استان ها

آب سد نهب با هدف بهره‌برداری کشاورزان پایین‌دست سد رهاسازی شد

به گزارش خبرگزاری دانا نیوز از قزوین؛ منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای قزوین با اعلام این خبر اظهار کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده با مسئولان استانی، آب سد نهب جهت آبیاری اراضی کشاورزی و باغات پایین دست شهرستان‌های تاکستان و بوئین زهرا رها سازی شد.

ستوده افزود: کاهش میزان بارندگی ها و بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر و همچنین افزایش میزان برداشت در بالادست رودخانه ها سبب محدودیت منابع آبی شده لذا سازگاری با کم آبی در کنار مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

وی افزود: انتظار می رود کشاورزان منطقه با استفاده از شیوه های نوین آبیاری و همچنین رعایت الگوی مصرف، شرکت آب منطقه ای قزوین را در مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی یاری رسانند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآور شد: سد نهب با هدف بهبود آبیاری ۳۶۸۰۰ هکتار از اراضی پائین دست در تلفیق با منابع آب زیرزمینی، تغذیه مصنوعی آبخوان، تامین حق آبه محیط زیست و کنترل سیلاب های فصلی رودخانه احداث شده است.

وی همچنین تصریح کرد: تقسیم آب سد نهب برای اراضی پایین دست براساس تقسیم نامه موجود و حق آبه های قدیمی انجام پذیرفته و به دنبال آن هستیم تا با همکاری کلیه بهره برداران و با توجه به میزان آب ذخیره شده در سد، با رعایت عدالت و انصاف آن را توزیع نماییم.

ستوده در پایان با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه گفت: عملیات اجرایی سد نهب در سال گذشته پایان یافته و این سد آماده بهره برداری می باشد همچنین کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب نیز در حال حاضر حدود ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این شبکه نیز تکمیل و به بهره برداری می رسد.

شایان ذکر است در این مرحله ۱۲ میلیون متر مکعب آب با دبی کل ۵.۵ متر مکعب در ثانیه به مدت ۲۲ روز در مسیر کانال اصلی شبکه آبیاری و بستر رودخانه خررود رها سازی خواهد شد.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا