برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

تپش قلب در بارداری

تپش قلب در بارداری نتیجه تند شدن ضربان قلب به دلیل افزایش مقدار خون در بدن است. طبق برخی مطالعات، او می گوید که این وضعیت را می توان در اکثر مادران باردار در دوران بارداری تجربه کرد و این تپش قلب ممکن است طبیعی باشد. با این حال، باید تاکید کرد که گاهی اوقات می تواند ناشی از هر بیماری قلبی باشد.

محتوای این مطلب پنهان

چه چیزی باعث تپش قلب در بارداری می شود؟

در دوران بارداری علائمی مانند تپش قلب، تعریق، سرگیجه، تپش در ناحیه قفسه سینه و هراس ممکن است رخ دهد. علل این علائم عبارتند از:

  • واکنش قلب به افزایش مقدار خون
  • استرس و اضطراب در دوران بارداری
  • مشکلات تیروئید
  • واکنش های بدن به برخی غذاها یا داروهای آلرژی
  • واکنش بدن به سرماخوردگی و آنفولانزا
  • اضافه وزن و مصرف کافئین
  • با انجام ورزش زیاد بدن را خسته کنید
  • قند خون پایین یا کم خونی
  • کم آبی بدن
  • فشار خون ریوی، که بر عروق ریه ها و حفره های راست قلب تأثیر می گذارد.
  • بیماری عروق کرونر ناشی از انسداد عروق
  • ضربان قلب نامنظم و ریتم غیر طبیعی قلب
  • اختلالات فشار خون به نام پره اکلامپسی

تشخیص تپش قلب در دوران بارداری

در کنترل‌هایی که قبل از زایمان به آنها مراجعه می‌کنید، پزشک در مورد سابقه و علائم مشکل با شما صحبت می‌کند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد.اول از همه با گوش دادن به صدای قلب و انجام تست ضربان قلب از شما اطلاعاتی در مورد شکایات شما خواهد گرفت. آیا احساس تعریق یا سرگیجه دارید؟او همچنین ممکن است بسته به پاسخ به سوالاتی مانند زمان شروع شکایات و مدت زمان آن، آزمایش هایی را برای شما اعمال کند.

مطالب این آزمون ها عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس قفسه سینه برای مشاهده ریه ها و قلب
  • سونوگرافی یا اکو کاردیوگرام برای بررسی اینکه قلب و قسمت های آن به درستی کار می کنند
  • الکتروکاردیوگرام برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب
  • مانیتور هولتر که می تواند برای مدت معینی برای نظارت بر ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب استفاده شود.

درمان تپش قلب در دوران بارداری

درمان این بیماری به علل و علائم بیماری بستگی دارد. به طور کلی، ممکن است این مشکل زمانی که مربوط به بارداری باشد نیازی به درمان نداشته باشد.ممکن است پزشک از شما بخواهد که خود را تحت نظر داشته باشید. اگر علائم شدید باشد، پزشک شما را به مطمئن ترین روش برای تنظیم ضربان قلب شما درمان می کند.  با این حال، ممکن است از نظر خطرات مشکوک، امکان تجویز دارو برای این اختلال وجود نداشته باشد.در صورت نیاز به درمان، روی گزینه های ایمن تر تأکید می شود. زیرا پس از تولد نوزاد، این تپش قلب از بین می رود زیرا بدن شما به حالت قبلی خود باز می گردد.

آیا می توان از دارو برای تپش قلب در دوران بارداری استفاده کرد؟

تپش قلب در دوران بارداری نیازی به درمان ندارد مگر اینکه یک موقعیت خطرناک باشد و علائم قابل توجهی ایجاد نکند. با این حال، اگر علت تپش قلب بر اساس اختلال شدید ریتم باشد، پزشک سعی می کند با دادن جریان الکتریکی به قلب، اختلال ریتم را تنظیم کند.این روش کاردیوورژن نامیده می شود. با این حال، داروهایی نیز وجود دارند که می توانند برای درمان این اختلال استفاده شوند. با این حال، برای استفاده از این داروها، پزشک شما باید وضعیت را ارزیابی کرده و در مورد خطرات احتمالی صحبت کند.

مشکل تپش قلب در دوران بارداری چگونه برطرف می شود؟

این تپش قلب می تواند به طور ناگهانی رخ دهد. همچنین ممکن است زمانی که در حال حرکت هستید یا فقط در حال استراحت هستید این مشکل را احساس کنید. خب این کاملا طبیعی است که بپرسید تپش قلب من طبیعی است یا خیر. زیرا در آن لحظه می تواند ترسناک و نگران کننده شود.با این حال، با دانستن اینکه چگونه با تپش قلب مقابله کنید و برای جلوگیری از آن چه کاری باید انجام دهید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

وقتی متوجه شدید که قلبتان در سینه یا گلویتان می تپد، کارهایی که می توانید انجام دهید این است:

  • اگر در حالت استراحت هستید، بایستید و حرکت کنید. یک میان وعده کوچک بخورید یا برای خود نوشیدنی درست کنید.
  • اگر در حال حرکت هستید، شغل مورد علاقه خود را رها کنید، بنشینید و در موقعیت استراحت قرار بگیرید.
  • اگر احساس استرس و بی قراری می کنید، فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا بارداری یا مدیتیشن را امتحان کنید.
  • دوش آب سرد گرفتن. آب سرد شما را آرام می کند و به بازگشت ضربان قلب به حالت عادی کمک می کند.
  • از مواد مضر مانند سیگار، الکل و مواد مخدری که می تواند به شما و کودکتان آسیب برساند خودداری کنید.
  • هرگز بدون مشورت با پزشک خود از هیچ دارویی استفاده نکنید.
  • از اضافه وزن خودداری کنید و به رژیم غذایی سالم توجه کنید. زیرا بیماری هایی مانند دیابت بارداری و فشار خون بالا می توانند باعث تپش قلب در دوران بارداری شوند.
  • به خاطر داشته باشید که میان وعده های غذایی کوچک و مقوی بخورید تا قند خون خود را متعادل نگه دارید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید و بدن خود را کم آب نکنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دار خود را محدود کنید.
  • در تمرینات ایمن دوران بارداری شرکت کنید و این فعالیت ها را به طور منظم انجام دهید.

در چه شرایطی باید با پزشک خود تماس بگیرید؟

شما با مراجعه به معاینات منظم و مکرر در طول فرآیند بارداری با پزشک خود ملاقات خواهید کرد. با این حال، شما معاینات خود را در مورد نوزاد و بارداری خود تا زمان تولد ادامه خواهید داد.در این دوره، اگر از تپش قلب رنج می برید و به طور مرتب آن را تجربه می کنید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

علائمی که نیاز به مداخله و مراجعه به پزشک دارند عبارتند از:

  • اگر در قفسه سینه خود احساس درد و سفتی می کنید
  • اگر بیش از حد عرق می کنید
  • اگر تپش های مکرر را تجربه می کنید و طول مدت این تپش ها طولانی شده و وضعیت شما ناراحت کننده است.
  • اگر سرگیجه دارید
  • اگر مشکل تنفسی دارید
  • اگر نبض شما نامنظم است
  • اگر دچار تنگی نفس هستید، توصیه می شود با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا مشکل تپش قلب در دوران بارداری به کودک آسیب می رساند؟

تپش قلب در دوران بارداری بر کودک شما تأثیری نمی گذارد، زیرا معمولاً بی ضرر هستند. تپش قلب تجربه شده در این فرآیند فقط شما را آزار می دهد. با این حال، اگر شدت این تپش ها به اندازه ای باشد که شما را تحت تاثیر قرار دهد، میزان اکسیژنی که به بافت های بدن می رود کاهش می یابد.

تپش قلب که تنفس را دشوار می کند نیز می تواند بر کودک تأثیر بگذارد. به همین دلیل استراحت و عدم تجربه استرس مهمترین جزئیات برای عبور از تپش قلب تجربه شده در دوران بارداری و تنظیم ریتم قلب است.تپش قلب در دوران بارداری یک وضعیت بی ضرر است که می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به دلیل تمایز تعادل های روانی یا هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، دیده می شود.

برای مادران باردار، مواجهه با چنین مشکلی می تواند برای بسیاری از افراد نگران کننده باشد. با این حال، اولین کاری که باید هنگام احساس تپش قلب انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. برای این کار از محیط های شلوغ دوری کنید، رویدادهایی که می توانند باعث استرس و مصرف کافئین شوند و روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانند برای شما مفید باشند.

مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که عمیق ترین نفس را بکشید. نفس عمیق سطح استرس شما را کاهش می دهد و بر۱ الی ۲ درصد بیماری‌های قلبی در دوران بارداری دیده می‌شود که متاسفانه در برخی مواقع باعث افزایش مرگ‌و‌میر مادران در دوران بارداری خواهد شد. از‌این‌رو هرگونه علائم از مشکلات قلبی در دوران بارداری را باید جدی بگیرید.

یکی از این علائم تپش قلب است که در هر فردی دلایل متعددی دارد. در برخی مواقع تپش قلب در بارداری به علت تغییرات طبیعی در بدن و سیستم قلبی عروقی رخ می‌دهد. در این مقاله به‌طورکامل به بررسی علت تپش قلب در بارداری پرداخته‌ایم. اگر شما نیز در این دوران دچار تپش و ضربان قلب بالا شده‌اید، مطالعه این مقاله کمک می‌کند تا دلیل این مشکل را بیابید و برای درمان به موقع اقدام کنید.

انواع علت تپش قلب

۱. کم خونی؛ علت رایج تپش قلب در بارداری

در‌صورت کم‌خونی و کاهش اکسیژن‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن، عملکرد سیستم قلبی نیز با اختلالاتی مواجه می‌شود که اصلی‌ترین آن ایجاد تپش قلب است. هنگامی که سطح اکسیژن‌رسانی توسط گلبول‌های قرمز به اندام‌های بدن کاهش پیدا می‌کند؛ دراین‌صورت قلب باید بیشتر از حالت عادی کار کند. در‌صورت غیرطبیعی شدن میزان عملکرد قلب به این عضو بدن فشار بسیاری وارد شده و منجر‌به تپش و آریتمی قلبی می‌شود.

با وجود کم‌خونی و ایجاد مشکلات قلبی در دوران بارداری حتما باید برای درمان به‌موقع و سریع اقدام کرد. زیرا کم‌خونی در این دوران حساس ممکن است با گذشت زمان مشکلات جدی‌تری را برای مادر و هم‌چنین جنین به وجود آورد. در چنین شرایطی پزشک معالج با تجویز داروهایی از افزایش شدت کم‌خونی می‌کاهد و تپش قلب را نیز کنترل می‌کند. داروهای متعددی توسط شرکت‌های دارویی داخلی و خارجی برای کم‌خونی و مشکلات قلبی در دوران بارداری تولید می‌شود. این داروها توسط انواع به داروخانه‌ها عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با نسخه پزشک برای تهیه آن‌ها اقدام کنید.

۲. تاثیر افزایش حجم خون بر عملکرد سیستم قلب و عروق

در دوران بارداری، به دلیل تامین نیازهای جنین، حجم خون مادر ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. بدین‌ترتیب قلب مادر برای پمپاژ خون در بدن باید سخت‌تر کار کند و مقداری از این خون را به جنین در حال رشد بفرستد. افزایش حجم خون بدن در سه ماهه نخست بارداری آغاز می‌شود و در سه ماهه دوم به بیشترین میزان حجم می‌رسد. طی سه ماهه سوم بارداری نیز افزایش حجم خون با سرعت کمتری ادامه می‌‏یابد. در نتیجه این فرآیند، ضربان قلب مادر به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. از‌این‌رو افزایش حجم خون را می‌توان یکی از دلایل تپش قلب در بارداری دانست.

برخی از مادران به دلیل افزایش بیش‌ازحد ضربان قلب نیاز به مصرف پیدا می‌کنند. مصرف هرگونه داروهای قلبی باید با نظر و مشورت پزشک متخصص صورت گیرد؛ زیرا بارداری دوران بسیار حساسی است که احتمال دارد مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک برای مادر و جنین عوارضی را به همراه داشته باشد.

۳. استرس و اضطراب؛ عاملی برای ایجاد ضربان قلب بالا در بارداری

گاهی اوقات در بارداری، تپش قلب ناشی از استرس و اضطراب بوده که به‌طور عمومی این امر طبیعی است. با بالا رفتن استرس، میزان تپش قلب نیز افزایش یافته و آریتمی نیز بیشتر می‌شود. مادران باید برای کنترل میزان استرس خود اقدامات لازم را انجام داهند؛ زیرا در‌صورتی‌که سطح استرس بیش‌از‌حد افزایش یابد، ممکن است. حتی منجر‌به بیماری‌های خطرناکی مثل کلسترول خون یا فشار خون در بارداری شود.

۴. ارتباط کم‌آبی بدن و ایجاد مشکلات قلبی عروقی در دوران بارداری

کم‌آبی بدن را نیز می‌توان علت تپش قلب در بارداری به شمار آورد. در واقع کم آبی بدن وقتی اتفاق می‌افتد که اندام‌ها بیشتر حجم مایعات را دفع کند؛ از‌این‌رو بدن برای انجام فعالیت‌های عادی و روزمره خود هم‌چون عملکرد اندام‌هایی مانند قلب، آب و مایعات کافی در اختیار ندارد. در نتیجه کم‌آبی،‌ سطح الکترولیت نیز در بدن کاهش پیدا می‌کند و قدرت قلب برای پمپاژ خون بسیار کم می‌شود؛ بدین‌ترتیب باعث ضربان قلب بالا در بارداری خواهد شد.

۵. تغییرات هورمونی؛ یکی از دلایل افزایش تپش قلب در دوران بارداری

بدن مادران در در دوران بارداری دستخوش تغییرات متعددی می‌شود که یکی از آن‌ها تغییرات هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. تغییرات هورمونی مادران شیوه درک زن از جهان را از نظر بویایی، بینایی و چشایی کاملاً تغییر می‌دهد.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا