علمی و پزشکی

پاک کن‌های خوشمزه برای جوش‌های صورت

آفتاب‌‌نیوز :

 اگر شما هم مقابل آینه می‌ایستید و با دیدن جوش‌های مزاحم روی صورتتان به بخت و اقبال خود و همه‌ی آینه‌ها ناسزا می‌گویید باید بدانید که تنها نیستید و خیلی‌ها هم مانند شما از وجود جوش و آکنه در صورتشان به تنگ آمده‌اند. البته بیشتر این جوش‌ها منشأ هورمونی دارند و درمان آن‌ها نیاز به صبر و شکیبایی زیادی دارد. تا چند سال پیش محققان بر این باور بودند که مواد غذایی نقشی در پیشگیری و یا تشدید آکنه ندارد. اما چند سالی است که نتایج پژوهش‌های جدید حرف از رژیم‌های غذایی ضدآکنه می‌زنند. با ما همراه باشید تا بیشتر در جریان چند و، چون این نتایج قرار بگیرید.

با وجود اینکه هنوز هم منشأ و دلیل اصلی بروز آکنه ناشناخته مانده است، اما تأثیر برخی از عوامل مانند هورمون‌ها، ژنتیک و یا استرس بر همه روشن و آشکار است. تا سال‌های اخیر ارتباطی بین تغذیه و آکنه دیده نشده بود، اما یافته‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که مصرف برخی مواد غذایی و پرهیز از برخی دیگر می‌تواند آکنه‌ها را کمتر کند.

میوه و سبزیجات کمتر= آکنه‌ی بیشتر

بیشتر نوجوانان و حتی بزرگسالان با کابوس جوش صورت و مشکلات پوستی درگیرند. محققان بررسی‌هایی روی تأثیر مصرف میوه و سبزیجات در مشکلات پوستی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند افراد بین ۱۰ تا ۵۴ سالی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند بیشتر با این مشکلات پوستی مواجه می‌شوند.

هر چه ریزه‌خوارتر پرجوش‌تر

محققان مشاهده کردند افراد آکنه دار بیشتر افرادی هستند که عادت دارند خارج از وعده‌های اصلی ریزه‌خواری کنند. این افراد تمایل بیشتری به مصرف تنقلاتی مانند شکلات، بیسکوییت، آبنبات، نوشیدنی‌های گازدار و … دارند.

میوه و سبزیجات و مشکلی به نام آکنه

اگر شما هم از آکنه یا همان جوش‌های مزاحم رنج می‌برید باید بیشتر از بقیه به تغذیه‌تان اهمیت بدهید. توصیه می‌کنیم که میوه و سبزیجات بیشتری میل کنید به خاطر اینکه ترکیبات موجود در این مواد غذایی التهاب‌های به وجود آورنده‌ی آکنه را کاهش می‌دهد. در واقع آکنه یک مشکل التهابی موضعی است و خوشبختان میوه و سبزیجات قدرت مقابله با این حالت التهابی را دارند.

شاخص گلیسمی مواد غذایی و تأثیر آن روی آکنه

اخیراً نتایج پژوهش‌هایی که در آکادمی پوست آمریکایی منتشر شده نشان می‌دهد که ارتباطی بین مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا و بروز آکنه وجود دارد.

شاخص گلیسمی چیست؟

شاخص گلیسمی معیاری است برای تخمین سرعت جذب گلوسید‌ها از طریق بدن. هر چه شاخص گلیسمی یک ماده‌ی غذایی بالاتر باشد میزان قند خون را بالاتر می‌برد. شاخص گلیسمی یک ماده‌ی غذایی به فاکتور‌های از جمله شیوه‌ی پخت آن نیز بستگی دارد.

شاخص گلیسمی مواد غذایی

در بین مواد غذایی مختلف تمام محصولات غذایی شیرین و تصفیه شده مانند نان‌های تهیه شده از آرد سفید، شیرینی‌جات و همچنین سیب زمینی سرخ کرده دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند. برعکس غلات کامل مانند نان‌های سبوس دار، پاستا‌ها و برنج نیمه کامل یا کامل، میوه و سبزیجات شاخص گلیسمی پایینی دارد. یعنی اینکه گلوسید‌ها یا همان قند‌ها موجود در آن‌ها آرام‌تر و با سرعت کمتری جذب خون می‌شوند.
نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که ارتباطی بین شاخص گلیسمی مواد غذایی و آکنه وجود دارد. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد بهبود زیادی در وضعیت پوست ۸۶ درصد شرکت‌کننده‌های آکنه‌دار که مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کرده‌اند ایجاد شده است. به نظر می‌رسد که مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا نه تنها باعث بروز آکنه می‌شود بلکه اثراتی روی هورمون‌های رشد و جنسی نیز می‌گذارد.

مصرف شیر و آکنه: آیا باید شیر را ترک کرد؟

نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که مصرف لبنیات مانند شیر می‌تواند باعث بروز یا تشدید آکنه شود. محققان مشاهده کردند که مصرف شیر کم چرب می‌تواند عاملی برای تشدید آکنه شود. فاکتور‌های رشد موجود در شیر می‌تواند نقش زیادی در مکانیسم بروز آکنه داشته باشد. البته محققان همچنان در حال تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند و لزومی ندارد که به طور کلی شیر را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید. به خاطر اینکه این ماده‌ی غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D مورد نیاز استخوان‌هایتان است.

در نهایت اینکه به همه‌ی افرادی که درگیر مسئله‌ی آکنه هستند توصیه می‌کنیم قبل از هر چیزی صبور باشند. به تغذیه‌ی خود اهمیت بدهند. تغذیه‌ی سالمی داشته باشند و میوه و سبزیجات را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند. تا جایی که می‌توانند مصرف مواد غذایی شیرین و مواد غذایی حاوی شاخص گلیسمی بالا را محدود کنند. غلات کامل را دریابند و از ریزه خواری بین غذا یعنی از مصرف هله‌هوله بپرهیزند.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا