اجتماعی

بررسی ایجاد گذر«رویداد تهران»ازموزه فرش تا لانه جاسوسی درشورای شهر/تکلیف شهرداری جهت مطالعه طرح

عضو شورای شهر تهران جزئیات طرح احداث گذر «رویداد تهران» را تشریح کرد.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با دانا نیوز، در مورد ایجاد گذر «رویداد تهران» با بیان اینکه طرحی در کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در حال آماده سازی است تا بر اساس آن شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه ای در مورد احداث گذر «رویداد تهران» کنیم، افزود: بر این اساس شهرداری مکلف می‌شود که تمام مطالعات فرهنگی، ترافیکی و… ایجاد گذر «رویداد تهران» را انجام و برای بررسی و تصویب به شورای شهر ارائه کند.

وی در مورد محدوده طرح گذر «رویداد تهران» با بیان اینکه این محدوده از خیابان کارگر و موزه فرش آغاز می‌شود و در ادامه پارک لاله، بلوار کشاورز، میدان ولیعصر، خیابان کریم خان، میدان هفت تیر و خیابان مفتح تا چهارراه طالقانی را در مرحله اول پوشش می‌دهد، گفت: در این طرح معابر متعدد با ویژگی‌های کالبدی و عملکردی متفاوتی در سطح شهر داریم؛ ولی معابری که از قابلیت‌هایی خاص و پیوسته بهره‌مند باشند، چندان زیاد نیستند. تنوع کاربری‌هایی که در این امتداد قرار گرفته شرایط منحصر به فردی برای این محور ایجاد کرده که موزه‌های مستقر در آنجاست؛ پارک لاله هم از لحاظ قدمت و هم از لحاظ کاربری فضای سبز و بوستان تفریحی یک جایگاه تفرجی و گردشگری در شهر است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: محور بلوار کشاورز که از قدیم به نهر کرج مشهور بوده از جهت قدمت تاریخی و گردشگری برخوردار است و واحدهای گردشگری و اقامتی که در این محور قرار دارند، دارای ارزش است. میدان ولیعصر نیز به عنوان میدان آیینی که طی این چند ساله یک نمایه و نشان(برند) نسبی برای خود ایجاد کرده چندین رویداد برگزار شده و انتسابش به امام زمان (عج) یک موقعیت اجتماعی ویژه است و در امتداد آن قرارگیری کلیسای خیابان کریم خان و رو به روی آن پارک حضرت مریم و مجاورت آن با این محور آیینی می‌تواند آنجا را به عنوان یک مرکز رویدادهای دینی و گفت و گوی بین ادیان تعریف کرد.

عباسی ادامه داد: پارک بهجت آباد با سابقه تاریخی اش با دکتر شهریار و مجاورتش با راسته کتاب فروشان که در خیابان کریم خان بخش هایی از آن شکل گرفته نیز به عنوان محور فرهنگی و ادبیات یک هویت نسبی پیدا کرده و در برخی بعداز ظهرها و شب‌ها در مجاورت این کتاب فروشی‌ها رویدادهای گوناگون هنری در حال شکل گیری است و یک پاتوق هنری شده، شکل می‌گیرد. در ادامه که وارد میدان هفت تیر می شویم فروشگاه‌ها و بازاری که در رابطه با لباس و سبک زندگی شکل گرفته و ورزشگاه شیرودی و لانه جاسوسی هم در امتداد آن قرار دارد که لانه جاسوسی و تقاطع طالقانی هم برای رویدادهای ملی و رویدادهای سیاسی قابل تعریف است. ورزشگاه های زیادی در مقیاس ورزشگاه شیرودی نداریم و این ورزشگاه می‌تواند مرکزی برای رویدادهای ورزشی شود. بنابراین در این گذر مجموعه‌ای از تم های محتوایی را در این عرصه در امتداد هم می‌بینیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: محدوده طرح گذر «رویداد تهران» از خیابان کارگر و موزه فرش آغاز می شود و در ادامه پارک لاله، بلوار کشاورز، میدان ولیعصر، خیابان کریم خان، میدان هفت تیر و خیابان مفتح تا چهارراه طالقانی را در مرحله اول پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایده اولیه به این صورت شکل گرفت که توالی رویدادها را به رسمیت بشناسیم و نشانی(برند) تحت عنوان محور «رویداد تهران» را تعریف کنیم، افزود: این محور «رویداد تهران» به معنی نام برگزاری رویداد نیست؛ بلکه محوری خواهد بود که قابلیت برگزاری رویدادهای کوچک مقیاس و متوسط مقیاس را در طول سال به تناسب ایام و زمان‌ها داشته باشد. یعنی در این محور در طول سال همیشه در آن اتفاقی در حال رخ دادن است و می‌تواند جاذب جمعیت باشد.

عباسی افزود: از طرفی قرارگیری آن در مرکز شهر و پشتیبانی مودهای مختلف حمل و نقلی که هم مترو و اتوبوس دارد و هم در مجاورت میادین و گره‌های حمل و نقلی قرار گرفته، دسترسی آن را نیز برای شهروندان تهرانی فراهم می کند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: مجموعه امکاناتی که برایمان این طرح فراهم می‌کند، به نظر می رسد پتانسیل هایی برای تهیه طرح محتوایی و کالبدی به منظور برگزاری رویدادها در اختیارمان قرار می دهد که شهرداری را الزام کردیم بر روی آن مطالعات دقیق تری انجام دهد و این طرح را آماده کند و برای شورا بفرستد و اجرایی کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از محورهای مشابه همچون محور آزادی استفاده نشده است؟ گفت: باید تمایزی بین رویدادهای با مقیاس کلان در سطح تهران و رویدادهای کوچک و متوسط مقیاس قائل شویم. شاید این محور برای رویدادی مثل غدیر که دو سال است برگزار می شود یا راهپیمایی ۲۲ بهمن قابلیت برگزاری  نداشته باشند. چراکه ما راجع به محوری صحبت می کنیم که وجه قوتش کاربری های مجاورش است که می تواند از برگزاری این رویدادها پشتیبانی کند و جذابیت ایجاد کند و در طول سال به تناسب ایام و موقعیت های مختلف تداوم یابد. بایستی این تمایز را در برنامه ریزی و ایده ای که مطرح شده ببینیم.

به گفته وی، در کنار اجرای این طرح بررسی مطالعات ترافیکی و برنامه های جایگزین برای مواقعی که رویداد برگزار می شود نیاز است و مجموعه ای از اقدامات کالبدی، ترافیکی و اجتماعی لازم دارد؛ یعنی برنامه ریزی محتوایی و اجتماعی خیلی قوی می خواهد.

عباسی ادامه داد: بیشتر هدف پیشنهاد دهندگان طرح این بوده که از این پتانسیل موجود کمال استفاده شود و یک طرح خوب را اجرا کند تا شهروندان تهرانی بتوانند از این پتانسیل موجود استفاده کنند. 

وی با تأیید اینکه طرح به صحن شورا اعلام وصول شده و از طرف ریاست شورا به کمیسیون های مرتبط ارجاع شده تا درباره اش اعلام نظر کنند، گفت: هفته گذشته جلسه ای بین کمیسیون اجتماعی، کمیسیون شهرسازی و کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا به صورت مشترک برگزار شد و کارشناسان و اعضای شورا که ریاست کمیسیون ها را دارند نظراتشان را مطرح کردند و مقرر شده در جلسات دیگری در سطوح کارشناسی موضوع را تدقیق کنند.

عباسی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که محور گذر «رویداد تهران» موفق شود؟ گفت: وقتی نقطه ای برای اتفاق افتادن یک رویداد یا طرحی انتخاب می کنیم یک سری نقاط قوت و نقاط آسیب و ضعف دارد و بر این اساس می بایست طرح را تایید یا رد کنیم؛ یعنی سختی کار تصویب یک مصوبه این است که نقاط قوتش بر نقاط ضعف و آسیب هایی که ممکن است بر اجرای طرح مترتب باشد، ارجحیت داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: در جلسه این سوال به صورت جدی مطرح شد که آیا از جهت ترافیکی قابلیت مدیریت آنجا را داریم و آسیبی که می زند قابل کنترل است یا خیر؟ این سوال درستی است، ولی در مقابلش می شود یک سوال دیگر هم پرسید که آیا نقاط متعددی با این پتانسیل در شهر تهران داریم که بتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ نمی شود در جواب این سوال شفاف و روشن گفت که داریم. به نظر می رسد خیلی محدود محورهایی در شهر داشته باشیم که از این تنوع عملکردی برخوردار باشند.

عباسی تأکید کرد: معتقدیم هر چه در مرحله تدقیق طرح، طراحی و مطالعات پیشین موضوع دقت عمل و ریز بینی به خرج دهیم طبعا بیشتر می توانیم آسیب ها را کنترل کنیم که بخشی را در تبصره ها آوردیم و در مرحله نهایی  شدن و مطرح شدنش در صحن است.

به گفته عباسی، این تبصره ها  کمک می‌کند تا شهرداری را در تدقیق مطالعات و جامعیت مطالعات پیرامون موضوع ملزم کند تا در نتایج احتمال خطا را پایین آورد و می توانیم به طرحی برسیم که این آسیب ها را نداشته باشد.

وی ادامه داد: در شهرسازی موضوعی به نام پلازهای شهری داریم که میدانچه هایی شکل می گیرد که تعاملات اجتماعی اتفاق می افتد و مردم در آن جمع می شوند که در برخی از کشورها بعضی اوقات گروه های تئاتر و گروه های موسیقی می آیند.

عضو شورای شهر تهران گفت: در کشورمان در قدیم تکیه هایی بوده که مراسم مذهبی برگزار می شده است. این طور نبوده که اول این پلازها را شکل دهند و بعد عملکرد و فعالیت را در آن تزریق کنند، بلکه عملکرد و فعالیت در آن محدوده و تکیه بوده و فضای کالبدی را با آن هماهنگ کردند و به آن شکل دادند.

عباسی تأکید کرد: این رویکرد به شهرسازی که جایی را شکل دهیم و به مردم بگوییم بیایند و در اینجا کاری انجام دهند، معمولا موفق نیست که نمونه هایش را در شهر تهران داریم؛ مثلا فضاهای شهری تحت عنوان پاتوق داریم که املاک ریزدانه بودند و شهرداری تملک کرده و آنها را به میدانچه تبدیل کرده، اما مردم آنجا را به رسمیت نشناختند و پاتوق معتادان و انواع و اقسام آسیب های اجتماعی شده است. مجبوریم از معابر و محورهایی برای این کار استفاده کنیم که قابلیتش را داشته باشند و آن فعالیت در درونش شکل گرفته باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این مجموعه با یک برنامه ریزی دقیقی فعالیت های مختلف موضوعی را در سطح شهر در طول ایام سال پوشش دهد باید از جهت سامان دهی ترافیکی و کسانی که در آنجا ساکن هستند برایش فکری کرد. آنجا بافتی دارد که در بخشی از آن اقلیت‌ها ساکنند محوری برگرفته از صنوف مختلف همچون کتابفروشی، طلافروشی، لباس فروشی و هویت تاریخی برخی از معابر که بایستی همه اینها در کنار هم دیده شود و کار مهم و دقیقی است. کل این مجموعه در منطقه شش قرار گرفته و از مزیت هایش است که اگر اتفاق بیافتد تحت مدیریت واحد یک مدیریت قرار خواهد گرفت.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مطالعات متعددی انجام گرفته؛ مثلا برنامه ریزی راهبردی گردشگری شهری و اوقات فراغت پایدار که نزدیک به ۶۰۰ صفحه است و مرکز مطالعات با همکاری شهرداری منطقه شش انجام داده است. در این مطالعات تک تک معابر را تحلیل کردند و گفتند هر کدام از معابر چه ویژگی کالبدی و چه قابلیت هایی دارد؛ ولی برنامه ریزی محتوایی موضوع و اتصال بین این کاربری ها در این مطالعات دیده نشده و جزو نکاتی است که باید حتما مطالعه شود و در موردش تصمیم گیری شود.

عباسی با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم طرح مناسبی را اجرا کنیم، بررسی و اجرایی شدن  طرح احداث گذر «رویداد تهران » را به تأیید کمیسیون های تخصصی شورا منوط کردیم و گفتیم هر وقت طرح آماده شد دوباره به شورا برگردانیم و کمیسیون طرح را بررسی کنند و مطمئن شوند ایده ای که مدنظر طراحان بوده به صورت طرح موفقی در آمده و بعد اجرایی شود.

وی گفت: معتقدیم هر چه در مرحله تدقیق طرح، طراحی و مطالعات پیشین موضوع دقت عمل و ریز بینی به خرج دهیم طبعا بیشتر می توانیم آسیب ها را کنترل کنیم که بخشی را در تبصره ها آوردیم و در مرحله نهایی شدن و مطرح شدنش در صحن شورای شهر است.

به گفته عضو شورای شهر تهران، این تبصره ها  کمک می‌کند تا شهرداری را در تدقیق مطالعات و جامعیت مطالعات پیرامون موضوع ملزم کند  و پر نتایج احتمال خطا را پایین بیاورد و می توانیم به طرحی برسیم که این آسیب ها را نداشته باشد.

عباسی با بیان اینکه طرح «الزام شهرداری تهران به  طراحی کالبدی ارتقای کیفی و منظر شهری محور رویداد تهران» با رویکرد تقویت فضاهای شهری و تعاملات اجتماعی که خودمان به آن گذر رویداد تهران می گوییم. در مراحل پایانی تدوین قرار دارد: گفت: ما سعی داریم که برای یکی از معابر مهم شهرمان نشانه سازی  (برند سازی) کنیم تا بستری برای شکل گیری رویدادها شود و دوست داریم گذر رویداد در آن باشد، اما این مهم نیازمند بررسی و تحقیق بیشتر است.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا