عمومی

حسین علایی: ضربه مهلک ایران به اسرائیل باید غافلگیرانه و کوبنده باشد /باید ارتش رژیم صهیونیستی را در آماده‌باش نگه داشت

به گزارش خبرگزاری‌ دانا نیوز، بعد از حمله موشکی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و شهادت مستشاران نظامی ایران، تندروها انتقام فوری را از تریبون های مختلف تکرار می‌کنند، در مقابل برخی مسئولان و سیاسیون و تحلیلگران تاکید بر «صبر استراتژیک» و پاسخ با تدبیر، هوشمندانه و با دقت دارند.

در این میان، سردار حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران، در گفتگو با خبرگزاری دانا نیوز بیان کرد؛ «بهترین پاسخ به ترورهای اسرائیل، در انتظار نگاه داشتن حکومت نتانیاهو و در آماده باش نگاه داشتن ارتش اسرائیل و خسته کردن نظامیان صهیونیست از نظر روحی و روانی است.»

وی از دام اسرائیل برای وارد کردن آمریکا به درگیری نظامی با ایران روایت کرده و می گوید؛«سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، اجتناب از جنگ چه با اسرائیل و چه با آمریکاست. ولی اسرائیل سال‌هاست که به دنبال درگیر شدن با ایران است.»

مشروح گفتگوی سردار حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی را در ادامه به نقل از دانا نیوز می‌خوانید؛

********

* آقای علایی! بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، دو نگاه در داخل ایجاد شده است، برخی معتقد به پاسخ فوری هستند و برخی معتقد به پاسخ هوشمندانه و با طمانینه و دقیق، تحلیل شما از این دو نگاه چیست؟

بهترین پاسخ به هر نوع جنایت اسرائیل از جمله حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رسیدن فرماندهان سربلند ایرانی و پاسداران سرافراز، واکنش فوری و متناسب با این آدم کشی‌هاست. البته چنین پاسخی وقتی امکان‌پذیر است که ایران از قبل خود را از هر لحاظ و از ابعاد گوناگون سیاسی، نظامی و تبلیغاتی آماده کرده باشد.

بهترین پاسخ به ترورهای اسرائیل، در انتظار نگاه داشتن حکومت و ارتش نتانیاهو است

اطلاعات لازم را به دست آورده و اهداف خود را شناسایی کرده باشد و تسلیحات، تجهیزات و مهمات لازم را برای وارد آوردن ضربه قاطع فراهم آورده باشد. همچنین واکنش فوری ایران به عملیات ترور اسرائیل زمانی موثر و کارآمد است که موجب خاتمه دادن به عملیات صهیونیست‌ها در ترور فرماندهان سپاه و نیز رزمندگان مقاومت شود. اما اگر اطمینان از دریافت چنین نتیجه‌ای وجود نداشته باشد، بهترین پاسخ به ترورهای اسرائیل، در انتظار نگاه داشتن حکومت نتانیاهو و در آماده باش نگاه داشتن ارتش اسرائیل و خسته کردن نظامیان صهیونیست از نظر روحی و روانی است.

به این ترتیب ایران فرصت آن را پیدا می‌کند تا یک عملیات هوشمندانه و بازدارنده را طرح‌ریزی کند و آن را در زمان مناسب و علیه اهداف معین به اجرا درآورد.

بدین منظور هیچ نیازی به برپایی سروصدا، مصاحبه، سخنرانی، موضع گیری و هشدار نیست. هرگاه عملیات انجام شد، آنگاه مردم و حکومت تروریستی اسرائیل خواهند فهمید که هیچ جنایتی بدون پاسخِ درخور و متناسب باقی نخواهد ماند. بنابراین بهتر است که در افکار عمومی انتظار پاسخ فوری و عکس‌العملی ایجاد نشود. مسئولین محترم کشور و اصحاب رسانه بهتر است در سخن گفتن از قرآن مجید بیاموزند که: لم تقولون ما لا تفعلون؟

دام اسرائیل برای وارد کردن آمریکا به درگیری نظامی با ایران

* مبانی صبر استراتژیک نظام که در این ماجرا اتکرار می‌شود، چیست؟

مبنای صبر استراتژیک آن است که ایران اهداف پشت پرده حمله اسرائیل به فرماندهان خود و ساختمان دیپلماتیک را که باید از تعرض مصون باشد، بتواند به خوبی درک کند و آن را تجزیه و تحلیل نماید. اگر هدف نتانیاهو از ترور فرماندهان ایرانی، کشاندن پای جمهوری اسلامی ایران به جنگ برای فرار از عوارض کشتار بیرحمانه و نسل کشی در نوار غزه باشد، باید مراقب بود تا در دام اسرائیل برای وارد کردن آمریکا به درگیری نظامی با ایران نیفتد.

بلکه باید با حوصله در انتظار فرصت مناسب نشست و آنگاه ضربه اساسی را به نتانیاهو و نظامیان خونخوار اسرائیلی وارد کرد. به هر حال باید ضربه مهلک ایران علیه اسرائیل، غافلگیرانه و کوبنده و پایان دهنده به ترورهای اسرائیل باشد.

جنایات اسرائیل روی ارتش سوریه در جنگ با اوکراین را سفید کرده است

* به نظر می‌رسد روسیه و اسرائیل برای پرت کردن حواس جامعه جهانی از جنگ اوکراین و غزه تلاش دارند دامنه جنگ به ایران کشیده شود، تحلیل شما چیست؟

روابط روسیه با اسرائیل همیشه خوب بوده است و هیچگاه تا کنون روسیه به دفاع از خاک سوریه در برابر تهاجمات اسرائیل نپرداخته است. در حالی که ارتش روسیه در سوریه حضور داشته است، ولی چند سال پیش اسرائیل با کمک آمریکا، سرزمین‌های اشغالی جولان را رسماً به اراضی اشغالی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی ملحق کرد.

بنابراین روسیه بنای بر مخالفت با اقدامات نظامی و بمباران های اسرائیل در خاک سوریه را ندارد. اینکه پدافند هوایی روسیه نسبت به حملات هوایی اسرائیل به اهداف لبنانی و ایرانی در خاک سوریه بی تفاوت بوده است، جای ابهام فراوانی دارد. شاید بی‌مناسبت نباشد که وزارت امور خارجه ایران با روسیه در باره این موضوع گفتگو کند.

در هر صورت حمله اسرائیل به مردم غزه به نفع روسیه در جریان جنگ آن کشور با اوکراین تمام شده است. کمک‌های تسلیحاتی و مالی آمریکا و اروپا به اسرائیل برای گسترش نسل‌کشی در نوار غزه، حساسیت دولت های غربی را از وقایع اکراین کم کرده و آنها را به حمایت بیشتر از آدم‌کشی‌های اسرائیل واداشته است.

در هر صورت جنایات مستمر اسرائیل در نوار غزه، روی ارتش روسیه را در جریان جنگ با اوکراین سفید کرده است.

* احتمال ردوبدل شدن پیام بین ایران و آمریکا در این ماجرا با واسطه یا مستقیم وجود دارد؟

به نظر می‌رسد که هر از چند گاهی یک نوع ارتباط و مذاکرات غیرمستقیمی بین آمریکا با ایران وجود دارد و گاهی گزارشاتی نیز از آن ها در رسانه‌ها منتشر می شود. ولی هیچگاه بین اسرائیل با ایران چه به صورت غیرمستقیم یا با واسطه پیامی رد و بدل نشده است.

اسرائیل سال‌هاست که به دنبال درگیر شدن با ایران است

* چقدر احتمال جنگ را جدی می‌بینید؟

سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، اجتناب از جنگ چه با اسرائیل و چه با آمریکاست. ولی اسرائیل سال‌هاست که به دنبال درگیر شدن با ایران است. البته ایران معتقد است که بدون تشکیل یک دولت فلسطینی در تمامی سرزمین‌های اشغالی آنهم با رأی همه مردم فلسطینی اعم از ساکنین و آوارگان، بحران خاورمیانه حل نخواهد شد و در این منطقه صلح و آرامش برقرار نخواهد شد.

اما از آنجا که اسرائیل موجودیتش را با طرح راهکار ایران برای افکار عمومی در خطر می‌بیند، تنها راه حل را در گسترش جنگ می‌بیند. به همین دلیل اسرائیل سال‌هاست که به تأسیسات هسته‌ای ایران حملات سایبری و فیزیکی انجام می‌دهد، دست به خرابکاری در صنایع اتمی ایران می‌زند و دانشمندان هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران را ترور می‌کند؛ با کمک آمریکا دست به ترور فرماندهان میدانی ایران زده است.

در هر صورت، ایران به دنبال ایجاد صلح و آرامش در خاورمیانه از طریق رسیدن فلسطینی‌ها به حق و حقوق خودشان از جمله حق زندگی است و سیاست‌های آمریکا و اسرائیل را مانع تحقق صلح در خاورمیانه می‌داند. در وضع کنونی نیز جمهوری اسلامی ایران به شدت مراقب است تا گرفتار طرح و توطئه اسرائیل برای جنگیدن با ایران نشود.

27215

دکمه بازگشت به بالا