ورزشی

تعیین ذخیره و درصد عیار مواد معدنی با «دستگاه‌ حفاری اکتشافی»

اختراعی که آرامش را به حفاران هدیه می‌‌دهد؛

تعیین ذخیره و درصد عیار مواد معدنی با ساخت دستگاه‌ حفاری اکتشافی توسط یک شرکت دانش‌بنیان میسر شد، اختراعی که آرامش را به حفاران و معدن‌چیان هدیه می‌‌دهد.

محمد اختری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره «دستگاه‌های حفاری اکتشافی معدنی و انجام خدمات واجرای عملیات حفاری اکتشافی در معادن» که در نمایشگاه عصر امید سیرجان ارائه شد، اظهار کرد: این دستگاه‌ها در معادن فلزی برای تعیین ذخیره و درصد عیار مواد معدنی استفاده می‌شوند.

به گفته این فعال حوزه فناوری، مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه چه محصولات داخلی که جدیداً در حال تولید هستند و چه محصولات خارجی، قیمت تمام شده آن بوده و ثبت اختراع نیز شده است.

وی افزود: این دستگاه علاوه بر قیمت مناسب‌تر از دستگاه‌های وارداتی از نظر کارایی و راندمان نیز بالاتر بوده و اگر در دستگاه مشابه راندمان حفاری متوسط ۳۰ متر باشد در این دستگاه راندمان حفاری ۴۷ متر است.

اختری توضیح داد: اپراتور‌های دستگاه حفاری بعد از کار با این دستگاه متوجه آرامش هنگام حفاری می‌شوند. هنگام حفاری مشکلاتی در عمق زمین وجود دارد که با کمک این دستگاه، شرایط مساعدی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت «کانی صنعت شاهوار» (دانش‌بنیان تولیدی) که در مرکز رشد دانشگاه آزاد شاهرود و پارک علم و فناوری سمنان مستقر است، گفت: یکی از مشکلات در زمان حفاری، سر مته دستگاه است که اگر محلول حفاری در زمان مناسب به سر مته‌ها نرسد، سر مته سنگی هنگام حفاری جوش خورده و باعث گیرافتادن راد‌های حفاری می‌شود.

وی تشریح کرد: برای حل این مشکل روشی به نام ADA پیاده شده تا زمانی که محلول آب از حد نرمال پایین‌تر آمد بدون اپراتور، سیستم مدار قسمت ROTATION یا قسمت گرداننده دستگاه را از مسیر خارج کرده و باعث توقف قسمت گشتاور دستگاه می‌شود.

اختری با بیان اینکه محصولات شرکت به تولید انبوه رسیده است، عنوان کرد: حدود ۳۰ درصد لوازم ساخت این دستگاه شامل قطعات شنی، حفاری، موتور، پمپ هیدرولیک وارداتی بوده و ۷۰ درصد باقی ساخت داخل هستند.

به گزارش آنا، رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید سیرجان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان و برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار شد.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا