بین الملل

سی‌ان‌ان: اسرائیل طرحی برای خروج از جنگ ندارد/ صبر متحدان روبه پایان است

با گذشت ۶ ماه از جنگ غزه، صبر متحدان اسرائیل رو به پایان است. به ویژه اینکه با افزایش تلفات انسانی در این منطقه، بیش از پیش مشخص شده است که اسرائیل هیچ برنامه قابل قبولی برای پایان جنگ و آینده ندارد.

این شبکه خبری آمریکایی اذعان کرد: با تداوم حملات صهیونیست ها به غزه باوجود پیامدهای دهشتناک انسانی، اسرائیل به شیوه ای فزاینده در صحنه جهانی منزوی شده و ساختار سیاسی آن از همه طرف با فشار زیادی روبرو است.

چندین سازمان بین‌المللی هشدار داده‌اند که اسرائیل احتمالا در جنگ جاری مرتکب نسل کشی شده و حتی نزدیک‌ترین متحدان آن اکنون آشکارا از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل انتقاد می‌کنند. علاوه بر این، درخواست ها برای توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل در آمریکا و انگلیس رو به افزایش است.

در این میان اعتراضات در سرزمین های اشغالی به سیاست های دولت نتانیاهو نیز بار دیگر از سر گرفته شده و معترضان به خیابان ها بازگشته اند.

این شبکه خبری یادآوری کرده است که پس از حمله ۷ اکتبر حماس به سرزمین های اشغالی، اسرائیل دو هدف را برای آغاز جنگ معرفی کرد: نابودی حماس و بازگرداندن اسرا، اما اکنون با گذشت ۶ ماه از این جنگ هیچ یک از این دو هدف محقق نشده اند.

نگارنده خاطرنشان می کند که اگرچه صهیونیست ها اعلام کرده اند که هزاران جنگجوی حماس را کشته‌اند، اما اکثر رهبران ارشد این گروه از جمله یحیا سنوار همچنان در غزه به فعالیت های خود ادامه می دهند و سایر رهبران سیاسی این گروه مقاومت فلسطینی در خارج از کشور بسر می برند. علاوه بر این نزدیک به ۱۳۰ اسیر در دست حماس باقی مانده اند.

در این میان، موضوعی که بیش از هر چیز دیگر توجه جامعه جهانی را به خود معطوف کرده، تلفات گسترده انسانی است. براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۳۳ هزار نفر از جمله هزاران کودک کشته، نزدیک به ۷۴ هزار نفر مجروح و بیش از یک میلیون نفر دیگر در آستانه قحطی قرار دارند.

این شبکه خبری یادآوری کرده است: درحالیکه نتانیاهو در پی اولتیماتوم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وعده ورود کمک های بیشتر را به غزه داده بود، همچنان در برابر انتقادهای فزاینده داخلی و خارجی مقاومت کرده و درخواست‌ها برای آتش‌بس بشردوستانه و بازنگری در طرح حمله به رفح را رد کرده است.

خالد الجندی مدیر برنامه فلسطین در اندیشکده موسسه خاورمیانه در همین زمینه به سی‌ان‌ان گفت: اسرائیل هیچ برنامه قابل اجرایی برای آینده غزه و حتی برای امروز آن هم ندارد. هیچ‌کس نمی‌داند که این جنگ کی و چگونه پایان می‌یابد.

اسرائیل فاقد هرگونه راهبردی برای خروج از جنگ است

چندین کارشناس در مصاحبه با سی‌ان‌ان اعلام کردند که اسرائیل با وضعیت غیرممکنی روبرو است. به عقیده کارشناسان هدف دولت صهیونیست برای نابودی حماس دست نیافتنی است، زیرا این گروه مقاومت در داخل از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

ناتان ترال کارشناس مسائل اعراب و اسرائیل مستقر در بیت المقدس در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت: اسراییل نمی تواند به هدف اعلام شده خود برای از بین بردن حماس دست یابد، زیرا این گروه بخشی جدایی ناپذیر از جامعه فلسطین در کرانه باختری و غزه بوده و محبوبیت آن به ویژه در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: پس از آنکه اسرائیل اعلام کرد حماس را در شمال غزه شکست داده است، هر هفته شاهد کشته شدن سربازان اسرائیلی در این منطقه هستیم. بنابراین واضح است که چه اسرائیل به رفح حمله کند و چه نکند، حماس پس از این جنگ به حیات خود ادامه خواهد داد.

ترال در ادامه گروه مقاومت حماس را یک قدرت بزرگ در میدان دانست که حتی پس از پایان جنگ هم از توان آن کاسته نمی شود. این کارشناس اسرائیلی با اذعان به این موارد تاکید کرد: به همین دلیل است که رهبران اسرائیلی راهی برای خروج از جنگ کنونی ندارند.

وی در ادامه گزینه های واقع بینانه پیش روی اسرائیل را اینگونه برشمرد: یک راه حل آن است که اشغال غزه به صورت نامحدود ادامه پیدا کند که اکثر اسرائیلی ها تمایلی به آن ندارند و یا آنکه از غزه خارج شوند که در این صورت هم حماس قوی ترین قدرت میدان می شود.

الجندی نیز در بخشی دیگر از مصاحبه خود با سی‌ان‌ان اضافه کرد: «نابودی حماس هرگز هدف واقع بینانه ای نبوده است. وی گفت: من فکر می‌کنم که حتی مقامات آمریکایی نیز این موضوع را هرچند با تاخیر متوجه شده اند. آنها می دانند این هدف یک جنون کامل است».

این کارشناس مسائل فلسطین خاطرنشان کرد: حتی اگر اسرائیل به این هدف دست پیدا کند، در ازای ان چه چیزی به دست خواهد آورد؟ با برجای گذاشتن ۳۰ هزار کشته و هزاران کودک یتیم. در این شرایط، نظر جامعه بین الملل نسبت به اسرائیل چگونه خواهد بود؟

اسرائیل فاقد هرگونه برنامه ای برای آینده غزه است

هارل چورف محقق ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه ای و آفریقای موشه دایان در دانشگاه تل آویو در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل به دلیل نبود برنامه ای مشخص برای جنگ کنونی، به روابط خود با متحدان به طور فزاینده ای آسیب می زند.

وی در این زمینه تشریح کرد: متحدان ما در درجه اول در آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه به دولت اعتماد ندارند، زیرا می دانند رهبران ما کار درست را انجام نمی دهند.

نخست وزیر اسرائیل در اواخر فوریه از طرح خود برای آینده غزه پرده برداری کرد و خواستار «غیر نظامی کردن کامل» این منطقه و بستن مرزهای جنوبی با مصر و همچنین بازنگری در سیستم‌های آموزشی و مدیریت شهری غزه شد. وی همچنین در برابر فشار جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین ایستاد، هرچند بسیاری از این پیشنهادات با مخالفت مستقیم بازیگران کلیدی از جمله آمریکا، مصر و امارات مواجه شد.

الجندی نیز با اشاره به همین طرح اسرائیل و فقدان برنامه ای مشخص برای آینده غزه گفت: به احتمال زیاد، آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که اسرائیل یک حضور نظامی نامحدود در این باریکه خواهیم داشت. در این منطقه شاهد بی قانونی و جنگ سالاری بیش از پیش خواهیم بود.

وی سپس اضافه کرد: «غزه به مکانی تبدیل شده که واقعا قابل زندگی نیست. اگر کسی معتقد است که این وضعیت امنیت را برای اسرائیلی‌ها به ارمغان می‌آورد، این کاملا توهم‌آمیز است».

دکتر اچ.ال هیلیر از اعضای اندیشکده پرنفوذ کارنگی در مصاحبه ای با سی‌ان‌ان نیز ضمن رد پیشنهاد اسرائیل برای کنترل امنیتی غزه گفت: اگر اسرائیل بخواهد بپذیرد که یک قدرت اشغالگر است باید عقب نشینی کند، همانطور که تقریبا کل جامعه بین المللی اصرار دارند.

وی سپس با اشاره به نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو در کوزوو گفت: یک نیروی بین المللی باید مسئولیت این سرزمین را برعهده گیرد.

۳۱۱۳۱۱

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا