اقتصادی

همه چیز درباره مالیات سلبریتی‌ها

کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی از سال ۱۴۰۰ در ردیف مودیانی که مکلف به پرداخت مالیات هستند، قرار گرفتند و تاکنون حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات برای این افراد شناسایی شده است.

به گزارش دانا نیوز، طبق دستورالعمل اجرایی بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد شد.

بر این اساس، سازمان امور مالیاتی مکلف شد ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی برساند.

این سازمان همچنین مکلف شد فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در تارنمای سازمان در منظر عموم قرار دهد.

نحوه شناسایی سلبریتی‌ها

پس از آن اخذ مالیات از این افراد که اصطلاحا به آن‌ها سلبریتی گفته می شود، جدی‌تر شد. در این راستا، بهمن ماه سال گذشته، داوود منظور، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی در یک نشست خبری بر این نکته تاکید کرد که سلبریتی‌ها مانند سایر مودیان هستند و بر اساس میزان درآمدی که دارند مشمول مالیات می‌شوند، اعلام کرد که داره کلی در تهران فقط برای مالیات سلبریتی‌ها راه‌اندازی شده و همه قراردادهای این افراد را بررسی و شناسایی می‌کنند.

پس از آن، مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی درمورد نحوه شناسایی سلبریتی‌ها برای اخذ مالیات اینطور توضیح داد که الگوریتم ها و فرمول‌های مختلفی برای شناسایی وجود دارد که قرار است به سازمان برای شناسایی کمک کند. درواقع صرفا یک فرمول نیست و شامل اطلاعات مختلفی می‌شود که بعضا  از طریق پلیس فتا به دست آمده است. از سوی دیگر صاحبان صفحات شناسایی شده و اسامی آن‌ها استخراج می‌شود، پس از آن اسامی با کد ملی انطباق داده خواهد شد و حساب‌های بانکی آن‌ها بررسی می‌شود.

نتیجه چه شد؟

طبق آخرین اخبار، اداره کل امور مالیات مودیان متوسط در تهران مامور شناسایی اینفلوئنسرهای مشمول مالیات‌دهی شده است و این اداره وضعیت اظهارنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این اینفلوئنسرها با دنبال کننده بالای ۵۰۰ هزار را مورد بررسی قرار داده است؛ طبق بررسی‌های انجام شده ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی شدند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند که تعداد زیادی از افراد مذکور شناسایی شدند و در نهایت برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده‌ است.

بر این اساس، تراکنش‌ها و حساب‌های این افراد شناسایی شدند و تقریبا مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ است. البته معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آنها نبوده و شناسایی این افراد از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی صورت گرفته است. صرفا برای تعداد ۱۲۳  اینفلوئنسر شناسایی شده حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را  پذیرفتند و در قالب توافق ماده ۲۳۸ مالیات را می‌پردازند.  

همچنین در این بین ۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر مورد شناسایی قرار گرفتند اما هنوز اظهارنامه‌ای ندارند و برای آنها باید اظهارنامه برآوردی تولید شود و تا امروز برای حدود ۳۰۰ نفر از این افراد اظهارنامه براوردی تولید شده و قرار بر این است، اطلاع رسانی‌های لازم انجام شود تا مالیات به حق این افراد شناسایی شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا