اقتصادی

احداث تنها مجتمع تولید ماهیان زینتی کشور در شهرستان محلات

دانا نیوز/مرکزی مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تنها مجتمع تولید ماهیان زینتی کشور در شهرستان محلات در حال احداث است و با راه‌اندازی این مجتمع، رتبه اول تولید ماهیان زینتی کشور را به خود اختصاص خواهیم داد.

به گزارش دانا نیوز، علی صفری چهارشنبه ۱۱ مردادماه در همایش ائمه جمعه و مدیران بخش کشاورزی استان مرکزی که با حضور افلاطونی، رییس سازمان امور اراضی کشور برگزار شد، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی مردم اصلی‌ترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که این به معنی دسترسی هر فرد در طول زندگی به غذای سالم است. این امنیت با افزایش بهره‌وری به دست خواهد آمد و این افزایش بهره‌وری با ترویج و آموزش حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی استان خانواده گسترده‌ای است که برآیند زحمات تمام این خانواده، تامین امنیت غذایی و رساندن غذا به سفره‌های خانوارهای ایرانی است. بخش دامپزشکی نیز ماموریت تامین سلامت غذا را بر عهده دارد. تعاونی روستایی نیز ساماندهی تشکل‌ها و خدمت‌رسانی در حوزه بازاررسانی محصولات غذایی را بر عهده دارد.

وی افزود: در بحث امنیت غذایی، اگر کالاهای اساسی از قبیل گندم، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و برخی از محصولات باغی مورد نیاز مردم را ملاک قرار دهیم، عملکرد موفقی داشته ایم و پس از صنایع، دومین ظرفیت بزرگ اقتصادی استان بوده ایم و در تولید محصولات کشاورزی در زمره ۱۰ استان برتر کشور هستیم.

صفری گفت: از نظر آماری، سطح زیر کشت و تولید، رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده‌ایم اما از نظر بهره‌وری در دسته ۱۰ استان برتر کشور قرار داریم. استان مرکزی رتبه پنجم صدور اسناد کشاورزی و رتبه نهم رفع تداخلات اراضی را به خود اختصاص داده است. از حدود ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، یک میلیون و ۸۵۶ هزار تن محصولات زراعی و ۶۶۷ هزار تن محصولات باغی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۴۵ هزار تن محصولات دامی و ۶ هزار و ۶۰۰ تن محصولات شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود، ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان را ۶۱ همت در سال و سهم بخش کشاورزی استان از کشاورزی کشور را ۳.۳ درصد عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده بخش کشاورزی در کشور ۶.۴۷ درصد است اما این رقم در استان مرکزی ۱۲.۳۵ درصد است.

وی ادامه داد: استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که دارای مازاد تولید در بخش تولیدات دامی است. سالانه حدود ۳۸۰ هزار تن شیر مازاد بر نیاز استان تولید می‌شود که در داخل یا خارج از استان فرآوری می‌شود. میزان تولید گوشت قرمز در استان سالانه ۵۲ هزار تن است و رتبه سوم تولید گوشت کشور را به خود اختصاص داده‌ایم. با وجود ظرفیت بالقوه ۱۰۰ هزار تنی در تولید گوشت مرغ، تولید گوشت مرغ استان سالانه ۶۲ هزار تن است که مازاد بر نیاز استان است.

وی همجواری با استان‌های پرجمعیت را از علل کمبود مرغ در استان دانست و افزود: زمانی که تولید مرغ کشور با مشکل مواجه می‌شود، بر قیمت و فراوانی مرغ در استان نیز تاثیر می‌گذرد. در ۹۸ درصد مواقعی که کشور با تنش مرغ مواجه بوده است، استان با مشکل فراوانی مواجه نبوده اما قیمت آن با نوسان مواجه بوده است. اولویت ما در این مواقع تامین مرغ بوده است.

وی با اشاره به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در تیر ماه سال جاری گفت: در ۴۵ روز آینده با مازاد تولید مرغ مواجه خواهیم شد و قیمت آن نیز رو به کاهش خواهد بود. تولید تخم مرغ در استان نیز حدود ۵۰ هزار تن بوده که مازاد بر نیاز استان است. در حال حاضر با بالا بودن قیمت مرغ و پایین بودن قیمت تخم مرغ مواجه هستیم که هر دوی این موارد آسیب زاست. البته پایین بودن قیمت تخم مرغ خطرناک‌تر است و در صورتی که به همین منوال پیش رود، تولید تخم مرغ کاهش یافته و ممکن است بعداً با مشکل مواجه شویم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی سنتی بودن کشاورزی را عامل بهره‌وری پایین آن دانست و گفت: ضریب مکانیزسیون کشاورزی استان تقریبا نزدیک به میزان کشوری است. با توجه به اعتبارات تعیین شده در این حوزه، از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و به کشاورزی صنعتی روی خواهیم آورد و برای خرید ماشین آلات جدید از جمله سمپاش و پهپاد، تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه عمده اعتبارات بخش کشاورزی در حوزه آب، خاک، قنوات، کانال‌ها و لوله‌گذاری است، اظهار کرد: سال جاری حدود ۳۰۰ رشته قنات در استان مرمت و لایروبی شده و کیلومترها کانال و لوله‌گذاری برای انتقال آب در حال انجام است که این، به دلیل جذب حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا