بین الملل

رسانه انگلیسی: نتانیاهو بابت شکست‌های اسرائیل عذرخواهی نمی‌کند

در گزارشی در روزنامه فایننشال تایمز اشاره شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حاضر نیست مسئولیت خطاهای امنیتی این رژیم را که منجر به حمله غافلگیرانه و گسترده حماس علیه اراضی اشغالی شد، بپذیرد و به دنبال شانه خالی کردن از آن و مقصر دانستن دیگر مقامات ارشد این رژیم است.

به گزارش دانا نیوز، فایننشال تایمز نوشته است: روسای نظامی و امنیتی برای گردن نهادن به بخشی از رخ‌دادهای سرزنش‌آمیز دو هفته گذشته از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر (۱۵ آنلاین) که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد، صف بسته‌اند.

رییس اطلاعات نظامی ارتش گفته که «مسئولیت کامل» را بر عهده می‌گیرد، رییس شین بت اذعان کرده که آژانس امنیتی او «نتوانست» پیش از این حمله هشدارهای لازم را بدهد و رییس ستاد ارتش نیز گفت که ارتش نتوانست به مسئولیت خود در جلوگیری از این کشتار عمل کند.

با این وجود، یکی از سران اسرائیل به وضوح از هرگونه پذیرفتن مسئولیت خطاهای رخ‌داده شانه خالی کرده است، چه رسد به این که عذرخواهی کند؛ او «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل است که بیش از ۱۵ سال حاکمیت را در دست داشته است.

عذرخواهی نکردن نتانیاهو به دلیل آنچه بسیاری آن‌ را بدترین مصیبتی تلقی کرده‌اند که از زمان «هولوکاست»، یهودیان متحمل آن شده‌اند، باعث حیرت خارجی‌ها شده‌ است اما برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی که بیش از دو دهه است شاهد رفتار او هستند، چندان تعجب‌برانگیز نیست.

پس از شوک اولیه حمله حماس، نتانیاهو دوباره به جایگاه سیاسی خود پی برد؛ شروع کرد به ایراد سخنرانی‌های خشم‌آلود و در عکس‌هایی تملق‌آمیز با نظامیان اسراییلی ظاهر شد. او همچنین با گذشت بیش از یک هفته از به اسارت در آمدن حدود ۲۰۳ نفر، با بستگانشان دیدار کرد.

نتانیاهو حاضر نیست عذرخواهی کند
نتانیاهو رییس رژیم صهیونیستی را در استقبال از بایدن در تل‌آویو کنار می‌زند تا جلوتر از او در عکس‌ها ثبت شود

در ادامه این مطلب آمده است: «انشل فایفر» ستون‌نویس روزنامه هاآرتص و نویسنده زندگینامه نتانیاهو می‌گوید «نتانیاهو واقعا بی‌شرم است. او کاملا آگاه است که این بزرگ‌ترین تراژدی در تاریخ اسرائیل و تمام دوران فعالیت سیاسی‌اش محسوب می‌شود اما در نظر او، عذرخواهی، اولین گام استعفا است و او قصد ندارد استعفا بدهد.»

یکی دیگر از افراد مطلع از دیدگاه نتانیاهو  نسبت به این موضوع گفت: «من فکر می‌کنم نتانیاهو بر این باور است که اگر بگوید «مسئولیتش با من است» به معنی «تقصیر من است» خواهد بود. یک سخنگوی نتانیاهو به درخواست توضیح در این باره پاسخی نداد.

چه آن دست از ساکنان که موافق نتانیاهو هستند و چه آن دسته که موافقش نیستند، می‌گویند برای مقصر دانستن کسی به دلیل بزرگ‌ترین خطای امنیتی در تاریخ اسرائیل باید تا پایان جنگ صبر کرد که کابینه نتانیاهو وعده داده است تا آن موقع، تهدید حماس از غزه را «از میان بردارد.»

«جورج بیرنباوم» رییس دفتر پیشین نتانیاهو در این باره می‌گوید «فکر نمی‌کنم در حال حاضر، صحبت کردن از پاسخگو شدن، عذرخواهی و توضیح برای اسراییل مناسب باشد اما زمان آن فراخواهد رسید.»

بیشتر تحلیلگران انتظار دارند نتانیاهو به دنبال انداختن تقصیر بر گردن مقامات ارشد امنیتی‌اش باشد. یکی از افراد مطلع از تفکر حاکم بر ارتش گفت که انتظار می‌رود بسیاری از افسران ارشد استعفا بدهند. اما نه الان، بلکه پس از پایان یافتن جنگ.

نتانیاهو حاضر نیست عذرخواهی کند
دیدار نتانیاهو با خانواده اسرای ۷ اکتبر

نتانیاهو این هفته در یک سخنرانی در کنست وعده داد که «تحقیقات به طور کامل درباره همه چیز» انجام می‌شود و فورا به عاملان درس مناسب داده خواهد شد. او در عین حال تاید کرد که تمرکز اصلی در شرایط کنونی، روی «پیشروی تا پیروزی» است.

با این وجود، طبق یک نظرسنجی انجام شده در هفته گذشته، حدود نیمی از ساکنان اراضی اشغالی، اول از همه دولت تل‌آویو را مسئول ۷ اکتبر می‌دانند.

یک نظرسنجی دیگر در روزنامه معاریو نیز نشان داد که ۸۰ درصد ساکنان اراضی اشغالی و بیش از دو سوم رای‌دهندگان حزب لیکود بر این باورند که نتانیاهو باید علنا، مسئولیت را بر عهده بگیرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: انتقادات همگانی از نتانیاهو و ائتلاف او، اخیرا، نه تنها به دلیل رخدادهای ۷ اکتبر، بلکه به دلیل آنچه بیشتر ساکنان آن را نبود حمایت دولتی در هفته‌های پس از آن می‌پندارند، فراتر از منتقدان همیشگی او رفته است. به طور مثال، یک پزشک،  وزیر محیط زیست نتانیاهو را دنبال کرده و از بیمارستان بیرون کرده بود، در حالی که سر او فریاد می‌زد «همه‌تان این کشور را نابود کردید، از اینجا برو بیرون.»

در پایان این گزارش مطرح شده که در حال حاضر، جامعه ساکن در اراضی اشغالی در اضطرابی مشترک به دلیل حمله حماس و نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ متحد شده‌اند. یکی از مقامات ارشد اپوزیسیون در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت نتانیاهو می‌گوید که «الان وقت سیاست نیست». اما حتی در بحبوحه جنگ، سیاست به تدریج اهمیت خود را بازیافته است: «اگرچه، هیاهو و برآشفتگی‌های سال قبل، جای خود را به اندوهی خشمگینانه داده است.»

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا