استان ها

شناسایی بیش از دو هزار و ۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی بومی در استان کردستان

به گزارش خبرگزاری دانا نیوز از سنندج؛ حیدر ویسی بیان کرد: اقلیم استان کردستان دارای دو نوع آب و هوای مرطوب در غرب و سرد وخشک در شرق استان می‌باشد، بنابراین دو جامعه جنگلی و استپی را در این استان شکل داده است، بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از ۲۰۰ گونه پستاندار شناسایی شده در کشور بیش از ۳۷ گونه بومی استان کردستان است و از ۵۵۸ گونه پرنده شناسایی شده در کشور حدود ۳۰۸گونه بومی استان ، از ۲۰۶ گونه خزنده شناسایی شده در کشور ۲۳ گونه بومی استان ، از ۱۷۴ گونه ماهی ۱۵ گونه بومی استان و از میان گیاهان تا کنون بیش از ۲۳۵۰ گونه گیاه بومی در استان کردستان شناسایی گردیده است.

حیدر ویسی افزود: کردستان بدلیل قرارگیری در بخش شمالی رشته کوه زاگرس و مجاورت با بخش‌های شمالی اکوزون آناتولی یکی از مطلوب ترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های دوزیستان ایران به شمار می رود و ۷ گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران در این ناحیه رویشی تا کنون شناسایی شده است و غرب استان کردستان میزبان دو گونه بومی سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی است.
وی اظهار کرد: هر گونه ای از گیاهان یا حیوانات که در یک ناحیه به خاطر دلایل طبیعی و نه به خاطر فعالیت های انسانی یافت می شود، گونه ی بومی آن منطقه است. گونه هایی که در سرتاسر یک محدوده به صورت طبیعی یافت می شود، گونه های بومی گفته می شود.

وی اضافه کرد: برای کاهش عوامل تهدید کننده جمعیت حیات وحش بهترین راه حفاظت از زیستگاه آنهاست ، با اجرای برنامه‌های آموزشی مستمر باورهای نادرست مردم در مورد حیات وحش را باید اصلاح کرد و همچنین با بهبود وضعیت اقتصادی مردم محلی از طریق ایجاد درآمد جایگزین از شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه جلوگیری می‌گردد.

استان کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت حدود سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که ۹/۹ درصد از مساحت استان را در بر میگیرد و این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

46

دکمه بازگشت به بالا