عمومی

احسن الحال همراه با تغییر طبیعت 

باید به این نکته توجه داشته باشیم که همان گونه که طبیعت با آمدن بهار از دلمردگی و خمودگی به سوی حیات و نشاط و زندگی تغییر حالت می دهد، باید با آمدن بهار طبیعت و بهار قرآن با یکدیگر توأم شده، بکوشیم با یاد خدا، دریچه ای به سوی نشاط معنوی بگشاییم.

به گزارش دانا نیوز، آرمان امروز نوشت: امسال سال مقارنه بهار طبیعت و بهار قرآن یعنی رمضان است. دو رویش طبیعت و فصل پوست اندازی بهار دلها. دو بهاری کهبهار، رویش سبز طبیعت و قرآن و پالایش روح  است که حضرت باری تعالی آن را به انسان‌ها ارزانی داشته و چه دل انگیز می‌شود. و چه تلاقی و تقارنی از این بهتر که یک رویداد ملی با یک واقعه مذهبی، آن هم بر اساس چرخش ماه‌های قمری و ثبات ماه‌های شمسی با هم، در یک برهه خاص که اهمیت ویژه‌ای برای مردمان آن سرزمین دارد اتفاق بیفتد.

شاید به همین دلیل است که از سالها قبل و در آیین کهن ایرانیان این مثل رایج بوده که همزمان با بهار طبیعت باید مروری داشت بر وقایع سال گذشته و برنامه ریزی برای سال آینده. و در این راه پالایش روح و فکر و اندیشه و رفتار شاید بیش از بقیه مهم باشد. فرصتی برای زدودن تیرگی ها و کدوردتها از دلها و آشتی با دوستان و اقوام. اما چگونه می توان از این فرصت و همزمان با بهار طبیعت، برای اصلاح تفکرو اندیشه و پایش روح و برنامه ریزی برای آینده استفاده کرد؟ سوالی که ناصرقاسم زاده، روانشناس در این زمینه ابتدا معتقد است که بهترین رهنما در این زمینه، همان دعای لحظه تحویل سال است. وی در این زمینه به «آرمان امروز» می گوید: یکی از دعاهایی که در ماه مبارک رمضان می خوانیم دعای «اَللّهُمَ‏ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ» است، یعنی خدایا حال ما را به بهترین حالات دگرگون کن، حالی که مورد رضایت تو باشد. در دعای تحویل سال نیز می خوانیم «یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال … حوّلْ حالنا إلی أحْسن» که موید آن است که موید این است بهترین حال چگونه حالی است؟

این روانشناس با بیان این که زمستان، نمادی از مردگی، خمودگی و افسردگی است و بهار، تبلور حیات، شادابی، نشاط و زندگی است تصریح می کند: باید به این نکته توجه داشته باشیم که همان گونه که طبیعت با آمدن بهار از دلمردگی و خمودگی به سوی حیات و نشاط و زندگی تغییر حالت می دهد، باید با آمدن بهار طبیعت و بهار قرآن با یکدیگر توأم شده، بکوشیم با یاد خدا، دریچه ای به سوی نشاط معنوی بگشاییم.

این روانشناس همچنین با اشاره به اینکه ثبات و سکون مطلق، ممکن نیست می افزاید: «البته ثبات، حس امنیت می آورد. به همین دلیل؛ تغییر بنابر خیلی از تحقیقات یکی از سخت ترین کارها برای انسان است. تغییر افکار، تغییر باورها، تغییر احساسات، تغییر سبک زندگی، تغییر نگرش و.. اما باید حواسمان باشد که حس امنیت با خود امنیت تفاوت بسیار دارد. ما اگر بتوانیم به گونه ای روی خودمان کار کنیم که با تغییر انس بگیریم و با آن آشتی کنیم و اینقدر برای ایجاد تغییرات، عذاب نکشیم؛ یقینا خود امنیت را خواهیم یافت و چه بسا اصلا خودمان منشأ و مبدأ تغییر و حرکت در اطرافمان، خانواده، دوستان، همکاران و … بشویم.» مارتین هایدگر در فلسفه وجودی و تفکر اگزیستانسیال خودش در رابطه با انسان میگوید که امکان افق جدید داشتن از ذاتیات انسان است و هیچ گاه انسان در حد و مرزهای کهنه و فرسوده قبلی زندگی خودش نخواهد ماند و همیشه راه برای تجربه ای جدید و زندگی نو وجود دارد. تغییر و عوض شدن و حرکت، ذات زندگی و انسان و جهان است. ما باید با تغییر و حرکت انس و الفت پیدا کنیم نه با ثبات و سکون. هرجا ثبات و سکون در زندگی خود مشاهده کردیم، باید بترسیم و بگریزیم از درجازدن.

این پژوهشگر می افزاید: در همین راستا باید در سال جدید ببینیم کجای زندگی ما کهن و زورا در رفته شده است تا آن را عوض. منظورم مدل ماشین و مبل و … نیست که البته آنها نیز در جای خودش خوب است اما بیشتر منظور، خود شما است. افکار شما، احساسات شما، باورهای شما، اهداف شما، انگیزه های شما، مسیر زندگی شما و…  اگر دچار دلزدگی هستید، اگر احساس بی انگیزگی دارید، حس کرختی  و یکنواختی دارید و یا حتی مانند بعضیها عید نوروز و سال جدید و تحویل سال مثل قبل، برای آنها حس شور و شوق و حس خاصی ندارند، اینها همه نشانه آن است که باید تغییر کنید. حواسمون باشه کهنه شدن با تمام شدن متفاوت است. باید رفت سراغ آن کهنه و تغییرش داد. هر کسی تغییر مخصوص خودش را دارد که باید راه تغییر چهره زندگی خویش را پیدا کند. همان گونه که در بهار، نو شدن طبیعت را شاهد هستیم و برای روح و اعتقاد مسلمانان نیز ماه مبارک رمضان به درستی بهار و فرصتی برای نو شدن است. اولین و مهمترین قدم در خودسازی، این است که عیوب خود را با روشنی و دقت ببینیم و آنها را برطرف کنیم.  قاسم زاده با بیان اینکه خوشبختی هر فرد از درون او شکل می گیرد، ادامه می دهد:‌ در حقیقت هیچ کس نمی‌تواند فردی را خوشبخت یا بدبخت کند، شادزیستن برای سلامت قلب و کاهش اضطراب ، استرس و افسردگی مفید است و ما هرچه حس کنیم روی زندگی خود کنترل بیشتری داریم و روی مراقبت از جسم و روح خود سرمایه گذاری کنیم نتایج بهتری خواهیم گرفت. افکار منفی و اضطراب ها مثل پرنده هایی هستند که بالای سر ما پرواز می کنند و ما نمی توانیم جلوی پرواز آن ها را بگیریم اما می توانیم از نشستن و آشیانه کردن آن ها روی سرمان جلوگیری کنیم . دلیل تمام استرس ها ، اضطراب ها و افسردگی ها نادیده گرفتن خودمان است. ‌باید سعی کنیم در طی روز از چیزهای ساده و کوچک لذت ببریم، بی نظمی و آشفتگی را از خانه ، ماشین ، میزکار و … دور کنیم، با افراد شاد و هدفمند معاشرت کنیم و از بودن کنار افرادی که جملات منفی استفاده می کنند و بی هدف زندگی می کنند خودداری کنیم .

انزانی با بیان اینکه بهتر است گاهی برای انجام کارهایمان از نزدیکان خود کمک بگیریم، گفت: باید عوامل استرس زا در زندگی خود را پیدا کنیم و راه کنترل آن ها را بیاموزیم. هر روز ایده های جدید و خلاقانه برای تغییر سبک زندگی خود بسازیم و به یکی از آن ها عمل کنیم. وی با بیان اینکه باید ترس های درونی خود را بشناسیم و راه های مقابله با آن را بیاموزیم، تصریح کرد:‌بهتر است  زمانی از روز را به انجام بازی های فکری اختصاص دهیم، زمانی از روز یا شب را به هیچ کاری انجام ندادن اختصاص دهیم و با افرادی که آگاه تر و موفق تر از خودمان هستند بیشتر معاشرت کنیم. این روانشناس با تاکید بر اینکه باید در تصمیم گیری هایمان کمی صبور باشیم و تمام جوانب را در نظر بگیریم، گفت: برای خودمان اهداف واقع بینانه در نظر بگیریم و زمان مناسب رسیدن به آن را بررسی کنیم بدانیم اهداف ما باید قابل اندازه گیری ، واقع بینانه و انعطاف پذیر باشند، اطراف خود را با کسانی که شادتر هستند پر کنیم چرا که پژوهش های بسیاری نشان می دهد هر دوست شاد امکان شاد شدن فرد را ۹ درصد افزایش می دهد. ‌تمام حرف های ذهن خود را در برگه هایی بنویسیم ، برگه ها را در جعبه ای نگهداری کنیم و آخر هفته در فضایی ساکت و آرام تک تک برگه های جمع شده را بخوانیم، شاید تعجب کنید و لی متوجه خواهید شد خیلی از افکار اصلا نگران کننده نبوده‌اند این تمرین باعث می شوند توانایی رو به رو شدن با مسائل قوی تر بشود. سعی کنیم هر روز برنامه ریزی هایی داشته باشیم و خودمان را مقید به انجام برنامه هایمان بکنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا