علمی و پزشکی

آثار تغذیه مناسب بر قدرت باروری و بارداری موفق

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر لادن گیاهی درباره آثار بلندمدت و کوتاه‌مدت تغذیه بر قدرت باروری و داشتن یک بارداری خوب و موفق، گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانیم این است که تغذیه هر فرد از دوران جنینی تا دوران بزرگسالی بر قدرت باروری او آثار بلندمدت و ماندگار دارد. اما در کنار آثار بلندمدت، تغذیه در کوتاه‌مدت نیز بر توان و کیفیت باروری اثرگذار است.

وی افزود: به همین دلیل به همه زوج‌هایی که قصد بارداری دارند، چه به‌طور طبیعی و چه با استفاده از روش‌های کمک‌باروری، توصیه می‌شود دو تا سه ماه پیش از اقدام یا شروع سیکل درمان مشاوره تغذیه انجام دهند تا از کفایت تغذیه‌ای آنها اطمینان حاصل شود.

این متخصص تغذیه، توضیح داد: آنچه از نظر تغذیه‌ای یک بارداری خوب را حمایت می‌کند، کار پیچیده و دشواری نیست. در واقع، غذا خوردن یک نیاز غریزی و فطری است و اصول سخت و پیچیده‌ای ندارد اما رعایت همین اصول و نکات ساده می‌تواند تأثیر مهمی بر کیفیت و نتیجه بارداری داشته باشد.

او درباره اختلالات تغذیه‌ای رایج در زوج‌های نابارور، گفت: آنچه بیش از همه در زوج‌های نابارور مشاهده می‌شود بی‌نظمی در زمان دریافت وعده‌های اصلی مثل حذف صبحانه و بی‌نظمی در ترکیب دریافت است. کار مشاوران تغذیه این است که ترکیبِ درست مواد غذایی را متناسب با فرهنگ، سلایق و امکانات هر فرد، بین مواد غذایی به‌گونه‌ای تقسیم کنند که نیاز بدن به تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی، انرژی و املاح لازم تأمین شود.

وی افزود: اگر خانم با دریافت نادرست و ناکافی مواد غذایی وارد بارداری شود، نمی‌توان انتظار داشت که جنین به‌خوبی رشد کند. اما این تصور نادرستی است که فقط خانم‌ها برای یک بارداری موفق به مشاوره تغذیه نیاز دارند. نیمی از جنین از اسپرم تشکیل شده است و بنابراین تغذیه آقایان نیز چه در بلندمدت و چه در کوتاه‌مدت بر قدرت باروری و نتیجه بارداری مؤثر است.

گیاهی ادامه داد: آنچه در آقایان بیشتر مشاهده می‌شود بی‌نظمی در دریافت مواد غذایی، دریافت میزان بالای روغن‌های اشباع، روغن‌های حاوی اسیدهای چرب ترانس، روغن جامد، گوشت‌های سرخ‌شده و حجم بالای نان و برنج در وعده‌های غذایی و کمبود فیبر، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها در وعده‌های غذایی روزانه است.

این متخصص تغذیه، توضیح داد: برخی فکر می‌کنند اگر تمام مواد غذایی لازم را در یک وعده دریافت کنند یا از انواع مکمل‌ها استفاده کنند، اختلالات تغذیه‌ای جبران می‌شود. اما باید بدانیم که اگر نظم، میزان و کیفیت تغذیه روزانه‌مان متناسب با نیازهای‌مان نباشد، مثلاً اگر از روغن‌های نامطلوب و مضر در غذاهای‌مان استفاده کنیم یا سطح استرس‌های روزانه‌مان بالا باشد، هیچ یک از مکمل‌ها نمی‌توانند اثر لازم برای بهبود قدرت باروری را داشته باشند. پس هر مکملی تنها بر پایه دریافت یک رژیم غذایی درست، از نظر زمان، ترکیب و مقدار، می‌تواند اثربخش باشد.

وی افزود: یک توصیه مهم تغذیه‌ای به همه، بویژه زوج‌هایی که قصد بارداری دارند این است که بیاموزند به‌ گونه‌ای پخت‌وپز کنند که طی فرایند پخت، ارزش مواد غذایی کاهش پیدا نکند.

بنابر اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، او در پایان، یادآور شد: به‌طور خلاصه عملکرد ما در مشاوره تغذیه بر سه محور استوار است؛ غربالگری و دریافت شرح حال دقیق از عادات و شرایط تغذیه‌ای، ارائه یک برنامه غذایی شخصی‌سازی شده متناسب با شرح حال، نیازها و شرایط فرد و تعیین و تبیین اهداف تغذیه‌ای به نحوی که برای فرد قابل اجرا و عملیاتی باشد. ما در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا خدمات مشاوره تغذیه را به همه زوج‌ها، چه آنها که قصد اقدام به بارداری طبیعی دارند و چه آنها که در سیکل درمان ناباروری یا سقط مکرر قرار دارند، ارائه می‌کنیم و اصلاح برنامه غذایی می‌تواند نتایج بسیار مثبتی بر نتیجه درمان داشته باشد.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا