علمی و پزشکیبرترین های کسب و کارعمومی

آیا برگ درخت گردو سمی است؟

دلیل سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو چیست؟

عمر درخت گردو را 200 الی 300 سال برآورد کرده اند همین عمر طولانی و مصارف بسیاری که از محصول این درخت می‌توان کرد، خود دلیلی است کاملاً قانع‌ کننده، برای اینکه به پرورش گردو و احداث باغ آن روی بیاوریم. بدون شک پرورش سود فراوانی به همراه خواهد داشت. اما مسئله ای در این میان وجود دارد که ما همیشه بر آن تأکید ورزیده‌ایم، و آن هم این است که:

پرورش هر محصولی و احداث باغ آن، به علم و دانش و تجربه مکفی نیاز دارد. بله… پرورش نهال گردو نیز به همین منوال، نیازمند دانش تخصصی است؛ زیرا که ممکن است به‌ صورت کاملاً ناگهانی، درختان ما دچار خسارت و آسیب شوند و اگر علم کافی نداشته باشیم، ضرر بسیاری را متحمل خواهیم شد.

از جمله همین آسیب ‌ها، می ‌توان سیاه شدن و به اصطلاح سوختگی برگ‌ها را نام برد، معضلی که اگر به موقع رفع نشود، می‌توانند ضرر بسیار سنگین‌تری را بر جای بگذارد. امروز در این نوشتار، قصد داریم تا از علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، برای شما صحبت کنیم.

در این گفتار، نه تنها علل شایع برای این آسیب را بررسی خواهیم کرد، بلکه راهکارهایی را نیز برای رفع و جلوگیری از آن، به شما معرفی خواهیم کرد؛ به‌ علاوه علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان، را نیز مشخص خواهیم کرد.

سیاهی برگ درخت گردو

مراقبتهای لازم برای درخت گردو:

قبل از آنکه به ‌عنوان یک باغدار، از خود بپرسید که علت سیاه و خشک شدن برگ ، چیست باید مراقبت ‌های لازم از این درخت را به خوبی بدانید و البته از درختان باغ خود، به‌ صورت اصولی و بر روی قاعده مشخص، نگهداری کنید. به ‌طور مثال، قبل از کاشت و خرید نهال، باید شرایط اقلیمی محل باغ را بررسی کنید، بعد از آن نژادی مناسب و سازگار خریداری کنید. بعد از آن، زمین را آماده کنید، کوددهی کنید، به تغذیه و آبیاری درخت توجه کنید، هرس کنید، سمپاشی کنید و چندین و چند نوع مراقبت ضروری دیگر را به عمل آورید.

بدون انجام این مراقبت ‌ها که از قضا برای باردهی و کیفیت محصول درخت بسیار ضروری هستند و در اصطلاح تخصصی به مرحله «داشت» شناخته می ‌شوند، نمی ‌توان انتظار داشت که درختان بعد از مدتی آسیب نبینند و یا دچار سوختگی برگ درخت گردو، نشوند. نهالستان ارغوان در زمینه فروش نهال بخصوص نهال گردو فعالیت دارد.

علت سیاه شدن برگهای درخت گردو:

خیلی از کشاورزان و باغداران، بعد از کاشت درخت و رسیدن به مرحله داشت و مراقبت، متوجه سیاه شدن برگ درختان خود می‌شوند. این سیاه شدن در اصطلاح عام، با نام «سوختگی برگ» نیز شناخته می‌شود و البته در زمره بیماری ‌های درخت قرار می‌گیرد. اینجاست که باغدار از خود می‌پرسد که علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، چیست و چگونه می شود آن را رفع نمود.

علت سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو؛ را می‌توان در موارد متعددی خلاصه نمود؛ در این مواقع، برگ ابتدا اندکی خشک و زرد می‌شود و در نهایت، می‌ریزد. در چنین حالتی، متخصصان اعتقاد دارند که درخت، از روند رشد طبیعی خود خارج شده و باید آن را درمان کرد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین دلایل سیاه شدن برگ درختان گردو را مرور خواهیم کرد.

سوختگی برگ درخت گردو؛ یک بیماری است.

  1. سوختن برگ گردو بخاطر شوری آب:

آبیاری برای درخت گردو بسیار مهم است؛ آبیاری بیش از حد، می‌تواند علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، باشد. زمانی که آبیاری زیادتر از حد تحمل درخت باشد، در این صورت دور برگ‌ها آرام آرام سیاه شده و در نهایت، فرو خواهند ریخت. حتی تنش در آبیاری و یا استفاده از برخی‌ کودها نیز می‌تواند نتایج مشابهی را به‌دنبال داشته باشد.

  1. افزایش غلظت بور و سیاه شدن برگ گردو:

وجود بیش از اندازه بعضی از عناصر در خاک و یا کود، می‌تواند منجر به سوختگی برگ درخت گردو، شود. حتی به عکس، کمبود برخی از عناصر (مثل فسفر و پتاسیم) نیز همین نتیجه را به‌دنبال خواهد داشت. اگر در خاک و یا کودی که به درخت خود می‌دهید، میزان عنصر «بور» بیش از حد اندازه باشد، به تدریج اطراف هر برگ سیاه شده و روی سطح برگ نیز لکه‌ های قهوه‌ ای رنگ مشاهده خواهد شد. برای رفع این معضل، می‌تواند از مواد کاهنده غلظت در آبیاری و یا از آب شیرین برای آبیاری استفاده نمود.

  1. سیاهی برگ گردو به دلیل آنتراکنوز:

بیماری آنتراکنوز، یا همان قارچ آنتراکنوز، از دیگر دلیل های سوختگی برگ درخت گردو، است. همانطور که گفتیم، این بیماری نوعی قارچ است؛ مبدأ بروز آن نیز برگ‌ های خشک‌ شده‌ ای است که در فصل پاییز و زمستان، به زیر درخت می ریزند و رطوبت را به خود جذب می‌کنند. این عارضه، با اسم «لکه سیاه» نیز شناخته شده است. مناسب ترین راهکار برای رفع این بیماری، آن است که برگ ‌های ریخته شده به زیر درخت را بسوزانیم، و یا شخم زده و کاملا با خاک بپوشانیم.

  1. تأثیر بیماری بلایت بر سوختگی برگ گردو:

بیماری بلایت را همچنین می ‌توان به عنوان علت سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو، بیان کرد. این بیماری، نه تنها برگ درخت را سوزانده و سیاه کرده، بلکه در درجات بالاتر، سبب سیاهی پوست سبز رنگ میوه شود و به محصول، آسیب وارد می‌کند. این بیماری باکتریایی است و به محض مشاهده، باید برای درمان اقدام کرد، وگرنه ضرر بسیاری متوجه باغ و سایر درختان نیز خواهد شد.

  1. سیاه شدن برگ گردو به دلیل سرمازدگی:

سرمای بهاره می‌تواند کابوسی برای هر باغدار باشد. سرمای بهاره معمولاً در روند رشد درخت، جوانه‌زدن و باردهی، اثری سوء دارد و می ‌توان ضرر و زیان بسیاری را به همراه داشته باشد. علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، هم می ‌تواند به دلیل همین سرمای بی خبر بهاره باشد. برای کاهش اثر سرمازدگی بهاره، می ‌توان از کود هایی که دارای ترکیبات پتاسیم، آمینو اسید و فسفر هستند، استفاده نمود.

  1. خشک شدن برگ گردو در تابستان:

علاوه‌ بر مواردی که در بالا مطرح شد، موضوع دیگری را نیز می ‌توان بیان نمود آن هم چیزی نیست جز خشک شدن برگ، در فصل تابستان. می ‌توان علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان، را با تمامی موارد ذکر شده در بالا توجیه کرد. اما علاوه‌برآن، می‌ توان آبیاری نامناسب و یا گرمای زیادی و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را نیز افزود.

درمان سوختگی برگ درخت گردو:

در اولین مرحله برای درمان، ابتدا باید علل سوختگی برگ درخت گردو، را با بررسی دقیق، پیدا کرده و سپس برای رفع آن، اقدام نماییم. برای رفع این معضل، پیشنهاد می‌شود که به ‌صورت زیر عمل نمایید:

  • درخت را به خوبی بررسی کنید تا اگر به آفات و حشرات موذی دچار شده است، بتوانید آن ‌ها از بین ببرید. سمپاشی می ‌تواند در رفع سیاهی برگ این درخت، بسیار مفید واقع شود. انجام به موقع و درست سمپاشی، تأثیر بسزایی در حفظ سلامتی درخت خواهد داشت.
  • در مرحله بعدی، باید تغذیه درخت را اصلاح نمایید. آبیاری و کوددهی، هر دو بخشی از تغذیه درخت هستند و باید به انجام صحیح هر دو، ممارست ورزید. عناصر و منابع خواسته شده درخت باید تأمین شوند، خاک و ریشه باید از راه اصولی تقویت شوند و آبیاری نیز باید به اندازه مناسب صورت گیرد.
  • نکته ‌ی دیگر برای رفع سوختگی برگ درخت گردو، این است که از همان اول، به‌دنبال ارقام و نژاد مناسب نهال باشید، نهال باکیفیت خریداری کنید و البته در این میان، چنان که گفتیم، به اقلیم محل کاشت نیز توجه داشته باشید.

درخت گردو؛ مزایا و مصارف آن:

به این موضوع اندک اشاره ‌ای در بخش قبلی داشتیم؛ مهم‌ترین مزایای کاشت این درخت را شاید بتوان عمر طولانی آن دانست؛ زیرا که با این عمر طولانی، می‌تواند مانند یک سرمایه‌گذاری، برای چندین نسل باشد. تنها لازم است تا از علت خشک شدن برگ گردو در تابستان، آگاهی یافت و پیشگیری های لازم را رقم زد. موارد استفاده از محصول آن هم که خدا را شکر، اصلاً کم نیست و هیچوقت هم کم نمی‌شود. نه تنها خود درخت، بلکه محصول آن نیز در زمره پر مصرف‌ ترین محصولات است.

از گردو در هزار و یک صنعت و حوزه می ‌توان استفاده کرد؛ نانوایی و شیرینی‌پزی، مصرف خام و خشک، عطاری، عصاره‌ گیری و روغن‌ گیری، داروسازی و تولید لوازم بهداشتی و زیبایی و خیلی از موارد دیگر. حتی اگر روزی محصول‌ دهی این درخت تمام شود، می‌ توان از چوب درخت استفاده کرد. اما در این میان، اگر درخت و محصولات شما به ‌طور مثال دچار معضل سوختگی برگ درخت گردو، شوند تمام این رویاها به باد خواهد رفت.

یکی دیگر از نهال های سودده نهال بادام است که شما می توانید بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر را از ما تهیه کنید.

جمعبندی علت سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو یا سوختگی برگ درخت گردو:

در این مقاله، سعی ما بر آن بود تا بتوانیم علل شایع سوختگی برگ های درختان، را در کنار هم، بررسی نماییم. سوختگی و سیاهی برگ این درخت، در نهایت منجر به ریزش برگ می گردد و می‌تواند سلامت کل درخت را درگیر کند، روند طبیعی باردهی را مختل سازد.

از همین روی، ابتدا ما انواع علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، را برای شما برشمردیم، سپس از راهکارهای رفع آن برای شما صحبت کردیم. در نهایت نیز روش‌ هایی را برای جلوگیری و حل و فصل این بیماری، به شما پیشنهاد دادیم.

حتی از دلیل خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان، نیز صحبت کردیم در نهایت، اجازه دهید به ‌عنوان حسن ختام این گفتار کوتاه، نظر شما را نیز جویا شویم؛ آیا شما هم تجربه سوختگی و یا ریزش برگ درختان گردو را داشته‌اید؟ برای رفع آن از چه روش ‌هایی استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در قالب کامنت، با ما هم در میان بگذارید.

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان آریا نهال ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

گردو دارای برگ‌های مرکب شانه‌ای است و درختی یک پایه است که گل‌های نر و ماده روی یک درخت به صورت جدا گانه ظاهر می‌شوند. گامت‌های ماده گردو دگر گشن است گرده افشانی آن به وسیله باد انجام می‌شود و حشرات در آن نقشی ندارند.

پراکنش جغرافیایی

درخت گردو از درختان بسیار با ارزش و از است که در بسیاری از نقاط جهان در از مرکز تا شرق اروپا و و شمال و مرکز ایران تا دامنهای هیمالیا و کشور چین و ژاپن و همچنین گونه‌هایی از آن در آمریکای شمالی و جنو بی به‌طور طبیعی می‌رویند و کاشته می‌شوند. تنها جنگل طبیعی باقی‌مانده از این محصول در دنیا هم‌اکنون در و در شرایط بسیار خوب موجود است.

ایران از نظر سطح زیر کشت گردو رتبه دوم جهان را در اختیار داشته اما از نظر میزان تولید گردو در جهان در رتبه سوم قرار دارد. در ایران گردو در بسیاری از شهرها با آب و هوای خنک و کوهستانی باغ‌های گردو وجود دارند. مهمترین استان‌های تولیدکننده گردو در کشور را کرمان، همدان، آذربایجانشرقی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه هستند.

گردوهایی که در نقاط گردو خیز ایران کاشته شده‌اند از گونه گردوی معمولی یا Juglans هستند. رقم‌های این گونه از نظر باغبانی هنوز کاملاً مشخص نشده‌اند. این گردوها در نقاط مختلف ایران با نام‌های گوناگون محلی نامیده می‌شوند. با وجود تفاوت‌های ظاهری، ممکن است برخی از انواع، رقم واحدی باشند ولی نام‌های گوناگون داشته باشند. با این توصیف مهم‌ترین انواع گردو که در ایران کاشته می‌شوند عبارتند از: گردوی کاغذی، گردوی اقلید گردوی سنگی، گردوی اردهای سراب در آذربایجان شرقی، گردوی ماکویی، گردوی سوزنی، گردوی نوک کلاغی، گردوی ضیا آبادی، گردوی خوشه‌ای، سبزوار، گردوی آمیخته خراسان، گردوی بافت کرمان، گردوی مازندران، گردوی روستای داران در آذربایجان شرقی، گردوی شهمیرزاد، گردوی قزوین و طالقان، خوانسار، گردوی تسوج در آذربایجان، گردوی همدان، گردوی بوانات، گردوی وفس، وانشان و تویسرکان و سایر مناطق. جهت خرید نهال از طریق نشانی arborday.org با ما در ارتباط باشید …

در سال ۲۰۱۹ تولید جهانی گردو برابر ۴٫۴ میلیون تن بوده‌است که ۵۶٪ از این مقدار متعلق به چین است. سایر تولیدکنندگان اصلی شامل آمریکا، ایران و ترکیه می‌باشند.

مقایسه روند تولید گردوی ایران با سایر کشورهای مختلف – این روند نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۷ کشور چین با شیبی تند از سایر تولیدکنندگان فاصله گرفته‌است

درخت گردو در طول تابستان و زمستان نسبت به گرما و سرمای بیش از حد حساس است. در طول دوره خواب زمستانه، گردو می‌تواند سرمای ۱۱- درجه سانتی گراد را بدون خسارت جدی تحمل کند ولی پس از شروع رشد، سرمای ۲- تا ۳- درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن برگها، شاخه‌ها و گل‌ها شده و در نتیجه محصول کاهش می‌یابد. به علاوه شاخ و برگ درختانی که تا اواخر پاییز به رشد خود ادامه می‌دهند در معرض خسارت سرما قرار می‌گیرد. مقاومت ارقام مختلف گردو نسبت به سرما متفاوت است. دمای بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد موجب پوست سبز و چروکیدگی مغز گردو می‌شود و گاهی اوقات نیز میوه‌ها پوک می‌شوند.

در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد، به گردو خسارت جدی وارد می‌شود. دمای پایین تابستان نیز مناسب نیست زیرا موجب می‌شود میوه‌ها به اندازه کافی پر نشود. هوای خنک در طی فصل رشد، برداشت محصول را به تأخیر انداخته و در نتیجه باغداران متضرر می‌شوند؛ بنابراین هوای خنک و فصل رشد کوتاه از عوامل محدودکننده پرورش گردو هستند. گردو نیز مانند سایر میوه‌ها مناطق معتدله در زمستان به مقدار سرمای معینی نیاز دارد تا خواب آن برطرف شود که به این ترتیب در بهار رشد رویشی و گلدهی کافی خواهد داشت. در صورت عدم وجود سرمای کافی، بازشدن جوانه‌ها و گلدهی نامنظم شده و به تأخیر می‌افتد و این موجب کاهش محصول و خشک شدن سر شاخه‌ها می‌شود. ارقام مختلف گردو متفاوت است.

ترکیبات شیمیایی

دارای چند ، مقدر کمی ، و ویتامین‌های A ,B ,C ,D ,E می‌باشد. همچنین دارای مقدار کمی است (). برگ درخت گردو دارای ۳ درصد ، ، و اسانسی با بوی مخصوص و مقداری ، ، مواد چرب و مانند ، ، ، و همچنین است. پوسته گوشت دار میوه سبز گردو دارای و اسیدهای آلی مانند ، ، و است. عصاره برگ درخت گردو خاصیت کشی و کشی دارد. در ۱۰۰ گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:

درخت این میوه بسیار بلند است و سخت آن از بهترین و معروف‌ترین چوب‌ها است. ارتفاع درخت گردو بین ۱۰ تا ۴۰ متر است. درخت گردو بیشتر به روش (، با T معکوس به دلیل وجود شیرآبه) تکثیر می‌شود. از پیوند زدن می‌توان برای اصلاح نژاد گردو نیز استفاده کرد. به این منظور قلمه ارقامی از گردو را که کیفیت بالاتری داشته یا به آفات مقاوم تر هستند روی پایه نژاد ضعیف تر قرار می‌دهند تا بدون نیاز به کشت درخت جدید، درخت بارور با نژاد مرغوب ایجاد شود.

دوران بلوغ درخت و آمار باردهی آن

دوران بلوغ درخت گردو رابطه مستقیم با نوع، ، آب و هوا و مکان رشد آن دارد. این دوره بین ۳ تا ۲۰ سال به طول می‌انجامد و سپس دوران بار دهی آغاز می‌گردد که در دهه پنجم و ششم عمر درخت به اوج خود می‌رسد. میانگین آماری محصول دهی درخت گردو از این قرار است: ۱۶ تا ۲۵ سالگی، بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم، ۲۶ تا ۳۵ سالگی، بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم، ۳۶ تا ۶۰ سالگی، بین ۲۲ تا ۴۵ کیلوگرم، ۶۱ تا ۸۰ سالگی، بین ۱۳ تا ۵۵ کیلوگرم و ۸۱ تا ۱۰۰ سالگی، بین ۱۳ تا ۳۲ کیلوگرم. (توضیح: مقدار کم: زمین نامناسب / مقدار زیاد: زمین حاصلخیز) میانگین سن باردهی درخت گردو در ایران، روی زمین خوب و حاصلخیز بین ۱۰ تا ۱۲ سال است.

درخت گردو در افسانه‌ها و باورهای عامیانه

بررسی برخی باورها نسبت به درختان از جمله درخت گردو بیانگر تلقی شخصیت‌پنداری نسبت به این درخت به ویژه نسبت به نوع کهن‌سال آن است؛ روایت است که در و در در برای کسانی که تازه ازدواج می‌کردند، برگ و شاخه‌های گردو را زیر پایشان می‌انداختند و بر این باور بودند که عروس و داماد از قید جادو و طلسم رها شده و خوشبخت زندگی خواهند کرد.

برخی معتقدند شب‌ها نباید زیر درختان گردو عبور کرد یا این که زنان را نباید تنها در شب برای آوردن آب به چشمه‌هایی که زیر درخت گردو است، فرستاد و همچنین این اعتقاد وجود دارد که درخت گردو درختی سرکش و مغرور است بنابراین برای بالا رفتن از آن باید از افراد ماهر استفاده کرد و باور دیگر این که تمام وقایع و اتفاقات پیرامون درخت گردو در اندام و پیکره درخت ثبت می‌شود و جالب‌ترین اندیشه راجع به آن، واسطه قرار دادن این درخت در برخی امور از جمله امر ازدواج است. از درخت گردو به عنوان خرد مکتوم، باروری، طول عمر و مظهر پایداری به هنگام بداقبالی یاد شده‌است.

پرورش درخت گردو

گردو درختی بزرگ و گسترده‌است؛ و بیشتر از هر درخت دیگر به نور نیاز دارد. گردو در سن بلوغ میوه می‌دهد؛ و در قسمت‌هایی از درخت که نور بیشتری می‌تابد از باردهی بهتری برخوردار است؛ و در قسمت‌های داخلی که نور به آن نمی‌تابد گردوها ریز و کوچک می‌شوند. درختان گردو باید طوری کاشته شوند که فاصله بین آن‌ها کمتر از ۱۰متر نباشد. چون این درخت تاج بزرگی دارد بعد از چند سال که از رشد آن گذشت شاخه‌ها مزاحم همدیگر می‌شوند و شاخ و برگشان در هم می‌پیچد که باعث ریزش برگ‌های درخت می‌شود. مواردی مثل نوع نهال کیفیت خاک و همین‌طور اقلیم آب و هوایی محیط کشت برای این درخت اهمیت زیادی دارد. اصولاً گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبی دارد.

البته برخی از ارقام گردو مانند نژاد پکان، بومی مناطق گرمسیری بوده و نه تنها به گرما مقاوم هستند بلکه برای رشد و میوه دادن و رسیدن میوه خود به یک دوره گرمای شدید نیاز دارند. کاشت درخت گردو و تکثر آن از طریق بذر گردو صورت می‌گیرد. وباید در دو سالگی به وسیله پیوند وصله ای پیوند زده شوند. تا حاصل باغ گردو یکدست شود. بعد از آنکه گردو کاشته شد و شروع به رشد کرد. (به اندازه ای رسید که بتوان آن را جابجا کرد) نهال گردو را با ریشه از خاک درآورده و در چاله‌های عمیق حفر شده در زمینی که خاکش از نظر کود دهی آماده شده‌است کاشته می‌شود. و با خاک اطرافش را می‌پوشانند. تا برای آبیاری درخت مشکلی ایجاد نشود. بهترین فصل کاشت درخت گردو اوایل بهار است. در کاشت درخت گردو باید دقت کرد که درخت ۲۰–۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود. تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود. در احداث باغ‌های جدید باید سعی کرد حتماً از نهال پیوندی استفاده شود.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا