علمی و پزشکی

علت سنگ کیسه صفرا چیست؟ + علائم

آفتاب‌‌نیوز :

سنگ‌های صفراوی رسوبات سخت شده مایع گوارشی هستند که می‌توانند در کیسه صفرا ایجاد شوند. کیسه صفرا، صفرا را در خود ذخیره می‌کند. اندازه سنگ‌های صفراوی متغیر است و افرادی که علائم سنگ کیسه صفرا را تجربه می‌کنند معمولاً نیاز به جراحی برداشتن کیسه صفرا دارند. سنگ‌های صفراوی که هیچ علامت و نشانه‌ای ایجاد نمی‌کنند معمولاً نیازی به درمان ندارند.

علت سنگ کیسه صفرا

اگر صفرا حاوی مقادیر بیش از‌حد کلسترول، بیلی‌روبین یا نمک‌های صفراوی باشد، ممکن است سنگ کیسه صفرا ایجاد شود. با این‌حال این که چرا این تغییرات در صفرا رخ می‌دهد به طور کامل شناخته شده نیست. همچنین کیسه صفرایی که به طور کامل تخلیه نشود، مستعد ایجاد سنگ است. برخی از افراد به دلیل داشتن عوامل خطر سنگ کیسه صفرا، از جمله چاقی و داشتن رژیم غذایی خاص، به احتمال بیشتری دچار سنگ کیسه صفرا خواهند شد. 

علائم سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا ممکن است هیچ علامت یا نشانه‌ای ایجاد نکند. اگر سنگ در مجاری قرار گرفته و باعث انسداد شود، علائم سنگ کیسه صفرا در زنان و مردان و نشانه‌های خاص آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 شکم درد تیزی که به سرعت در قسمت سمت راست بالای شکم بیمار ایجاد و تشدید می‌شود

 درد تیز و پیش‌رونده در مرکز شکم، درست زیر استخوان جناغ

 احساس درد در ناحیه بین دو کتف

 درد در شانه راست

 حالت تهوع یا استفراغ

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا