ورزشی

تراکتور در سالی که گذشت

دانا نیوز/آذربایجان شرقی تراکتور سال گذشته اتفاقات مختلفی را تجربه کرد.

قرمزپوشان لیگ بیست‌ودوم را در بهار ۱۴۰۲ با ۵۲ امتیاز و عملکرد ۱۵ برد، ۷ مساوی و ۸ باخت در مکان چهارم به پایان رساندند و به پلی‌آف لیگ‌قهرمانان آسیا راه پیدا کردند.

به گزارش دانا نیوز، تراکتور در فصل جاری نیز تاکنون با ۳۸ امتیاز در رتبه سوم حضور دارد. شاگردان خمس در ادامه فصل در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی باید از ذوب‌آهن پذیرایی کنند.

در این گزارش رخدادهای مهم تراکتور در ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

* دستاورد سال

تراکتور کارش را برای لیگ‌ بیست‌وسوم با ابقای سرمربی خود آغاز کرد تا بالاخره نیمکت همیشه لرزان این تیم در دوران خصوصی به ثبات نسبی برسد.

آخرین بار که نیمکت تراکتور حداقل برای یک سال ثبات داشت، به اواسط لیگ پانزدهم تا پایان لیگ شانزدهم برمی‌گردد؛ جایی که امیر قلعه‌نویی هدایت قرمزپوشان را بر عهده داشت.

با این توصیف، بقای خمس روی نیمکت سرخ‌پوشان به دستاوردی هرچند کوچک اما مهم در دوران خصوصی این تیم تبدیل شد تا بی‌ثباتی از نیمکت تراکتور رخت ببندند و ثباتی نسبی جایگزینش شود.

*طلسم سال

اما در این میان، آماری عجیبی کنار نام تراکتور به چشم می‌آید. تی‌تی‌ها مدت‌هاست، پس از دریافت اولین گل بازی، قافله را به حریفان می‌بازند یا به عبارتی مدت زیادی است تراکتور، هنگام دریافت گل اول بازی، موفق به جبران نتیجه و کسب پیروزی نشده است.

آخرین‌بار قرمزپوشان،‌ در جریان هفته بیست‌ونهم، لیگ بیست‌ویکم برابر فجرسپاسی قادر به تغییر نتیجه از باخت به برد شده‌اند.

دیداری که طلایی‌ها در دقایق ابتدایی بازی توسط امیر منصوری به گل رسیدند، اما گل‌های محمد عباس‌زاده و سامان نریمان‌جهان، کامبک تراکتور را رقم زد تا شاگردان ارطغرل سائلام حکم سقوط فجرسپاسی به لیگ‌یک را امضا کنند.

تراکتور از آن بازی تاکنون، نزدیک ۲ فصل است که در لیگ‌برتر رنگ برد با چاشنی کامبک را ندیده‌ است. قرمزپوشان امسال هم قادر به متوقف کردن این چرخه نشده‌اند تا آمار عدم موفقیت تی‌تی‌ها در امر تبدیل باخت به پیروزی، همچنان دست نخورده باقی بماند.

*حسرت سال

تراکتور در حالی برای هفتمین حضورش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تلاش می‌کرد که برای نخستین‌بار در پلی‌آف حاضر شد و با واگذاری نتیجه (۳ بر یک) به شارجه امارات از راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا بازماند. بدون شک می‌توان این اتفاق را بزرگ‌ترین حسرت تراکتور در سال ۱۴۰۲ قلمداد کرد.

*حماسه سال

تراکتور در یکی از حساس‌ترین بازی‌های دور برگشت لیگ بیست‌ودوم ۱۸ فروردین‌ماه سال گذشته در حضور پُرشکوه هوادارانش با تک گل رضا اسدی به برتری رسید.

دیداری که علاوه بر جذابیت فنی نبرد دو تیم؛ از لحاظ حضور کم‌نظیر تماشاگران، یکی از خاص‌ترین بازی‌های فصل بیست‌ودوم لیگ‌برتر را رقم زد.

لیگ‌برتر که در سالیان اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و پس از آن نیز عدم استقبال هواداران از بازی‌های لیگ، کمتر شاهد پُر شدن ورزشگاهی بود؛ اما تقابل فصل گذشته تراکتور و سپاهان یکی از پُر تماشاگرترین بازی‌های سه فصل اخیر لیگ‌برتر بود و بار دیگر شور و اشتیاق را در روزهای پایانی فصل بیست‌ودوم به لیگ‌برتر بازگرداند.

*تخصص سال

پیروزی یک بر صفر به پرتکرارترین نتیجه تراکتورِ تحت هدایت پاکو خمس تبدیل شده است. به طوری که این تیم با رهبری مرد اسپانیایی تاکنون در ۱۰ بازی با یک گل حریفانش را شکست داده که ۶ برد به فصل گذشته و ۴ پیروزی به فصل جاری مربوط می‌شود. با این توصیف تداوم نتایج اقتصادی تبریزی‌ها در ادامه رقابت‌ها بعید نیست.

*اتفاق ویژه سال

بانوان تراکتوری سال گذشته برای نخستین بار از نزدیک نظاره‌گر بازی تیم محبوبشان بودند.

در تقابل تراکتور و شارجه در پلی‌آف لیگ‌قهرمانان آسیا که در نهایت با برتری ۳ بر یک نماینده امارات به پایان رسید، زنان طرفدار تراکتور برای نخستین بار با حضور در ورزشگاه یادگارامام (ره) از نزدیک بازی این تیم را تماشا کردند.

البته همانطور که باشگاه تراکتور اعلام کرده بود، حضور بانوان در این بازی به صورت عمومی نبود و به شکل گزینشی صورت گرفت و ظرفیت جایگاه در نظر گرفته شده برای بانوان نیز تکمیل شده بود.

*ناکامی سال

تراکتور در سال اخیر ۶ بار با سه مدعی اصلی فوتبال ایران (استقلال، پرسپولیس و سپاهان) مصاف داشته که حاصل آن آمار فاجعه‌بار ۵ باخت و یک پیروزی بوده است.

تی‌تی‌ها به غیر برد یک گله برابر سپاهان در بازی برگشت فصل گذشته بقیه بازی‌ها را واگذار کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به شکست سنگین ۷ بر یک در آزادی مقابل استقلال، واگذاری نتیجه در هر ۲ بازی رفت و برگشت برابر پرسپولیس و شکست ۳ بر یک در اصفهان اشاره کرد که کارنامه نامطلوبی از شاگردان خمس مقابل مدعیان در ۱۴۰۲ را به ارمغان آورده است.

البته تراکتورِ خصوصی همواره عملکرد نامطلوبی برابر مدعیان فوتبال ایران داشته است. تی‌تی‌ها پس از خصوصی‌سازی ۳۶ بار مقابل ۳ تیم (استقلال، پرسپولیس و سپاهان) صف‌آرایی کرده‌اند که حاصل آن ۲۲ باخت، ۶ مساوی و تنها ۸ برد بوده است.

طلسم نبردن‌های تیم تبریزی در ورزشگاه آزادی با باخت ۲ بر صفر برابر استقلال در هفته دهم فصل جاری، از ۲۵۴۹ روز که از آن شش سال و ۱۱ ماه و ۲۹ روز می‌گذشت عبور کرد؛ طلسمی که حداقل تا بازی بعدی ۲ تیم‌ در تهران ادامه‌دار خواهد بود.

تی‌تی‌ها در این دوران تنها ۲ بار در آزادی موفق به بازگشایی چارچوب استقلال شده‌اند و این تاریک‌ترین نکته تقابل چند سال اخیر تراکتور با رقیب سنتی‌اش محسوب می‌شود.

تراکتورِ خصوصی فقط ۲ بار پرسپولیس را شکست داده که هر دو با نتایج یک بر صفر رقم خورده‌اند و همچنین از آخرین برد تراکتور مقابل سپاهان در اصفهان حدود ۳۷۰۰ روز یا به عبارتی ۱۰ سال می‌گذرد.

*بدترین خرید سال

آلوارو خمینس، در حالی به تراکتور ملحق شد که در کارنامه‌اش سابقه بازی برای تیم‌هایی مانند کادیز، لاس‌پالماس و ختافه به چشم می‌آمد و جالب آنکه آلوارو سابقه بازی در تیم‌های پایه رئال مادرید را هم در کارنامه خود داشت.

خیمنس بعد از پیوستن به تراکتور یکی از مهره‌های مورد اعتماد پاکو خمس بود و در ۸ بازی ابتدایی فصل (در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا) در ترکیب اصلی تی‌تی‌ها به میدان رفت اما ناتوانی خیمنس در گلزنی و گل‌سازی باعث شد تا رفته‌رفته اعتماد خمس نسبت به هموطنش سلب شود و سرمربی اسپانیایی تراکتور تصمیم گرفت تا ستاره هم‌ملیتی تیمش را نیمکت‌نشین کند و به او در قامت یار ذخیره فرصت بازی داد اما با این وجود، خیمنس نتوانست حتی در نقش یار تعویضی در ترکیب تراکتور بدرخشد.

این هافبک ۲۸ ساله، در مجموع ۱۳ بار برای تراکتور به میدان رفت و در این مدت آمار صفر گل و صفر پاس‌گل را به ثبت رساند تا رسیدن او به درب خروجی تراکتور منطقی به نظر برسد.

عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاع خیمنس در لیگ بیست‌وسوم با انتقاد کادرفنی و البته کادر مدیریتی باشگاه تراکتور همراه شد؛ او اولین بازیکن جدا شده از تیم تراکتور در بازار زمستان لقب گرفت تا به مانند خایمه رومرو گومز، دوره کوتاهی را در جمع تراکتوری‌ها تجربه کرده باشد.

*آمار و ارقام سال

تراکتور در ۱۴۰۲ مجموعاً در لیگ‌برتر و پلی‌آف لیگ‌قهرمانان آسیا ۲۸ بازی انجام داده‌ که حاصل آن ۱۷ برد، ۳ مساوی و ۸ باخت بوده است؛ همچنین ۴۴ گل زده و ۴۱ گل خورده در کارنامه تی‌تی‌ها نمایان است.

نکات مهم:

*تراکتور در سال اخیر ۱۵ بار کلین‌شیت کرده و ۵ مسابقه بدون گلزنی تی‌تی‌ها به پایان رسید.

*قرمزپوشان در سال گذشته همواره مقابل سرخابی‌ها بازنده بوده‌اند.

*تراکتور در ۱۴۰۲، ۳ بار به تساوی رضایت داد که یکی از آن‌ها بدون گل بود. (ملوان)

*بهترین برد تراکتور در این سال با ۴ گل برابر آلومینیوم رقم خورد و سنگین‌ترین شکست سرخ‌ها باخت ۷ بر یک مقابل استقلال در آزادی بود.

۱۷ بازیکن مختلف در سال ۱۴۰۲ برای تراکتور گلزنی کردند:

گستاوو واگنین (۶)، مهدی عبدی (۵)، محمدمهدی قنبری (۴)، رضا اسدی (۳)، رحمان جعفری (۴)، سید مهدی حسینی (۳)، محمد عباس‌زاده (۲)، عارف رستمی (۲)، عارف آقاسی (۲)، امیرحسین حسین‌زاده (۲)، ریکاردو آلوز (۲)، محمد آقاجان‌پور (۱)، سیامک نعمتی (۱)، شجاع خلیل‌زاده (۱)، سعید کریم‌آذر (۱)، مهدی هاشم‌نژاد (۲)، میلوش دلتیچ (۱)

انتهای پیام

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا