اقتصادی

جواب سلام ما را ۱۰ روز بعد می‌دهند!

وی گفت: “ساختمان های چهار و پنج طبقه نیاز به فناوری خاصی ندارند و ما تخصص و فناوری را داریم. مشکل اصلی پروسه طولانی مدت صدور مجوز است.” او بیرون می آید اما وقتی نوبت به ما برسد طول می کشد. 10 روز برای احوالپرسی!

فرشید پورحاجت در گفت وگو با دانا نیوز، گفت: اگر هدف دولت کاهش مدت پروژه های مسکن فناوری چین است، مشکل به فناوری مربوط نمی شود بلکه به دخالت دولت در حوزه مسکن برمی گردد و کاهش یافته است.

در شرایط بسیار روشن در ساختمان های کوچک، پروسه صدور مجوز برای سازندگان خانه حداقل سه ماه و گاهی تا یک سال طول می کشد.

به عملکرد چینی ها در آزادراه تهران-شمال نگاه کنید. با گذشت بیست و پنج سال، این پروژه هنوز ناتمام است. اما طی 7 و 8 سال گذشته سرمایه زیادی در این پروژه سرمایه گذاری شده است. اخیراً بخش مسکن ملی در آدیس آبابا به یک شرکت ترکیه ای واگذار شد و تلاش های همکاران ما در انجمن اصفهان برای تصدی این پروژه بی نتیجه ماند.

به گزارش رهجت، چینی ها می توانند به بازار ما بیایند، اما ما به عنوان فعال بخش خصوصی می خواهیم بین خود و شرکت های خارجی تفاوت ایجاد کنیم. یعنی اگر قرار باشد پروژه ای به شرکت های چینی یا ترکیه ای واگذار شود، همان طرح به شرکای ما منتقل می شود.

دبیر انجمن سازندگان چندفرهنگی به نقل از مسئولان وزارت راه و شهرسازی استفاده از فناوری چینی برای ساخت مسکن در ایران وی گفت: اجزای اصلی این طرح ساختمان های 4 و 5 طبقه است که برای جهش تولید و مسکن نیاز به فناوری خاصی ندارد. اما فناوری و نیروی انسانی خاصی در کشور وجود دارد. دلیل اصلی گسترش ساختمان ها در ایران طولانی بودن پروسه صدور پروانه است. تاریخ نشان داده است که پروانه ساختمانی برای یک شرکت خارجی در ایران ظرف 10 روز صادر می شود، اما پاسخگویی به احوالپرسی ما فقط 10 روز طول می کشد.

رهاجت تاکید می کند که اگر قرار است از کشورهای خارجی برای ساخت مسکن استفاده شود، فناوری آنها باید توسط سازمان نظام مهندسی، کمیسیون عمران مجلس، مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بررسی شود. باید ببینیم آیا فناوری آنها با ساختار سنتی و اسلامی ایران همخوانی دارد یا خیر. نباید پنهانی بگوییم فناوری می آوریم.

دبیر انجمن صنفی سازندگان گفت: برای صدور مجوز اینترنت و خدمات الکترونیک مشکلات زیادی وجود دارد. اگر مشکل فنی ندارید هزینه های صفر تا صد نیز شامل کلیه طراحی، اجرا و تهیه توسط سازنده می باشد.

وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: اپلیکیشن نورپردازی من برای کاهش روند به دست آوردن انشعابات باز شد که شکل زیبایی دارد. به عنوان یک مدیر بخش خصوصی که می خواهد از این برنامه استفاده کند، باید برای مدت شش ماه برای منصب رقابت کند. دفاتر خدمات الکترونیک فقط رفت و آمد از شهرداری ها به شهرداری ها را کاهش داده اند، اما به طور کلی ساختار گذشته و زمان بری وجود ندارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا