برترین های کسب و کارعمومی

انواع روش های مصرف جوانه گندم

کافی است که فقط چند دقیقه به خوراکی که از صبح تا شب در برنامه غذایی‌مان قرار دارد، فکر کنیم. حداقل نیمی از هرم غذایی زندگی روزمره ما به گندم گره ‌خورده؛ از نانی که می‌خوریم تا سالاد، سوپ و بسیاری از غذاهایمان با کمک گندم است. گندم به‌عنوان منبع کربوهیدرات، فیبر و پروتئین یکی از مهم‌ترین غلات و منابع غذایی در جهان است که قیمتش از کوچک‌ترین اتفاقات تأثیر می‌گیرد. کشورهای بسیاری واردکنندۀ گندم هستند و برخی کشورها مانند ایران دهه‌ها برای رسیدن به خودکفایی در گندم تلاش کردند. البته گندم فقط به‌صورت پودر و آرد استفاده نمی‌شود بلکه تمام محصولات به‌دست‌آمده از آن مانند سبوس، جنین و جوانه گندم نقش مهم و پررنگی در سبد غذایی ما دارند. به همین خاطر امروز تصمیم گرفتیم تا در صحبتی کوتاه ببینیم و چرا بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه، مراجعه‌کنندگان را به مصرف پودر جوانه گندم تشویق می‌کنند. با ما همراه باشید.

جوانه گندم چیست؟

دانه گندم خام از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که تقریباً بیشتر قسمت‌های آن خوراکی است و البته خواص بسیاری دارد. مانند هر سلول گیاهی دیگر گندم هم یک هسته خوراکی دارد که شامل سه بخش مهم سبوس، جوانه و اندوسپرم می‌شود. هر سه بخش خوراکی بوده و سرشار از مواد مغذی هستند، درنتیجه برای داشتن یک سبک زندگی سالم بهتر است که حتماً در برنامه غذایی‌تان جایی برای آن‌ها باز کنید. پس جوانه گندم بخشی از هسته دانه گندم است که خواص فراوانی دارد و یکی از سالم‌ترین غلات خوراکی در سطح جهان است. خوشبختانه جوانه گندم را می‌توانید از هایپرمارکت‌ها بخرید ولی اگر دوست داشتید که این غلات سالم را به شیوه سالم و خانگی هم می‌توانید تهیه کنید، برای آشنایی با مراحل کار پیشنهاد می‌کنم سری به مقاله بزنید. سبوس چند غله برای چاقی صورت بسیار مفید است .

پودر جوانه گندم چطور به‌دست می‌آید؟ برای مرتبه اول پیشنهاد می‌کنم که مقدار کمی پودر جوانه آماده کرده و بعدازاین که تمام فوت‌وفن کار را یاد گرفتید، در مقدار بیشتر امتحان کنید. برای تهیه پودر جوانه گندم اول باید جوانه داشته باشید که در قسمت قبل توضیح دادیم. جوانه‌های گندمی که آماده کردید را خوب خشک کنید تا حتی ذره‌ای رطوبت نداشته باشید. برای این کار می‌توانید از خشک‌کردن جوانه روی پارچه تمیز نخی کمک بگیرید. بعدازاین که مطمئن شدید، جوانه‌ها خشک شده، سراغ آسیاب‌کردن بروید و جوانه‌ها را با کمک آسیاب برقی پودر کنید تا شبیه آرد شود. این پودرها را حتماً در ظرف دربسته نگه دارید تا بتوانید شبیه ادویه و سایر افزودنی‌ها موقع آشپزی به غذا اضافه کنید. برای دیدن قیمت پودر جوانه گندم برای چاقی روی لینک ضربه بزنید .

خواص پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم خواص بسیاری برای بدن دارد زیرا این بخش مهم از هسته دانه گندم سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. پودر جوانه گندم منبع ویتامین E است و از طرف دیگر به سلامت پوست و مو کمک می‌کند. در نتیجه اگر رژیم لاغری گرفتید بهتر است که در وعده شام یا نهار به مقدار خیلی کم جایی برای جوانه گندم در غذا مثلاً وعده نهار یا شام باز کنید تا شفافیت پوست و مویتان در دوران کاهش وزن حفظ شود. از طرف دیگر گندم و جوانه آن منبع ویتامین B است، در نتیجه ده‌ها بار بیشتر از مصرف مولتی‌ویتامین با تزریق آمپول نوروبیون به افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در سلامت بدن نقش اساسی ایفا می‌کند.

پودر جوانه گندم در برنامه غذایی

پودر جوانه گندم را به‌صورت خوراکی و غیرخوراکی به‌راحتی می‌توانید استفاده کنید. بهترین استفاده از پودر جوانه در مصارف غیرخوراکی تهیه ماسک پوست و مو است که با داستان استفاده از پودر جوانه گندم در غذا کمی فرق دارد. همان‌طوری که گفتیم پودر جوانه را باید بعد از آسیاب شدن در ظرف دربسته نگه دارید. این پودر را می‌توانید مثل ادویه به ماست، بورانی اسفناج، ماست و بادمجان، انواع سوپ و آش، خوراک لوبیا و عدسی اضافه کنید. متأسفانه برخی تأکید می‌کنند که پودر جوانه باعث چاقی صورت می‌شود، درحالی‌که اگر از متخصص تغذیه هم بپرسید به شما می‌گوید که جوانه برای سلامت پوست و مو، شادابی و شفافیت آن مفید است و نمی‌گذارد به دلیل رژیم پوستتان چروک یا کدر شود. پس نقش زیادی در چاقی صورت ندارد، منتها باید مراقب میزان مصرف آن نیز باشید.

تا اینجا درباره استفاده از پودر جوانه گندم در غذا و خواص بی‌نظیر آن صحبت کردیم. گندم یکی از مهم‌ترین غلات در هرم غذایی است و بخش مهمی از خوراک انسان امروزی وابسته به آن است. از طرف دیگر به دلیل خواص بی‌‌نظیری که گندم و جوانه دارد، نه‌تنها در خوراک بلکه برای درمان هم از آن استفاده می‌شود. پودر جوانه گندم کالری تقریباً بالایی دارد که زیاده‌روی در مصرف آن مانند هر ماده غذایی دیگر می‌تواند موجب چاقی و اضافه‌وزن شود، منتها مصرف به‌اندازه آن هم برای بدن بسیار مفید و ضروری است. پس اگر نگران سلامت بدنتان هستید، می‌خواهید سیستم ایمنی خوبی داشته باشید یا پوستتان شفاف و موهایتان سالم باشید همراه با شیر، ماست، سالاد و حتی عدسی و سایر خوراک‌ها مقداری پودر جوانه گندم نیز مصرف کنید که آماده‌کردنش هم اصلاً سخت نیست و در خانه به‌آسانی می‌توانید انجام دهید.

سؤالات متداول

آیا پودر جوانه گندم نیاز به پخت هم دارد؟ خیر! پودر جوانه گندم و جوانه به‌صورت خام هم قابل‌خوردن است و نیازی به پخت یا سرخ‌کردن ندارد. البته خود جوانه را می‌توانید همراه با سایر سبزیجاتی مانند قارچ، لوبیاسبز، کلم بروکلی و … بخارپز کرده و یک وعده غذایی مفید و کاملاً رژیمی داشته باشید. آیا مصرف پودر جوانه ممنوعیت هم دارد؟ در مصرف هر ماده غذایی باید مراعات کنید ولی در مورد جوانه گندم قضیه کمی فرق دارد، زیرا حاوی گلوتن است. پس اگر به گلوتن حساسیت دارید، کلاً در برنامه غجوانه گندم منبع عالی فیبر و بخش بسیار مفیدی از گندم است که سرشار از مواد مغذی متعدد است.

این منبع عالی از ویتأمین‌ها، مواد معدنی، چربی و پروتئین داراست. فواید جوانه گندم بسیار زیاد است و عمدتاً به مواد مغذی آن نسبت داده می‌شود. حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. روغن جوانه گندم از عصاره آن به دست می‌آید که به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، کاربرد‌های متعددی در صنایع آرایشی و بهداشتی دارد. با این حال، جوانه گندم معمولاً در طول فرآوری به دلیل وجود اسید‌های چرب غیراشباع چندگانه (که مستعد فساد هستند) دور ریخته می‌شود. در حالیکه جوانه گندم برای چاقی معجزه می‌کند!

جوانه گندم چیست؟

جوانه گندم یکی از سه قسمت هسته گندم به همراه سبوس چند غله دکتر بیز و آندوسپرم است. جوانه گندم به تکثیر گیاه و تخم‌ریزی دانه‌های جدید کمک می‌کند. در طی فرآیند آسیاب از آندوسپرم خارج می‌شود و می‌تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما باشد. می‌توانید جوانه گندم را به اسموتی‌ها، شیک‌های پروتئینی، کلوچه‌ها و نان‌های مورد علاقه خود اضافه کنید. جوانه گندم حدود 2.5-3.8 درصد از وزن کل دانه را تشکیل می‌دهد از این رو جوانه گندم سرشار از مواد مغذی ضروری است.

کارشناسان می‌گویند جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. جوانه یک منبع عالی از پروتئین‌های گیاهی، همراه با فیبر و چربی‌های سالم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر است. همچنین جوانه گندم برای چاقی نیز در کنار یک رژیم غذایی کاربرد دارد.

جوانه گندم سرشار از است، یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان‌های موجود در جوانه گندم رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش می‌دهند.  تحقیقات نشان می‌دهد که منابع طبیعی آنتی اکسیدان بهترین منبع معتبر برای پیشگیری از بیماری‌ها هستند. برخی معتقدند که جوانه گندم می‌تواند به تقویت ایمنی و سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که غلات کامل می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کنند.

دکمه بازگشت به بالا