اقتصادی

صادرات ۲۹ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی تا پایان امسال به ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و برآورد می‌شود که در مجموع تا پایان امسال ۲۹ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شود.

به گزارش دانا نیوز، مرتضی شاهمیرزایی در نشستی خبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی همسو با شعار سال تلاش کرد که رشد تولید و دستاوردهایی نیز به منظور مهار تورم داشته باشد، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان در این صنعت عرضه اعتباری به ۱۵ تا ۱۶ هزار واحد کوچک پایین‌دستی انجام شده است و چالش تأمین نقدینگی در گردش را برای این واحدها رفع کرد به طوری‌که در بعضی ماه‌ها عرضه محصولات پتروشیمی بیشتر از مقدار تقاضا بود.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، گفت: این اقدام راهبردی افزون بر اینکه نقش بسزایی در مهار تورم و رشد تولید داشته، سبب از بین بردن بخشی از سوداگری‌ها در بازار محصولات پتروشیمی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه  افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی مطابق با برنامه سال انجام شده است، گفت: تولید واقعی صنعت پتروشیمی در سال گرشته ۶۹.۵ میلیون تن بود و امسال پیش‌بینی می‌شود از مرز ۷۵ میلیون تن با هفت درصد رشد نسبت به پارسال عبور کند که البته ۷۸ میلیون تن برای امسال هدف‌گذاری شده بود اما با توجه به ناترازی گاز و تأمین نشدن خوراک پایدار، این رقم محقق نشد.

شاهمیرزایی افزود: به‌طور میانگین روزانه حدود ۷۷ میلیون مترمکعب گاز به‌عنوان خوراک تحویل صنعت پتروشیمی می‌شود. برآورد می‌شود که در مجموع تا پایان سال ۲۹ میلیون تن محصول صادر شود که از نظر حجمی ۱.۵ میلیون تن نسبت به پارسال افزایش دارد.

وی با بیان اینکه فروش داخلی نیز با عرضه اعتباری امسال افزایشی بوده است، گفت: ارزش‌ فروش محصولات پتروشیمی امسال به دلیل کاهش قیمت جهانی برخی محصولات تا ۶۰ درصد کاهش خواهد داشت که البته همه پتروشیمی‌ها تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه وعده گشایش ۱۲ طرح در سال ۱۴۰۲ محفق شده است، اظهار کرد: بعضی از طرح‌ها مانند پتروشیمی گچساران و پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس به بهره‌برداری رسیدند و طرح‌هایی مانند پتروشیمی‌های آرین متانول، پتروناد، نخل آسماری و هنگام در مدار تولید و آماده بهره‌برداری رسمی هستند.

شاهمیرزایی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها در صنعت پتروشیمی، گفت: دانش‌ فنی هفت طرح پتروشیمی که در گذشته از خارج تامین می‌شد از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تأمین شده است و سرمایه‌گذاران را تشویق به استفاده از توانمندی داخلی‌ها کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری گازهای مشعل و جلوگیری از سوزاندن این ثروت اظهار کرد: بخش اعظمی از گازهای همراه در بیدبلند خلیج فارس، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و پالایشگاه هویزه خلیج فارس جمع‌آوری می‌شود و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در دهلران نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. برنامه این شرکت جمع‌آوری همه مشعل‌ها در صنعت پتروشیمی است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۵۳ درصد مساحت در اختیار صنعت پتروشیمی به فضای سبز اختصاص داده شده است و به نیروگاه‌های برق اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در کنار هر نیروگاه واحد کوچکی برای مهار گازهای خروجی احداث کنیم تا افزون بر تولید محصول، آلودگی محیط زیستی نیز کمتر شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا