اقتصادی

اشتغال بیش از ۵۲۰ هزار نفر در بخش ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات

بر اساس اطلاعات منتشر شده از وزارت صمت تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۸۶۶۷ واحد صنعتی در این بخش فعال و ۵۲۰ هزار و ۴۵۴ نفر در این واحدها شاغل هستند.

به گزارش دانا نیوز، معاونت ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل پنج اداره کل ماشین آلات و تجهیزات تولید؛ اداره کل صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی؛ ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و معدنی؛ تجهیزات برقی و الکترونیکی؛ صنایع نرم افزار است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از وزارت صمت تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۸۶۶۷ واحد صنعتی در این بخش فعال و ۵۲۰ هزار و ۴۵۴ نفر در این واحدها شاغل هستند.

تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ماشین آلات و تجهیزات نیز تا پایان آذر ماه سال قبل ۳۵۷۴ واحد اعلام شده است.

گفتنی است حجم بازار ماشین آلات و تجهیزات در ایران ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده که بر اساس آمارهای وزارت صمت معادل ۸ میلیارد دلار از آن در داخل تولید و ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

متوسط صادرات سالانه ماشین آلات و تجهیزات نیز در این آمارها ۸۶۵ میلیون دلار عنوان شده است.

بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۱ نیز، سال گذشته ۵۲۳ شرکت برای تولید ماشین آلات کشاورزی، ۱۰۰ شرکت برای تولید ماشین آلات گلخانه‌ای، ۲۴ شرکت برای تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی، پنج شرکت برای تولید لیفتراک و سه شرکت برای تولید ماشین آلات حفاری، پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند. اشتغال این شرکت‌ها در مجموع ۲۵ هزار و ۱۵۰ نفر است.

همچنین در بین واحدهای اشاره شده، بیشترین میزان ساخت داخل مربوط به ماشین آلات گلخانه‌ای است که معادل ۹۵ درصد اعلام شده و بعد از آن میزان ساخت داخل در ماشین آلات کشاورزی ۸۵ درصد، لیفتراک ۶۰ درصد، حفری ۵۰ درصد و معدنی و راهسازی ۳۵ درصد عنوان شده است.

بر این اساس میزان واردات سالانه در بخش ماشین آلات معدنی و راهسازی ۲۸۳ میلیون دلار، کشاورزی ۶۹، حفاری ۲۵، گلخانه‌ ۲۰ و لیفتراک ۱۵ میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا