اقتصادی

۶ درصد از انرژی مصرفی دنیا در حوزه ICT است

رویداد یک روزه سرمایه گذاری برق در بخش ICT و اقتصاد دیجیتال در افق ۱۴۰۷ با حضور مدیران و کارشناسان صنعت برق و ICT به منظور بررسی روش های تامین برق مورد نیاز این بخش برای توسعه اقتصاد دیجیتال در وزارت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش دانا نیوز، علی اصغر انصاری- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در مراسم آغاز بکار این رویداد با اشاره به اینکه دنیا در حال ورود به عصر هوشمندسازی و انقلاب صنعتی چهارم قرار دارد، تاکید کرد: یکی از محورهایی که در پنل های تخصصی مطرح می شود روندهای جهانی تعامل صنعت برق و ICT در دنیا است که به دلیل اهمیت موضوع نیاز به تعامل این دو صنعت در ایران داریم.

وی با اشاره به تکالیف وزارت ارتباطات در برنامه هفتم توسعه در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، افزود: در برنامه هفتم توسعه تکالیف بسیار جدی در فصل ۱۳ و دولت هوشمند و همچنین به صورت پراکنده در بخش های مختلف این برنامه بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است و باید با متولیان صنعت برق به اشتراک بگذاریم چرا که برای اجرای این تکالیف نیاز برق اهمیت بسیار بالایی دارد.

انصاری تصریح کرد: در انقلاب صنعتی چهارم دو موضوع داده و انرژی از مباحث اصلی این حوزه هستند و با توسعه نسل پنجم تلفن همراه، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنایع نیاز به تولید برق پایدار، مطمئن، پاک و مقرون به صرفه، بسیاری جدی است و اگر به آن بی توجهی شود قطعا رشد توسعه مناسبی نخواهیم داشت و به اهداف مورد نظر نمی رسیم.

وی با اشاره به پژوهشی که در این حوزه انجام شده است، افزود: بر اساس این مطالعات ۶ درصد از انرژی مصرفی دنیا در حوزه ICT است اما مصرف ما در این حوزه نسبت به دنیا کمتر و در حدود ۴ درصد است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات به اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: این شبکه دو لایه مهم زیرساخت ارتباطات و مراکز داده و پردازشی دارد که این بخش انرژی بالایی نیاز دارد و اینکه بخواهیم قطب داده ای با ٣٠٠٠ رک راه اندازی کنیم، برق موجود دیگر پاسخگوی این نیاز نیست. 

وی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی تولید ناخالص ملی در حوزه ICT در برنامه هفتم توسعه افزود: بر اساس محاسباتی که ما انجام داده ایم برای هسته اقتصاد دیجیتال و داده پلتفرمی در حدود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری داریم. راهبرد ما این است که با مشارکت بخش خصوصی این سرمایه تامین شود که بخشی از این سرمایه گذاری در حوزه تامین برق است.

انصاری با اشاره به اینکه مدل مورد نیاز تامین سرمایه برای این بخش، سابقه ای بسیاری در وزارت ارتباطات ندارد، تصریح کرد: به طور مثال در بخش توسعه زیرساخت های ارتباطی نیاز به مشارکت داریم یا در بخش هایی نیاز به خرید تضمینی داریم که سوابقی در این مدل ها در وزارت ارتباطات وجود ندارد، به همین منظور جلسات اینچنینی برای تامین منابع مورد نیاز اهداف برنامه هفتم توسعه باید برگزار شود.

اعلام آمادگی برای تامین برق حوزه ICT

مهراب گلاب کش-معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی-توانیر نیز در این همایش با اشاره به فرآیند تولید، انتقال و توزیع تاکید کرد که ما در حوزه مصرف، ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی تولید داریم و هر سال نیز ۵ درصد افزایش بار به شبکه اضافه می شود.

وی با اشاره به اقداماتی که برای مدیریت مصرف برق در سال جاری انجام شده، به برنامه های آینده این حوزه اشاره کرد و افزود: برای ۵ سال آینده نیاز به وارد کردن ۲۶ هزار مگاوات برق به مدار داریم که کار بسیار دشواری است.

گلاب کش به مشکلات و سختی های اضافه کردن منابع تولید برق اشاره کرد و خطاب به مدیران وزارت ارتباطات گفت: با توجه به نیاز بالای برق برای توسعه بخش ICT قطعا باید متولیان این حوزه وارد نیروگاه سازی شوند و به دلیل مشکلات کمبود گاز باید از منابع تجدیدپذیر در این حوزه استفاده شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر، اعلام کرد: ما با صددرصد توان برای برای کمک به تامین نیاز برق این حوزه اعلام آمادگی می کنیم.  

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس این گزارش، در ادامه این همایش نیز دو پنل تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان صنعت برق و ICT برگزار شد. 

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا