برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

مضرات ایزوتیازولین

ایزوتیازولین چیست و چه مضراتی دارد؟

مواد شیمیایی در محیط های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی و برای تولید محصولات مختلف یا برای ایجاد خاصیت مشخص در محصول تولیدی نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.بسته به نوع کاربرد این مواد می توانند عوارض متعددی در بدن انسان ایجاد کرده و برای سلامتی مضراتی داشته باشند. در ادامه قصد داریم به بررسی کوتاه ایزوتیازولین و عوارض و مضرات آن به عنوان یک ماده شیمیایی پر کاربرد اشاره کنیم.

بررسی شکل ظاهری و خواص ایزوتیارولین :

این ماده با شکل ظاهری مایع و رنگ سبز روشن شناخته می شود.فرمول مولکولی آن C3H3NOS و به سبب خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. شاید با شنیدن نام نگهدارنده فکر کنید این مواد تنها در محصولات خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند، در حالیکه اغلب محصولاتی که روزانه استفاده می کنیم از قبیل شامپوها، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوسیون ها و … هر یک حاوی مواد نگهدارنده مانند ایزوتیازولین برای افزایش زمان ماندگاری، حفظ خاصیت و جلوگیری از آلودگی میکروبی هستند.

عوارض و مضرات :

این ترکیب به شدت تحریک کننده پوست و چشم است و می تواند منجر به واکنش های آلرژیک می شود. نباید آن را بو کرد همچنین بلعیده شدن سهوی باعث مشکلات سلامتی می شود.در محیط های مختلف هنگام کار با ایزوتیازولین حتما از دستکش و عینک استفاده شود. همچنین چگالی این ترکیب در حدود 25/1 گرم بر لیتر است. از مهمترین کاربردهای ایزوتیازولین استفاده به عنوان نگهدارنده در طیف وسیعی از محصولات استفاده می شود.

کاربردهای ایزوتیازولین

نگهدارنده: آنها همچنین به عنوان مواد نگهدارنده برای جلوگیری از رشد قارچ در طیف وسیعی از کالاهای تولید شده مانند رنگ های امولسیونی، لاک های چوب، چسب ها و چرم طبیعی و مصنوعی و محصولات بر پایه آب عمل می کنند.

باکتری ها و میکروب ها عامل اساسی تخریب مواد آرایشی و بهداشتی به حساب می آیند. عفونت های باکتریایی می توانند بیماری و حتی مرگ را برای انسان رقم بزند و خسارات جبران ناپذیری از نظر اقتصادی و سلامتی بر جای بگذارد. بنابراین تولید کنندگان مواد آرایشی و بهداشتی به فکر استفاده از نگهدارنده هایی سالم و کم خطر برای حفظ مواد آرایشی و بهداشتی از این آسیب ها و افزایش طول عمر محصولات خود هستند. در این بین ایزوتیازولین در دوز های پایین یکی بهترین نگهدارنده های پیشنهادی برای محصولات آرایشی و بهداشتی است.

ضد میکروب: این ترکیبات همه دارای خواص ضد میکروبی هستند. از آنها برای کنترل باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها در سیستم های آب خنک کننده، مخازن ذخیره سوخت، سیستم های آب آسیاب و کاغذ، سیستم های استخراج روغن، نگهداری چوب و برخی رنگ ها استفاده می شود.

شوینده ها: در مواد شوینده خانگی، رنگ و چسب های پایه آب ، سموم شیمیایی صنعتی و مواد آرایشی نیز کاربرد دارند.

تصفیه آب: از متیل ایزوتیازولین معمولا در فرآیندهای تصفیه آب، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ ها و شوینده ها استفاده می شود. ترکیبی از متیل ایزوتیازولین (MI) و متیل کلروایزوتیازولین (MCI) با نسبت 3:1 به عنوان یک ماده فعال تجاری به نام بایوسید کاربرد دارد. از بایوسید ها در تصفیه آب استفاده می شود.

ایزوتیازولین چیست؟

ترکیبات آلی حاوی حلقه های هتروسیکلیک پنج عضوی در بسیاری از بخش های صنعتی نقش مهمی دارند. از نظر شیمیایی، ایزوتیازولین (1،2- تیازول-3-اون) یک هتروآروماتیک پنج عضوی است که به نظر می آید از تیوفن گرفته شده باشد، که در آن موقعیت دوم توسط یک اتم نیتروژن اشغال می شود. از آنجاییکه این ترکیبات دارای خواص بیولوژیکی مفیدی مانند فعالیت های ضد میکروبی ، ضد باکتری ، ضد قارچ ، ضد ویروس ، ضد سرطان و ضد التهاب هستند، در زمینه های مختلف کاربردهایی پیدا کرده اند. ساختار مولکولی و شکل سه بعدی آن به صورت زیر است:

روش تولید ایزوتیازولین

ایزوتیازولینون ها را می توان در مقیاس صنعتی با بسته شدن حلقوی 3- مرکاپتوپروپان آمیدها تهیه کرد. این ها به نوبه خود از اسید اکریلیک و 3-مرکاپتوپروپیونیک اسید تولید می شوند. بسته شدن حلقه ای تیول آمید معمولاً توسط کلریناسیون یا اکسیداسیون 3- سولفانیل پروپان آمید به دی سولفید مربوطه انجام می شود.

ویژگی های ایزوتیازولین

به دلیل پایداری و اثربخشی متفاوت، ایزوتیازولین ها اغلب در فرمولاسیون استفاده می شوند. به عنوان مثال، MCI/MI در برابر طیف وسیعی از باکتری ها، جلبک ها و قارچ ها موثر است. اگرچه BIT اهداف کمتری دارد، اما برای نگهداری طولانی مدت مفید است. به منظور حفظ محصولات، بسیاری از آنها حاوی ترکیبات ایزوتیازولین مانند MI و BIT هستند. مهمترین کاربرد میکس ایزوتیازولین با برند کتون در لوازم بهداشتی می باشد.

    فرمول شیمیایی ایزو تیازولین C3H3NOS

    دانسیته در دمای 25 درجه سانتی گراد 0.990 تا 1.100

    حلالیت در آب کاملا محلول در آب

    جرم مولکولی 101.127 g/mol

سنتز

سنتز روش های مختلفی برای سنتز این ترکیب پیشنهاد شده است. ایزوتیازولین معمولاً به صورت صنعتی با بستن حلقه با مشتقات 3- سولفانیل پروپانامید تولید می شود. برای ساخت اینها از اسید اکریلیک و برای ساختن آنها از اسید 3 مرکاپتوپروپیونیک استفاده می شود. گروه تیول در حین بسته شدن حلقه به یک گروه واکنشی تبدیل می شود و سپس مرکز نیتروژن توسط هسته دوست ها مورد حمله قرار می گیرد. خرید ایزوتیازولین را می توانید از سایت های معتبر شیمی انجام دهید.

3-سولفانیل پروپانامید معمولاً در این فرآیند کلر می شود یا به گونه های دی سولفید مربوطه اکسید می شود. حلقه ایزوتیازولیدین میانی تحت این شرایط اکسید می شود تا محصول مورد نظر حاصل شود.

مضرات و خطرات ایزوتیازولین

اگرچه در سال های اخیر استفاده از ایزوتیازولین و مشتقات آن افزایش یافته است، اما نگرانی هایی در مورد پتانسیل ذاتی این ترکیب در ایجاد حساسیت به خصوص در زمان تماس با پوست، که اغلب د رمصرف کنندگان و کارگران صنایع مختلف مشاهده می شود، وجود دارد. علاوه بر این، واکنش متقابل بین ایزوتیازولینون های مختلف در سنجش حیوانات نشان داده شده و حساسیت به این نوع ترکیبات را نشان می دهد.

بنابراین توصیه می شود افرادی که سابقه آلرژی دارند قبل از مصرف محصولات از این دست، برچسب محصولات آن را مشاهده کنند و در صورت وجود از احتیاط های لازم رعایت شود.

کاربرد ایزوتیازولین در تصفیه آب

دلیل اصلی استفاده از این محصول ایمن نگه داشتن مواد از میکروب ها و باکتری ها قبل از تمام شدن آنهاست. این محصول بیشتر در موارد بهداشتی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که رعایت بهداشت یک عامل مهم است. بدیهی است ساخت بیوساید که در صنعت آب کاربرد فراوانی دارد، یکی از مهمترین مصارف این محصول است. ایزوتیازولین به طور کلی دارای تعدادی از خواص، از جمله مقاومت در برابر ترکیبات آلی و معدنی، سهولت دستکاری مایع، اثربخشی در غلظت های پایین و غیره است. نمونه هایی از این کیفیت ها و خواص هستند.

باید توجه داشته باشید که استفاده از ایزوتیازولین در تمام موارد ذکر شده بیهوده است و این محصول به دلیل مشتقات آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ایزوتیازولینون، متیل ایزوتیازولینون (MI)، متیل کلرو ایزوتیازولینون (MCI)، بنزو ایزوتیازولینون (BIT) و اکتیلیزوتیازولینون (OIT) برخی از مشتقات آن هستند.

جلبک ها و باکتری ها با تجزیه پروتئین ها و تولید رادیکال های آزاد از مصرف این ترکیبات جلوگیری می کنند. معمولاً دو مرحله برای این مکانیسم وجود دارد. مرحله سریع و مرحله تخریب سلولی که طی آن باکتری ها رشد و تنفس کامل را متوقف می کنند. در نتیجه، باکتری ها را می توان برای جلوگیری از گسترش آنها کنترل کرد. این ماده به دلیل تقاضای زیاد در بازار موجود است. بنابراین، هنگام خرید آن، باید ملاحظات مربوط به کیفیت را در نظر گرفت.

منبع: مبتکران شیمی

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا