اقتصادیبرترین های کسب و کار

معرفی قطعات ماشین لباسشویی

بدنه ماشین در واقع در برگیرنده سایر اجزا ماشین است. از بدنه به عنوان شاسی اصلی ماشین در نصب و استقرار سایر قطعات بهره برده اند. بدنه ماشین عموما از ورقهای مقاوم فلزی همراه با لعاب کاری (بعضاً) و رنگ آمیزی است. برای تعمير ميكروسوئیچ ماشین لباسشویی و بررسی این فطعه با شماره های مشهد تعمیر تماس بگیرید.

١- بدنه لباسشویی

. قسمت جلوی بدنه عموماً محل استقرار درب – دریچه پمپ تخلیه – جاپودری و قطعاتی همچون تایمر – ولوم ترموستات – لامپ خبر و… است پشت بدنه نیز محل نصب در پوش است که از آن قسمت می توان به تعویض قطعاتی همچون تسمه – پولی ها – ترموستات و… اقدام نمود. شاید بپرسید چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم یا بدنه چه جنسی است. در این بخش پاسخ می دهیم.

 

۲- مخزن یا درام لباسشویی

جنس مخزن اصلی همواره از استیل انتخاب می شود تا علاوه بر استحکام زیاد در برابر عوامل جوی (اکسید شدگی) ، از زیبایی خاصی نیز برخوردار باشد.

باز و بست تمامی قطعات مکانیکی لباسشویی های مختلف در به صورت کاملا عملی انجام خواهد شد در مورد درام باید گفت که بدنه درام دارای منافذ بسیار متعددی است در واقع به منظور راهیابی آب درون مخزن فرعی به این قسمت (لباسها) تعبیه شده اند. در بدنه درام معمولاً سه قسمت برآمده وجود دارد که جهت ثابت ماندن لباسها به هنگام چرخش درام به چپ و راست طراحی و در نظر گرفته شده اند. تعمیر شیر برقی ماشین لباسشویی و سایر اجزا را فقط به افراد مجرب بسپارید.

لباسها پس از خیس شدن سنگین خواهند شد و اگر برآمدگی های مذکور در بدنه درام وجود نداشت ، بدون هیچ حرکتی در قسمت تحتانی آن باقی می ماندند و در این حالت ، هر گونه تلاش جهت شستشوی بهتر لباسها بی اثر می ماند.

اما در شرایط فعلی به هنگام چرخش درام به سمت چپ و راست (تحت نیروی وارده از طرف موتور)  ، لباسها تا سقف درام حرکت کرده و پس از آن به قسمت تحتانی درام خواهند افتاد و این مسئله موجب جابجایی و غلطیدن لباسها درون آب گرم محتوی پودر شوینده و در نتیجه پاکیزگی آنها خواهد شد.

۳- مخزن فرعی (چلیک)

این مخزن همواره از دید مصرف کننده پنهان است و تنها با باز شدن درب فوقانی و یا درب پشت ماشین قابل رؤیت است.

جنس چلیک عموماً ورق گالوانیزه لعاب کاری شده است تا در برابر عوامل جوی فوق العاده مقاوم باشد. آب ورودی از شیر الکتریکی ابتدا وارد جاپودری و پس از آن به داخل چلیک می ریزد. از این رو چلیک در واقع مخزن نگهدارنده آب حاوی مواد شوینده است.

برخی قطعات الکتریکی مانند المنت (هیتر) و صفحه انعکاس حرارت ترموستات نیز در بدنه چلیک نصب شده اند. قسمت تحتانی چلیک توسط یک شیلنگ لاستیکی به ورودی واتر پمپ (پمپ تخلیه) مرتبط است تا با حرکت پروانه همزن پمپ تخلیه ، آب موجود در درام و چلیک تخلیه شود.

۴- پولی های ماشین لباسشویی

عموماً از دو پولی جهت انتقال قدرت موتور به محور درام استفاده می شود. جنس پولیها از آلومینیوم ریخته گری شده است.

۵ – تسمه

توسط تسمه ، پولی کوچک (متصل به محور موتور) و پولی بزرگ (متصل به محور درام) به یکدیگر ارتباط خواهند یافت. تنظیم تسمه بر روی عملکرد ماشین بسیار مهم است. اگر تسمه بیش از حد سفت بسته شود به موتور آسیب رسانده و اگر شل بسته شود قسمت اعظم نیروی موتور مورد استفاده قرار نمی گیرد.

همچنین وجود هر نوع زدگی و یا عیب احتمالی بر روی بدنه تسمه ، صدای کار ماشین را در هنگام شستشو ، بالاخص دور تند (زمان آبگیری از لباسهای شسته شده) افزایش میدهد. به هنگام تهیه تسمه جدید ، باید تسمه معیوب را به همراه داشته باشید زیرا سایز تسمه ها در لباسشویی های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

۶- محور درام لباسشویی

استوانه تو پُر فلزی از جنس برنج و یا دیگر فلزات که به مرکز درام متصل است و در انتهای آن پولی بزرگ قرار می گیرد.

۷- یاتاقان لباسشویی

یاتاقان قطعه ای است که زمینه را جهت چرخش محور درام فراهم می آورد. در اکثر ماشینهای لباسشویی از دو یاتاقان (بلبرینگ) استفاده شده است.

۸- کاسه نمد لباسشویی

یکی از بلبرینگها در ارتباط با آب مخزن است. بدیهی است نفوذ رطوبت موجب تخریب بلبرینگ خواهد شد از این رو قبل از بلبرینگ کاسه نمد قرار می دهند تا مانع نفوذ رطوبت و آب به بلبرینگ گردد. در تهیه کاسه نمد جدید ، ذکر شماره آن الزامی است زیرا هر یک از کاسه نمدها ، برحسب قطر داخلی و خارجی دارای ارقام مختص به خود هستند.

۹- شیلنگ ایمنی لباسشویی

از این شیلنگ در برخی از ماشینهای لباسشویی استفاده شده است (لباسشویی آزمایش مدل ۲۰۰۱). با بروز مشکل در سیستم گرمکن آب ، دمای آب داخل ماشین افزایش یافته و بخار به وجود می آید. وجود شیلنگ ایمنی مسیر مناسبی جهت خروج بخار حاصله است که در غیر این صورت با تراکم بخار داخل ماشین ، قطعات لاستیکی شدیداً آسیب خواهند دید. در صورت استفاده از پودر با کف کنترل نشده ، وجود این شیلنگ مثمر ثمر است زیرا کف های اضافی تولید شده از این مسیر به خارج از ماشین هدایت می شود.

۱۰ – شیلنگ ورود آب لباسشویی

به وسیله این شیلنگ ، آب به ورودی شیر برقی می رسد.

۱۱ – شیلنگ تخلیه لباسشویی

این شیلنگ ، آب درون ماشین را از خروجی واتر پمپ پمپ تخلیه) تا فاضلاب هدایت می کند. نصب آن در ارتفاع ۴۰ الی ۷۰ سانتیمتری ضرورت دارد که در مباحث اولیه این فصل علّت آن ذکر گردید.

۱۲ – قفل درب لباسشویی

به کمک قفل ، درب به طور کامل بسته شده و مادامی که ضامن آن رها نشود ، درب بسته می ماند.

۱۳ – وزنه سیمانی یا لنگرهای بتونی لباسشویی

در دور تند ، لباس های شسته شده با چرخش درام به چرخش در می آیند تا آب لباسها به واسطه نیروی گریز از مرکز به خارج از درام یا به عبارتی بدنه چلیک و از آنها به سمت پمپ تخلیه هدایت شود. بدیهی است چرخش لباسهای خیس با سرعت زیاد ، تنش های شدیدی را به شاسی وارد ساخته و موجب حرکت و جابجایی آن خواهد شد.

میزان تنشهای وارده بر ماشین در اولین چرخش های درام به مراتب بیشتر است زیرا در این لحظات ، لباسها کاملاً خیس هستند و پس از آن به تدریج سبک تر می شوند. وجود لنگرهای بتونی (وزنه های سیمانی) در کنترل و کاهش این تنشها فوق العاده مهم است.

۱۴ – لاستیک دور درب لباسشویی

این لاستیک که از انعطاف خاصی برخوردار است ، حدفاصل بین چلیک و محيط دور درب که برروی بدنه ماشین تعبیه شده قرار میگیرد. اندازه و ابعاد لاستیک دور درب در ماشینهای لباسشویی متفاوت است. از این رو به همراه داشتن لاستیک معیوب در هنگام تهیه لاستیک جدید الزامی است.

لاستیک دور درب

۱۵ – نگهدارنده های فنری و کمک فنرها

بدیهی است حرکت لباسها در ماشین لباسشویی به هنگام شستشو ، مستلزم حرکت و جابجایی چلیک است زیرا در صورت ثابت بودن چلیک نیروی وارده بر آن به هنگام حرکت لباسها ، موجب حرکت ماشین می شود.

توسط نگهدارنده های فنری و کمک فنرها که عموماً در قسمت تحتانی لباسشویی و درست زیر چلیک قرار دارند ، تعادل و انعطاف لازم در حرکت چلیک فراهم می آید. تعداد فنرهای نگهدارنده معمولاً چهار عدد است.

۱۶ – فیلتر پمپ تخلیه

در هنگام شستشوی لباسها در داخل ماشین ، مقداری از الیاف ، نخهای زاید لباس و در برخی موارد وسایل و اشیاء درون جیب لباسها مانند سکه و… وارد آب مخزن شده و در زمان تخلیه ، روانه پمپ تخلیه می شوند. برخورد اشیاء مذکور با پروانه همزن می تواند برای پمپ مشکلاتی را فراهم آورد.

از این رو قبل از رسیدن آب درون ماشین به پروانه همزن پمپ ، آن را از صافی (فیلتر) عبور می دهند. نظافت فیلتر در مقدار آب تخلیه شده بسیار مهم است بنابراین متناسب با کارکرد ماشین الزامی است نسبت به تخلیه مواد زایدی که پشت فیلتر مانده اند اقدام کنید.

 

شرکت مشهد تعمیر با نام تجاری ” مشهد تعمیر” با قدمت بیشتر از 15 سال در شهر مشهد جز اولین شرکت های حوزه تعمیرات لوازم خانگی بوده است.

آدرس سایت : mashhadtamir.com

شماره تماس های مشهد تعمیر :

09398087766

05137667535

ساعت پاسخگویی : 8 صبح تا ۲۱

آدرس مشهد تعمیر : مشهد، دستغیب 13 پلاک 77

ایمیل : saeed.nejati2018@gmail.com

 

دکمه بازگشت به بالا