بین الملل

فناوری‌ پیشرفته آمریکا از ارتش روسیه سر درآورد

به گزارش دانا نیوز، مجلس سنای آمریکا سندی را منتشر کرده که قانون‌گذاران آن را مدرکی برای اثبات استفاده روسیه از فناوری‌های آمریکایی در جنگ اوکراین می‌دانند؛ یعنی سربازان روس و اوکراینی در نبرد با یکدیگر از تجهیزات ساخت آمریکا استفاده می‌کنند.

یافته‌های سنای آمریکا این احتمال را مطرح می‌کند که هم‌زمان با وضع تحریم‌های گسترده علیه دولت روسیه توسط کاخ سفید، صنایع آمریکایی با روسیه هم‌دستی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه «واشنگتن‌تایمز»، بازرسان کمیته امنیت داخلی و امور دولتی در مجلس سنای آمریکا در حال بررسی میزان پیروی تولیدکنندگان آمریکایی از تحریم‌هایی هستند که واشنگتن علیه مسکو وضع کرده است.

به گزارش دانا نیوز، سناتور «ریچارد بلومنتال» نخستین یافته‌های این تحقیقات را روز پنجشنبه در جلسه استماع کمیته مطرح کرد.

این عضو دموکرات سنای آمریکا با بیان اینکه تولیدکنندگان آمریکایی از قوای جنگی روسیه حمایت می‌کنند، گفت: «این (کمک) ها در موشک‌ها، پهپادها، مهمات و سایر سلاح‌های جنگی استفاده می‌شوند. روس‌ها به فناوری آمریکا متکی هستند.»

بلومنتال گفت سازوکارهای نظارت بر صادرات آمریکا ناکارآمد هستند و عواقب مرگباری برای نیروهای اوکراینی دارد؛ نیروهایی که سعی با ارتش قدرتمند و بزرگ روسیه در نبرد هستند.

این سناتور آمریکایی که در اوایل سال میلادی جاری به اوکراین سفر کرده بود، اسنادی را از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تحویل گرفت که نشان می‌دهند ۲۱۱ قلم از تجهیزات آمریکایی در سلاح‌هایی که روسیه علیه اوکراین به کار برده، استفاده شده است؛ از جمله نیمه‌هادی‌ها و تراشه‌های ساخت آمریکا.

به گفته این سناتور آمریکایی ۸۷ قلم از این ۲۱۱ مورد، توسط چهار شرکت آمریکایی «اِی. اِم. دی»، «آنالوگ دیوایسز»، «اینتل» و «تگزاس اینسترومنت» تولید شده‌اند. به‌غیراز شرکت ای. ام. دی که به درخواست توضیح واشنگتن‌تایمز پاسخ نداد، سه شرکت دیگر به این روزنامه گفتند که تمام صادرات خود به روسیه را از فوریه ۲۰۲۲ متوقف کرده‌اند.

فناوری‌ پیشرفته آمریکا از ارتش روسیه سر درآورد

بلومنتال

بااین‌حال، تحقیقات سنای آمریکا از افزایش فروش این شرکت‌ها به کشورهایی خبر می‌دهد که تحت تحریم نیستند، اما احتمال دارد اقلام خریداری‌شده از آنجا به روسیه فرستاده شوند؛ از جمله ارمنستان، فنلاند، گرجستان، قزاقستان و ترکیه.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پست هفته گذشته گزارش داد گرچه صادرات اتحادیه اروپا به روسیه در نتیجه تحریم‌های وضع‌شده کاهش یافته، اما صادرات اروپا به کشورهای همسایه روسیه مانند قزاقستان و قرقیزستان در همین بازه زمانی افزایش یافته است.

بر اساس تازه‌ترین آمارها که مربوط به ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۳ است، اتحادیه اروپا ۳۲ میلیارد دلار کالا به روسیه صادر کرد که نسبت به صادرات ۸۲ میلیارددلاری در بازه مشابه در ۲۰۲۱، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد اما در همین ۲ بازه زمانی، صادرات محصولات از اتحادیه اروپا به کشورهای آسیای میانه از ۱۸ میلیارد دلار به ۳۱ میلیارد دلار رسیده است.

در تحقیقات سنای آمریکا نیز آمده است: «افزایش چشمگیر این چهار شرکت شامل افزایش ۱۰۰۰ برابری صادرات به قزاقستان از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ می‌شود.» در ادامه این گزارش آمده است: «در همین بازه زمانی، صادرات به گرجستان ۳۴ برابر، به ارمنستان ۲۸ برابر، به ترکیه بیش از ۲ برابر و به فنلاند تقریباً ۱.۵ برابر افزایش یافته است.»

در گزارش هفته قبل واشنگتن‌پست آمده است: «با گذشت ۲ سال از وعده واشنگتن برای واردکردن ضربه‌ای مهلک به اقتصاد روسیه در پی جنگ اوکراین، حال روسیه تمامی انتظارات اقتصاددان‌های غرب را زیر پا گذاشته و با چرخشی استراتژیک به سوی آسیا، اثر تحریم‌های آمریکا را خنثی کرده است.»

۳۱۰۳۱۰

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا