علمی و پزشکی

توصیه‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین

چگونگی جلوگیری از کمبود آب بدن، تنظیم مدیریت اجتماعات و مصرف آب معدنی مخلوط با «ORS» از جمله توصیه‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام برای پیاده‌روی اربعین است.

به گزارش دانا نیوز، دکتر علی نیکونهاد در توصیه‌هایی بهداشتی به زائرین اربعین عنوان کرد: نخستین مسئله بحث گرمازدگی و نیاز به آب است؛ بنابراین احساس ضعف زائرین مهم است. این مسئله از مهمترین مشکلات در دو دهه آینده خواهد بود. زیرا در چند سال آینده، مراسم اربعین را در فصل تابستان و هوای بسیار گرم جنوب و غرب ایران و کشور عراق خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بنابراین افراد برای مدیریت اجتماعات باید حرکت خود را به صورتی تنظیم کنند که در طول یک هفته جمعیت انبوهی وارد مسیرهای اصلی نشود و به مانند مراسم حج نیاز است تا کاروان‌ها منظم شوند؛ به طور مثال روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر وارد مرز مهران شوند و نباید به یکباره ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر وارد این مرز شوند.

نیکونهاد در زمینه اعزام زائرین بدحال اربعین از سوی اورژانس نیز توضیح داد: در وهله نخست باید کاری انجام داده شود که افراد نیاز به اورژانس پیدا نکنند، از جمله باید سیستم‌های سرمایشی در مرزها تقویت شود، کما اینکه هزینه‌بر نیز است و پیشنهاد بنده این است که از اسپری آب بر روی سقف‌ها با لوله در فضای باز به‌وسیله پمپ‌ها آب‌پاشی شود، این کار باعث خنک سازی شده و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه پیشنهادات خود به مصرف آب معدنی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود در وهله نخست آب به مقدار نیاز در هوای گرم مصرف شود؛ همچنین در بطری‌های آب از قرص‌های ORS استفاده شود، زیرا این دارو به مانند سرم تراپی عمل می‌کند و از گرمازدگی و عفونت روده‌ها می‌کاهد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، نیکونهاد خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز باید کاروان‌ها از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به درستی آموزش داده شوند و یا در خروجی شهرها به مسافران در اتوبوس‌ها با روش‌های مختلف تبلیغاتی در کمترین زمان ممکن آموزش خودمراقبتی ارائه شود.

گفتنی است، سومین کنگره بین المللی سلامت در اربعین در تاریخ ۱۱ تا ۱۳ مرداد با تمرکز بر مباحث بهداشتی، پیشگیری و درمان زائرین پیاده روی اربعین در سال ۱۴۰۲ با محوریت موضوعات علمی و پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا