بین الملل

اظهار نگرانی گوترش نسبت به احتمال گسترش درگیری‌ها در غرب آسیا

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همچنان که درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس و گروه‌های دیگر در غزه تشدید می‌شوند، دبیر کل سازمان ملل شدیدا نگران سرایت بیشتر این درگیری که می‌تواند تبعاتی ویرانگر برای کل منطقه داشته باشد، است.»

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او اضافه کرد، جنگ در غزه هر چه بیشتر ادامه یابد، ریسک در گرفتن یک جنگ منطقه‌ای به دلیل وجود خطر تشدید تنش و محاسبه غلط توسط عاملان متعدد بیشتر می‌شود.

گوترش خاطر نشان کرد، تشدید خشونت در کرانه باختری اشغالی، شامل تشدید عملیات‌های نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی، تعداد بالای کشته‌ها، خشونت شهرک نشینان و حملات فلسطینیان به اسرائیلی ها، مساله ‌ای «شدیدا نگران کننده» است.

او تاکید کرد که تبادل روزانه آتش در سراسر مرز لبنان و رژیم صهیونیستی این ریسک را دارد که جرقه تشدید گسترده‌تر تنش بین این رژیم و لبنان را زده و بر ثبات منطقه‌ای تاثیر می‌گذارد.

دوجاریک اضافه کرد که دبیر کل سازمان ملل از سوی دیگر نسبت به سرایت تاثیرات حملات مداوم گروه‌های مسلح در عراق و سوریه و همچنین حملات حوثی ها (انصارالله) به کشتی‌ها در دریای سرخ که در روزهای اخیر شدت یافته، «به شکلی فزاینده نگران است».

دوجاریک تاکید کرد: «دبیر کل سازمان ملل از همه طرفها درخواست دارد حداکثر خویشتنداری را نشان داده و گامهای فوری برای کم کردن از تنشها در منطقه اتخاذ کنند.»

گوترش همچنین از همه اعضای جامعه بین‌المللی خواست هر چه که در قدرتشان است انجام داده و از نفوذشان بر طرفهای مربوطه استفاده کرده تا جلوی وخامت وضعیت در منطقه را بگیرند و از طرفی بر درخواستش برای برقرار آتش‌بس انسانی فوری در غزه و آزادی فوری و بی قید و شرط همه اسرا تاکید مجدد کرد.

جنبش حماس در ۱۵ آنلاین حمله گسترده‌ای را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات – که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته – قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز کرده و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری می‌کند.

در پی این حملات تا امروز دست‌کم ۲۱ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند. همچنین بخش اعظم نواحی شمال غزه کاملاً تخریب شده است.

310310

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا