برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

آموزش استفاده از کود پتاس بالا به منظور افزایش عملکرد محصولات

مقدار مصرف کود پتاس بالا و زمان مصرف کود پتاس بالا

دانستن زمان مصرف کود پتاس بالا و  مقدار مصرف کود پتاس بالا چیزی است که حرفه‌ای بودن شما را در زمینه کود دهی نشان می‌دهد. کود دهی اصولی دارای نکات زیادی است که رعایت زمان و مقدار مصرف کود مهم‌ترین آن‌ها هستند. در این محتوا قصد داریم که به دو نکته طلایی زمان مصرف کود پتاس بالا و مقدار مصرف کود پتاس بالا بپردازیم. اگر مایل هستید که این دو فوت کوزه‌گری را یاد بگیرید و عوامل موثر بر قیمت کود سه بیست را بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پتاسیم

گیاهان به ۳ عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به میزان بسیار زیادی نیاز دارند و شاید مقدار نیاز آن‌ها در طول دوره رشد متفاوت باشد اما این سه عنصر در طول دوره رشد چه به مقدار زیاد و چه به مقدار کم همواره مورد نیاز گیاه هستند. پتاسیم عنصری است که بر رشد گیاه و کیفیت محصول تاثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه به مثال‌هایی از مزایای پتاسیم و نیترات پتاسیم برای گیاه و علائمی که در اثر کمبود آن رخ می‌دهد اشاره کرده‌ایم که عبارتند از :

مزایا پتاسیم

  • سبب تقویت ساقه‌ها و ریشه‌ها می‌شود.
  • مانع از پژمردگی گیاهان می‌شود.
  • افزایش مقاومت گیاهان در برابر افات و حشرات را سبب می‌شود.
  • موجب افزایش رشد ریشه‌ها می‌گردد.
  • مقدار پروتئین‌ و نشاسته را در گیاهان افزایش می‌دهد و سبب تسهیل انتقال آن‌ها می‌شود.
  • با کنترل باز و بسته شدن روزنه‌ها به حفظ آب و رطوبت گیاه کمک می‌کند.
  • پتاسیم بر روی شکل، اندازه، رنگ و قدردت دانه تاثیر دارد و آن‌ها را بهبود می‌دهد.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

  • گیاهان پژمرده می‌شوند.
  • مقاومت گیاه در برابر سرما، گرما و خشکی کاهش می‌یابد.
  • رشد ریشه کاهش یا متوقف می‌شود.
  • نوک برگ‌ها دچار سوختگی و زرد شدن می‌شود.
  • انتهای دمبرگ بنفش رنگ می‌شود.
  • سبب کاهش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها می‌گردد.

کود پتاس بالا

کود پتاس بالا به کودهایی گفته می‌شود که مقدار بالایی پتاسیم داشته باشند. مانند کود سولفات پتاسیم، پتاسیم نیترات، پتاسیم کلراید، پتاسیم فسفات و پتاسیم منیزیم. مهم‌ترین کودی که به عنوان کود پتاس بالا شناخته می‌شود کود 36-12-12 است این کود با دارا بودن 36 درصد پتاسیم به عنوان کود پتاس بالا شناخته می‌شود.

مقدار مصرف کود پتاس بالا

مقدار مصرف کود پتاس بالا برای گیاهان مختلف، متفاوت است و به عوامل متعددی وابسته است.

اولین و مهم‌ترین عامل اثر گذار بر مقدار مصرف کود پتاس بالا، مقدار نیاز گیاه می‌باشد. گیاهان به پتاسیم به میزان زیادی نیاز دارند اما اگر بیش از مقداری نیاز، عنصر پتاسیم در اختیار آن‌ها قرار بگیرد دچار بیش‌بود و مسمومیت می‌شود.

دومین عامل موثر بر مقدار مصرف کود پتاس بالا، میزان حضور این عنصر در خاک است. برای این که متوجه شوید که خاک مزرعه و زمین شما حاوی چه مقدار از عنصر پتاسیم است باید آنالیز آب و خاک انجام دهید.نتیجه این آزمایش مشخص می‌کند که خاک شما برای تامین نیاز گیاه به چه مقدار پتاسیم نیاز دارد.

سن گیاه و مرحله رشد نیز بر مقدار مصرف کود پتاس بالا اثرگذار هستند چرا که گیاهان در مراحل مختلف رشد خود به میزان متفاوتی از عناصر نیاز دارند.

زمان مصرف کود پتاس بالا

پتاسیم از عناصر پر مصرف است که برای رشد گیاهان لازم هستند و تاثیرات زیادی بر روی رشد گیاهان می‌گذارد. زمان مصرف کود پتاس بالا بهتر است هنگامی باشد که گیاهان شروع به رشد می‌کنند تا گیاهان برای رشدی خوب و عملکردی بالا تقویت شوند. از این رو بهترین زمان مصرف کود پتاس بالا ابتدای فصل بهار است که اوایل فصل رشد گیاهان محسوب می‌شود.

همچنین زمان مصرف کود پتاس بالا برای گیاهانی که در فصل پاییز کاشته می‌شوند، اوایل کاشت و جوانه زنی می‌باشد. علاوه برا آن‌ها زمان مصرف کود پتاس بالا می‌تواند قبل از کاشت بذر باشد. به این صورت که کود بر روی زمین پاشیده شود و با شخم زنی با خاک مخلوط شود.

پاییز و زمستان زمان مصرف کود پتاس بالا به صورت چالکود است. یک چاله در اطراف درخت حفر می‌شود و کود پتاس بالا در آن ریخته می‌شود این امر سبب می‌گردد تا درختان با قدرت شروع به رشد کنند. همچنین چالکود زمستانه برای گلدهی درختان میوه مانند درختان مرکبات حائز اهمیت است.

کود پتاس بالا از جمله کودهایی است که احتمالا هر کشاورزی نیاز آن را برای بهبود رشد و کیفیت محصولاتش احساس می‌کند. فروشگاه اینترنتی سپاهان کشت با ارائه انواع کودهای با کیفیت و از بهترین برندها، تامین و خرید کود مانند خرید کود 36 12 12 را برای شما در زمانی کمتر و با قدرت انتخابی بیشتر فراهم کرده است.

اهمیت پتاسیم در رشد گیاهان

پتاسیم (Potassium) در اصل یکی از انواع فلزهای قلیایی است که به اشکال مختلف در طبیعت وجود دارد. این عنصر که با حرف K نشان داده می شود، مورد نیاز برای گیاهان، انسان ها و تمامی موجودات روی زمین است. پتاسیمی که برای رشد گیاهان مصرف می شود در واقع به طور طبیعی در خاک وجود دارد. مقدار وجود پتاسیم در خاک ‌های معدنی 0.4 تا 3 درصد یا بیشتر است. در حالی که این مقدار در خاک‌ های آلی حدود 0.02 تا 0.03 درصد می باشد. نوع این پتاسیم باید از نوع محلول باشد تا مورد استفاده برای گیاهان باشد.

در واقع پتاسیم مورد نیاز برای گیاهان نوعی نمک غنی از پتاسیم است که از منابع زیر زمینی به وجود آمده است. به دلیل اینکه در اکثر مواقع خاک نمی تواند میزان نیاز گیاهان به این عنصر را بر طرف کند، امروزه بهترین کودها به صورت پتاس بالا تولید شده است تا به رشد آن ها کمک کند.

مزایا و خواص کود پتاس بالا و علائم کمبود آن در گیاهان

رشد تمام گیاهان و درختان غیر از شرایط محیطی مانند آب و هوا، رطوبت و نور خورشید، به وجود مواد و عناصر بسیار زیادی بستگی دارد. به طوری که اگر هر کدام از این مواد برای رشد گیاه تامین نشود، مشکلات و بیماری های متعددی برای گیاه به وجود می آید. یکی از این عناصر پتاس یا پتاسیم است. این عنصر باعث تقویت عملیات فتوسنتز و رسیدن بهتر مواد مغذی به گیاهان می شود. مزایای استفاده از بهترین کودهای پتاس بالا عبارت است از:

  • باعث جلوگیری از پژمردگی گیاهان می شود.
  • ساقه ها و ریشه گیاهان را تقویت می کند و باعث رشد ریشه ها می شود.
  • از گیاهان در برابر گرما و حرارت زیاد محافظت می کند. و باعث جلوگیری از سوختگی برگ و میوه های آن ها می شود.
  • باعث بالا رفتن مقاومت گیاهان در برابر حشرات و آفات گیاهی می شود
  • سبب فعال سازی آنزیم های گیاهان برای رسیدن هر چه بهتر آب به اندام های آن ها می شود.
  • باعث بالا رفتن مقاومت گیاه در برابر شرایط خشکسالی و خشکی هوا می شود.
  • مقدار نشاسته و پروتئین در گیاهان را افزایش می دهد و به انتقال بهتر آن ها کمک می کند.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

نبود هر کدام از عناصر مورد نیاز گیاهان مانند پتاسیم، کلسیم، نیتروژن، نیتروژن و فسفر، صدمات جداگانه ای به آن ها می زنند و هر کدام مشکلات و بیماری های جداگانه ای برایشان به وجود می آورند. عدم مصرف بهترین کودهای پتاس بالا برای گیاهان و کمبود این عنصر در آن ها باعث مشکلاتی می شود که معمولا این علائم از برگ ها و ساقه های پایینی آغاز و به سایر برگ ها سرایت می کند. در ادامه به بخشی از این مشکلات اشاره می کنیم:

  • پیچ خوردگی، پژمردگی و رشد نامنظم، جدا از هم و پراکنده برگ ها
  • سوختن نوک برگ ها و زرد شدن و پس از آن قهوه ای شدن آن ها
  • توقف رشد ریشه، برگ، ساقه و میوه یا گل گیاه
  • ضعیف شدن ریشه و کم شدن مقاومت آن در برابر پوسیدگی و حجوم بیماری های قارچی
  • بنفش شدن نقطه اتصال برگ و ساقه
  • کم شدن قدرت گیاه در برابر تحمل سرما و گرمای هوا یا نور آفتاب شدید

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا