عمومی

فرهنگ‌سازی از رسالت‌های آموزش و پرورش است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، هاشم ناظمی جلال شامگاه سه شنبه در نشستی که به منظور امضای تفاهمنامه همکاری با مدیرعامل شرکت گاز استان برگزار شد، یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش را فرهنگ سازی عنوان کرد و با بیان اینکه آن‌چنان که باید و شاید در این زمینه کار جدیِ تأثیرگذار انجام نشده است، اظهار داشت: همکاری سایر نهادها به فراخور موضوعات مختلف می‌تواند به برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و همچنین نتیجه‌بخش بودن فرهنگ‌سازی کمک نماید.

ناظمی‌جلال با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش برای تمام ارکان کشور، ظرفیت بالقوه این دستگاه را شامل نیروی انسانی آن دانست و گفت: دانش آموزان و فرهنگیان نقش محوری در خصوص فرهنگ سازی دارند.

وی مصرف انرژی را یکی از چالش‌های همیشگی کشور در برهه‌های مختلف بیان کرد و ضمن پرداختن به مسأله مصرف گاز در فصل زمستان، گفت: همکاری آموزش و پرورش و شرکت‌گاز می‌تواند به فرهنگ‌سازی درخصوص مصرف صحیح این انرژی کمک شایانی نماید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری را از جنبه رسمی آن حائز اهمیت دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: اجرای تفاهم‌نامه‌ها باید با جدیت از سوی طرفین پیگیری گردد.

وی با ذکر این نکته که در مجموعه آموزش و پرورش استان به دنبال تأثیرگذاری واقعی با استفاده از گفتمان‌سازی هستیم، اظهار داشت: اجرای برنامه‌های مشارکتی با دستگاه‌ها و نهادهای دیگر در دستورکار آموزش و پرورش استان قرار دارد.

ناظمی‌جلال در پایان سخنان خود با قدردانی از مجموعه شرکت گاز استان، ابراز امیدواری کرد اجرای مفاد تفاهم نامه تأثیر مستقیمی بر کاهش مصرف گاز داشته باشد.

افزایش ۱.۳ برابری مصرف گاز در کردستان

مدیرعامل شرکت گاز کردستان نیز در سخنانی ضمن قدردانی از مجموعه آموزش و پرورش استان به جهت ایجاد زمینه‌های تعامل، با اشاره به پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی گاز در استان، از افزایش ۱.۳ برابری مصرف گاز نسبت به سال گذشته نیز خبر داد.

احمد فعله‌گری با اشاره به میانگین بالای مصرف گاز در کشور، آن را ۳ یا ۴ برابر میانگین جهانی عنوان کرد و گفت: مصرف گاز در کردستان نیز بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته کارهای پژوهشی از طریق دانشگاه کردستان در زمینه مصرف گاز در استان انجام شده است، نتایج آن را علاوه بر مواردی از قبیل پایین بودن هزینه انرژی و بازدهی پایین وسایل گرمایشی؛ موید ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه برای کاهش مصرف گاز عنوان کرد و اظهار داشت: حتی کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی گاز در میان مشترکین هم می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را حل نماید.

مدیرعامل شرکت گاز استان، آموزش و پرورش را به عنوان نهادِ محوری در زمینه فرهنگ‌سازی معرفی و خاطرنشان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت زمینه‌ساز تغییرات اساسی در فرهنگ جامعه است.

وی در ادامه سخنان خود با پرداختن به مفاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش، با بیان اینکه می‌خواهیم کاهش مصرف گاز و فرهنگ‌سازی در این زمینه را از طریق دانش آموزان استان دنبال نمائیم، از تمهید بندهای تشویقی برای دانش‌آموزان و پاداش برای مشترکان با مصرف متعارف خبر داد.

فعله‌گری افزود: این تفاهم‌نامه در سه حوزه برگزاری مسابقات و رویدادهای فرهنگی در بین دانش آموزان استان، جشنواره خوارزمی با پرداختن به مصرف بهینه گاز و دوره‌های ضمن خدمت برای فرهنگیان جریان خواهد داشت.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد این راه که به تازگی شروع شده در سال‌های آینده نیز استمرار یابد و در یک برنامه میان‌مدت سبب کاهش مصرف گاز در استان شود.

سید حجت‌اله موسوی معاون آموزش متوسطه استان نیز در سخنانی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، تقویت عناصر تعقل، ایمان و عمل در دانش‌آموزان را محور اهداف این اسناد عنوان کرد و اظهار داشت: شرکای آموزش و پرورش در موضاعات مختلف می‌توانند تعلیم و تربیت را در این راستا یاری نمایند.

موسوی همچنین افزود: ظرفیت آموزش و پرورش برای سرمایه‌گذاری دستگاه‌های دیگر فراهم بوده و اعتقاد داریم مدیران دستگاه‌های دیگر باید برای رقم زدن اهداف آن دستگاه از این ظرفیت استفاده نمایند.

وی برگزاری سلسله جلسات با شرکت گاز در همین راستا را یادآور شد و با اشاره به این مهم که ترویج فرهنگ مصرف صحیح گاز در بین دانش‌آموزان باید در اولویت هر دو نهاد قرار گیرد، گفت: آموزش دبیران برای تربیت سفیران گاز در آموزش و پرورش در دستورکار خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه استان با بیان اینکه پیش از این، کارهای مقدماتی در زمینه تفاهم با شرکت‌گاز انجام شده است، بر جدیت طرفین برای عملیاتی نمودن تعهدات تأکید کرد.

دکمه بازگشت به بالا