اجتماعی

«شکاف سنی» بین اندام‌ها و بدن فرد چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که همه اعضای بدن لزوما به طور هماهنگ پیر نمی‌شوند و برخی اندام‌ها سریع‌تر از بقیه به سمت خط پایان پیش می‌روند؛ موضوعی که می‌تواند یک نگرانی قابل‌توجه برای سلامتی به شمار رود.

به گزارش دانا نیوز به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان دانشکده پزشکی «استنفورد» دریافتند از هر پنج بزرگسال بالای ۵۰ سال، یک نفر مستعد ابتلا به این ویژگی کالبدشناختی است و به‌مراتب سریع‌تر پیر می‌شود.

آن‌ها در این پژوهش اشاره کردند خطر نارسایی قلبی در افرادی که پیری قلبی شتاب‌گیرنده دارند، ۲۵۰ برابر بیشتر است.

«نیویورک پست» گزارش می‌دهد که این متخصصان دریافتند شتاب پیری مغز و پیری عروق حاکی از پیشرفت آلزایمر و پیری پرشتاب کلیه‌ها به دیابت و فشار خون بالا مرتبط است.

جالب اینجا است که یک آزمایش خون ساده علامت هشداردهنده اولیه را برای افراد در معرض خطر آشکار می‌کند. در این آزمایش برای تعیین احتمال این شتاب از چندین پروتئین تجزیه و تحلیل عمیق و مبتنی بر یادگیری ماشینی به عمل می‌آید.

متخصصان بر اساس این داده‌ها، اصطلاح «شکاف سنی» بین اندام‌ها و بدن فرد به‌ عنوان یک کل را ایجاد کردند.

«تونی ویس‌ــ‌کورای»، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: می‌توانیم سن زیستی یک اندام را در فردی به‌ظاهر سالم تخمین بزنیم. این به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری مربوط به آن اندام را هم پیش‌بینی می‌کند.

این گروه با مطالعه بیماری ۱۱ اندام مهم و بخش‌های مرتبط با آناتومی آن در ۵۶۷۸ بیمار به آمار تکان‌دهنده یک در پنج رسیدند.

ویس‌ کورای گفت: ما دریافتیم که این افراد [با سن اندام بالا] در ۱۵ سال آینده برای ابتلا به بیماری در آن عضو خاص بیشتر در معرض خطرند.

متخصصان امیدوارند این آزمایش خون پیش از آنکه آسیب‌ موجود درمان‌ناپذیر شود، بتواند آن را مشخص کند. ویس کورای اظهار کرد: این یعنی با نظارت بر سلامت اندام‌های خاص در افراد به‌ظاهر سالم، ممکن است بتوانیم اندام‌های متاثر از پیری شتاب‌گیرنده را بیابیم و ممکن است بتوانیم پیش از ابتلای این اندام‌ها به بیماری، آن‌ها را مداوا کنیم.

زمانی که بحث پیری و بالارفتن سن به میان می‌آید، بهتر است به جای کمیت به کیفیت زندگی فکر کنیم و با استفاده از راهکارهایی کیفیت زندگی را ارتقاء دهیم. متخصصان معتقدند در کنار فعالیت فیزیکی و خوردن غذای سالم، فعال نگه داشتن ذهن و تقویت روابط اجتماعی، مراقبت از سلامت چشم، گوش و سلامت کلی بدن نیز در بهبود این کیفیت ثمربخش است.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا