فرهنگ و هنر

علیرضا ملکیان: با تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی توجه بیشتری به تبلیغات خواهد شد

معاون پیشین امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی می‌گوید با توجه به تغییراتی که در فضای تکنولوژی، فناوری و رسانه رخ داده است، باید این تغییر عنوان در معاونت مطبوعاتی انجام می‌شد و متناسب با شرایط تغییر می‌یافت.

به گزارش دانا نیوز، علیرضا ملکیان، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در اواسط دهه ۸۰، درباره تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات گفت: به نظرم این تغییر عنوان اتفاق مبارکی است. شاید انتظار اصحاب رسانه نیز همین بود که عنوان معاونت مطبوعاتی به عنوان جامع‌تری تغییر پیدا کند. از قدیم بزرگان ما نیز همواره بر این تاکید داشتند که فرزند زمان خویشتن باشیم. یعنی باید با نوآوری‌ها و همگام با تکنولوژی و پیشرفت علم خودمان را همراه کنیم. این به معنای پشت کردن به گذشته نیست، چراکه باید نگاهی به گذشته داشت و در عین حال به افق پیش‌رو نیز نگاه کرد. این نگاه در تمامی زمینه‌ها صدق می‌کند و همه دستگاه‌ها باید متناسب با شرایط روز ساختار و تشکیلات خود را تغییر دهند.

او ادامه داد: در عرصه مطبوعات نیز در شرایطی هستیم که به‌ویژه با حضور شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های اینترنتی و استارت آپ‌ها این تغییر ضروری بود و عنوان معاونت نیز متناسب با شرایط باید تغییر می‌یافت.

ملکیان همچنین گفت: جالب است بدانید عنوان پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۲۲ اداره کل انتشارات و تبلیغات بوده است که عهده‌دار امور مربوط به رادیو، نشریات، تئاتر و موسیقی بوده است. بعد این اداره در سال ۱۳۴۲ به وزارت اطلاعات تغییر می‌کند و عنوان فعلی در سال ۱۳۶۵ تصویب می‌شود. وظایف و تکالیف این وزارتخانه از دو وزارتخانه قبلی، یعنی وزارت فرهنگ و هنر و دیگری اطلاعات و جهانگردی گرفته شده است.

معاون سابق امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اظهار کرد: در گذشته خیلی دور هم به بحث تبلیغات بخصوص که در طی این سال‌ها از آن فاصله گرفته بودیم، پرداخته شده است. عنوان فعلی که انتخاب شده است هم به رسانه به عنوان عام آن که شامل همه رسانه‌ها می‌شود و هم به تبلیغات می‌پردازد.

او در پاسخ به این سوال که آیا نیاز به تغییر در ساختار نیز داریم، توضیح داد: وزارتخانه و معاونت توجه دارند که متناسب با این نام، در ساختار و تشکیلات نیز تغییراتی ایجاد کنند. به طور مثال ما الان اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی را داریم که این اداره کل نیز تغییرات بسیاری داشت و  باید هم در نام و هم در ساختارش تغییر ایجاد شود. ما برای رسانه‌های فضای مجازی ساختار و تشکیلاتی در معاونت مطبوعاتی نداریم و ضروری است که ساختار و تشکیلات متناسب با این فضا اداره کل جداگانه‌ای در نظر بگیرد و یا اداره‌ای که به امور این بخش رسیدگی کند.

ملکیان همچنین درباره اعمال سیاست‌های جدید نیز گفت: بعید می‌دانم سیاست‌ها  و نگاه‌ها تغییر پیدا کنند، چراکه سیاست‌ها امر کلی هستند که در معاونت ساری و جاری است. این سیاست‌ها تعمیم پیدا می‌کند به سایر رسانه‌ها؛ در واقع با این تغییر توجه بیشتری به تبلیغات خواهد شد.

او در پایان سخنان خود به جایگاه تبلیغات اشاره و تاکید کرد: ما تبلیغات را باید فراتر از آگهی‌ها بدانیم، چرا که تبلیغات به نوعی فرهنگ‌سازی در جامعه می‌کند و صرفا آگهی‌های تجاری نیست. دفتر تبلیغات فعلی بخشی از وظیفه‌اش پاسداشت زبان فارسی است و در این بخش بیشتر به آن توجه می‌شود و گرنه کانون‌های تبلیغاتی از قبل هم بودند و در این بخش خللی ایجاد نمی‌شود. البته این تغییر عنوان، به نوعی وزن کانون‌های تبلیغاتی را نیز بالا می‌برد و توجه ویژه‌ای به آنها نیز خواهد شد.

انتهای یپام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا