حوادث

افزایش ۲.۷ درجه‌ای میانگین دمای تهران در مقایسه با پارسال/راه اندازی ایستگاه ویژه آواربرداری

پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد و در جریان آن دستگاه های مختلف گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت بحران را ارائه کردند.

به گزارش دانا نیوز، علی نصیری در پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران که عصر امروز با حضور شهردار تهران،  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، مدیرکل هواشناسی تهران و … برگزار شد، گفت: این جلسه با هدف بررسی مصوبات جلسات گذشته و پیگیری موضوعات مرتبط با مدیریت بحران شهر تهران، برگزار شده است. در ابتدای جلسه لازم می‌دانم که میلاد حضرت فاطمه و روز مادر را تبریک عرض نموده و بابت حوادث تلخ رخ داده در غزه و نیز حرکت جنایتکارانه در ترور مردم در کرمان تسلیت عرض کنم. آنچکه در کرمان و به دست گروه‌های تروریستی و با پشتیبانی برخی از مدعیان دروغین حقوق بشر رخ داد نشان داد که با زبان گفت‌وگو نمی‌توان با آنها صحبت کرد.

وی به موضوع بودجه و اعتبارات مورد نیاز در شهر تهران اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت تامین اعتبارت این حوزه گفت: در مورد پایگاه‌های مدیریت بحران و موضوعاتی از این دست باید از بودجه ملی استفاده کرد و توجه کنیم که میزان امکانات را باید در مقایسه با جمعیت این شهر مورد ارزیابی قرار دهیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به بررسی مصوبات پیشین جلسات ستاد مدیریت بحران شهر تهران پرداخت و توضیحاتی را در مورد هریک ارائه کرد. ایمن‌سازی گودهای رها شده، تفاهم‌نامه ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، توسعه شبکه ارتباطات  پایدار و … نیز از جمله موضوعاتی بود که به آن پرداخته شد.

افزایش دمای تهران در مقایسه با پارسال

در ادامه جلسه، غلامی، مدیرکل هواشناسی تهران گزارشی از وضعیت هوای تهران ارائه داد و جایگاه استان تهران در نمودار بارش سالانه و در مقایسه با دوران بلند مدت، توزیع بارش در شهرستان‌های استان و مقایسه آن با تهران، بررسی متوسط افزایش دما در جهان، در کشور و در استان تهران را بررسی کرد.

به گفته مدیرکل هواشناسی تهران در تهران ۲.۷ درجه نسبت با سال قبل افزایش دما داشته‌ایم.

پهنه‌بندی خشکسالی در سطح استان تهران، پیش‌بینی بلند مدت، بررسی سطح بارش در کوتاه مدت و بلند مدت، موضوعات دیگری بود که در جلسه مورد بررسی قرار گرفت. 

افزایش ۲.۷ درجه‌ای میانگین دمای تهران در مقایسه با پارسال/راه اندازی ایستگاه ویژه آواربرداری
عکس: محمد اقمشه

راه اندازی ایستگاه ویژه آواربرداری در تهران

در ادامه قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به بررسی وضعیت مشکلات ناشی از آواربرداری پرداخت و از راه‌اندازی یک ایستگاه ویژه آواربرداری در تهران خبر داد. مواد خطرناک و تامین امکانات مورد نیاز در این زمینه هم از دیگر موارد مطرح شده از سوی محمدی بود. 

وی با بیان اینکه ما نگران دو انبار نفت سوهانک و شهران هستیم، گفت: طراحی مسیر امن تردد برای خودروهای حمل سوخت ضروری است.

در ادامه اسماعیل سلیمی، معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گزارشی از اقدامات مهم پیشگیرانه و وضعیت مقاوم‌سازی ارائه کرد و توضیحاتی را درباره سامانه تخمین خسارات، سناریو محور- احتمالاتی، ارزیابی کیفی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، تهیه برنامه مقاوم‌سازی و ارزیابی کمی و بهسازی، ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه شهرتهران و … ارائه کرد.

وی با اشاره به زلزله احتمالی در تهران، گفت: از موضوع‌های مهمی که مطرح شده مدیریت زلزله در شهر تهران است. در این خصوص اولین گام تخمین کلی خسارت است. مدل سناریو محور از سال ۷۴ و بعد ۹۲ توسط ژاپنی‌ها انجام شده بود و امروز متخصصان داخلی آن را انجام می‌دهند و آسیب پذیری‌های کلی نیز برنامه ریزی می‌شود.

به گفته وی، خرید تجهیزات و آموزش و مانور هم در دستور کار قرار دارد در مدل احتمالاتی نیز قراردادی با یکی از دانشگاه‌ها بسته شد و در پروسه ای ساختمان ها و سیلاب را خواهیم داشت و توسعه های شهری را ریسک محور انجام می دهیم. موضوع دوم ارزیابی کیفی ساختمان های بلندمرتبه است در بحران این مسائل مهم هستند بیمارستان ها باید مقاوم سازی شوند تا زلزله موعود تهران ما را با مشکل مواجه نکند ۱۶ هزار ساختمان نیز باید ارزیابی شوند.

به گفته سلیمی، امروز سه هزار ساختمان بازدید شدند و حدود ۱۲۰ نفر در تهران روزانه بازدیدها را انجام می دهند و گروهی ۲۰ نفره هم کار آنها را رصد می کنند.

افزایش ۲.۷ درجه‌ای میانگین دمای تهران در مقایسه با پارسال/راه اندازی ایستگاه ویژه آواربرداری
عکس: محمد اقمشه

انتهای پیام

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا