عمومی

نکاتی که قبل از اجرای پیشانی ساختمان باید بدانید

همانطور که اطلاع دارید، یکی از اجزای اساسی هر بنایی سقف آن میباشد که با توجه به شرایط آب و هوایی که آن بنا در آن قرار دارد نوع سقف آن تغییر پیدا میکند. از این رو سقفها دارای انواع متعددی میباشند که شامل سقفهای صاف، سقفهای گنبدی شکل و سقفهای شیبدار میباشند. مناطق دماوند آبسرد، گیلاوند، هشت بهشت، جابان، خسروان، آینه ورزان، جزو مناطق سردسیر ویلایی و مناطق آمل، بابل، نوشهر، رویان، عباس اباد، مناطق گرم سیر ویلایی محسوب میشوند.

سقفهای شیبدار دارای حداقل شیب ۱۵ درجه و حداکثر شیب ۷۰ درجه میباشند. سقفهای شیبدار گرم با داشتن پنل های خورشیدی و عایق به مناطق سردسیر اختصاص داده شدند و سقفهای شیبدار سرد نیز که فاقد این امکانات بودند در مناطق گرمسیر استفاده می شوند.

اجرای پیشانی ساختمان برای محافظت از نمای ساختمان است که در برابر عوامل جوی مانند باران و آفتاب و … اجرا می شود و زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد. محافظ نواری که در بالای ساختمان نشسته است و سقف سازان در سقف های شیب دار از آن استفاده می کنند. پیشانی یک ساختمان را می توان با پیشانی یک انسان مقایسه کرد زیرا پیشانی انسانها نقش مشابهی برای پیشانی یک ساختمان برای بدن دارد.

به جای ساختمان پیشانی ، می توان از کلمه console building استفاده کرد و این اصطلاح توسط اکثر مهندسان تحصیلکرده در کارهای اجرایی استفاده می شود. که همزمان با نصب سازه های فلزی انجام می شود. پس از اتمام این کارها ، می توان پیشانی ساختمان را اجرا و نصب کرد. و اگر این کار به تأخیر بیفتد یا زمان زیادی طول بکشد ، این امر ناگزیر هزینه زیادی برای پیمانکاران خواهد داشت ، بنابراین هرگونه سهل انگاری در انجام این کار باید هزینه داشته باشد.

انواع ساختمان ها در شهرهای شمالی کشور دارای سقف های شیروانی با چشم اندازهای متفاوت هستند. این سقف ها با ورق های مختلفی پوشانده شده اند که از طرح های متفاوتی استفاده کرده اند. در بیشتر نمای ساختمان ، قسمتی به نام نما یا پیشانی وجود دارد که در این مقاله سعی داریم ساخت و اجرای ساختمان پیشانی را بررسی کنیم.

پیشانی ساختمانها همان نماهایی در اطراف ساختمان هستند که کمی از لبه ساختمان بیرون زده اند. عموماً اکثر ساختمانها و ویلاهای شمال کشور از آن برای زیباسازی نمای ساختمان استفاده می کنند.

نحوه نصب و ساخت امکانات و ساخت ساختمان پیشانی

نوارهای سقفی شیب دار همچنین با نام ساختمانهای پیشانی شناخته می شوند که علاوه بر تأثیر بر زیبایی ساختمانها می تواند مزایای زیادی نیز داشته باشد که معماران را به استفاده از آنها در نمای ساختمان ترغیب می کند.

پیشانی می تواند از نمای ساختمان محافظت کند. نمای ساختمان به مرور زمان بر اثر بارش برف ، باران ، جذب گرد و غبار و آلودگی محیط کدر می شود و ظاهر زیبای خود را از دست می دهد. اما اگر از پیشانی در قسمت بالای نمای ساختمان استفاده شود ، این امر برای نما اتفاق نمی افتد. بلکه ممکن است پیشانی باشد که آسیب دیده و پس از مدت زمان طولانی نیاز به تعمیر دارد.

طراحان و معماران توجه زیادی به زمان ساخت و اجرای ساختمان پیشانی دارند و بلافاصله پس از اتمام نما و سقف های شیروانی ، اجرای آن را بر عهده می گیرند تا روش نصب به خوبی پیش برود. ورق پیشانی از فلز ساخته شده است و می تواند از زیر به خوبی به نمای ساختمان و از بالا به سقف شیروانی متصل شود و از بارندگی بر روی نمای ساختمان جلوگیری کند.

پیشانی مانند دیگر قسمتهای ساختمان به مصالح خاص خود نیاز دارد. به طور کلی ، مصالح ساختمانی مانند سنگریزه ، سفال های پرچین ، پالرمو ، ژنو و … برای ساختن ساختمانهای تک لایه پیشانی استفاده می شود. البته در گذشته از ورق های اردواز نیز برای این منظور استفاده می شد ، اما این ورق ها به همراه مزایای زیادی برای ساخت پیشانی مناسب نبوده و عمر طولانی نداشتند.

همه این ورق ها دارای عرض و ضخامت متفاوتی هستند. پالرمو یک نام ایتالیایی است ، این ورق های گالوانیزه می توانند عملکرد و دوام بالایی به عنوان ساختمان پیشانی داشته باشند. ورق های جنوا نیز دارای تنوع رنگ بسیار زیادی هستند و از مواد نازک و سبک با دوام فوق العاده ساخته شده اند.

ورق های طرحی سفال نیز امروزه بیشتر از سایر ورق ها طرفدار دارند ، زیرا بسیار زیبا هستند و نمای خوبی به ساختمان ها می دهند. علاوه بر این ، ورق های طرح سفال دو مزیت دارند ، این ورق ها هم سبک هستند و هم مقاومت خوبی در برابر نور خورشید ، باد ، باران و برف دارند.

ورق های سنگریزه نیز به خوبی برای ساخت و ساز پیشانی استفاده می شود. این ورق ها قابلیت تغییر رنگ و وزن سبک و دوام خوب را دارند.

با توجه به این واقعیت که ساخت و اجرای ساختمان پیشانی در عرض های مختلف انجام می شود، معماران و طراحان شرکت ویلا سقف به صاحبان ساختمان قدرت تعیین عرض ورق ها را می دهند. اما این معماران هستند که ضخامت ورق های استفاده شده در ساختمان پیشانی را با توجه به موقعیت ساختمان و میزان برف و باران تعیین می کنند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا