استان ها

پیش بینی افتتاح ۲۳ طرح شهرداری سمنان در دهه فجر

به گزارش خبرگزاری دانا نیوز استان سمنان ،حسین موسوی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تعدادی از طرح‌های شاخص شهرداری سمنان برای افتتاح در دهه فجر گفت که پل شهید دانشگر با بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال، مجتمع تجاری گردشگری زاوقان با ۱۰۰ میلیارد ریال، مجموعه تفریحی باغ فدک با ۵۰ میلیارد ریال، مجتمع تجاری مرحوم آیت الله عالمی با ۸۰ میلیارد ریال، مجموعه ورزشی بوستان کوهستان با ۲۵ میلیارد ریال، بوستان سرو با ۱۷ میلیارد ریال و بوستان نشاط با ۱۵ میلیارد ریال بخشی از این طرح ها هستند.

شهردار سمنان با تاکید بر لزوم ساماندهی ورودی های شهر سمنان، خاطرنشان کرد: سمنان میزبان تردد ۱۷ میلیون مسافر عبوری است ولی شهر بهره لازم را از این مساله نمی‌برد و در گام اول، مناسب نبودن ورودی سمنان از دلایلی اصلی آن شناخته شد.

وی با بیان اینکه اجرای آزادراه حرم تا حرم نیز سمنان را از ضلع شمال دور می زد و رغبتی برای ورود به شهر سمنان نداشت، گفت که با مراجعه و نشست‌های متعدد با شرکت سازنده و با توجیه فنی لازم، سه شریان اصلی برای اتصال آزادراه به ورودی شهر سمنان پیشنهاد شد.

ورودی غربی، بلوار شهید نوروزی و بلوار سیلو، برای اتصال آزادراه حرم تا حرم به شهر سمنان پیشنهاد شهرداری از بیان موسوی در این نشست عنوان شد.

وی تاکید کرد: در صورت ایجاد مجتمع ایستگاهی مناسب در غرب شهر، سازنده مجاب به اتصال آزادراه به این مجتمع شد که ۱۲۶ هکتار مجتمع ایستگاهی به نام جاده ابریشم به این منظور مصوب شد که تا ۵۰۰ هکتار در برنامه‌ریزی توسعه یافته است. سعی می شود برای نوروز خدمات روبنایی در این مجمتع ارایه شود و برپایی موکبها، نمایشگاه صنایع‌دستی، و نمایش تولیدات صنایع استان برای استقرار در این طرح اکنون در حال جانمایی است.

موسوی به طرح عمرانی و در حال ساخت تقاطع غیرهمسطح امام حسن(ع) در غرب سمنان اشاره و برآورد اولیه این طرح را ۴۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد که این رقم تاکنون هزینه شده است و افزود: برای تکمیل این طرح ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است که تامین آن از توان مدیریت شهری سمنان خارج بود و با تصمیم کشوری ۵۰۰ هکتار از زمین غرب این طرح به طرح نهضت ملی مسکن الحاق شد تا سرمایه برای ادامه طرح تامین شود.

موسوی پیش بینی بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری سمنان را ۹ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال بیان و خاطرنشان کرد: از این میزان ۵۸ درصد برای بخش جاری به میزان ۵۸۰ میلیارد ریال و مابقی برای بخش عمرانی است.

وی میزان تحقق بودجه امسال را تاکنون ۶۸ درصد دانست و گفت که از پیش بینی عقب نیست و امید می رود تا پایان سال به حد لازم برسد.

وی بودجه پیش بینی شده سال ۱۴۰۳ را ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بیان کرد و افزود: از این میزان ۴۹ درصد مربوط به بخش عمرانی و ۵۱ درصد جاری خواهد بود.

شهردار سمنان درباره میزان تحقق بودجه امسال شهرداری سمنان تا کنون گفت که طبق برنامه ۱۰ ماهه تاکنون ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال از این بودجه محقق شده و طی ۲ ماه آینده نیز بخش مهمی تحقق می یابد زیرا دوره درآمدزایی شهرداریها محسوب می شود.

موسوی با اشاره به اینکه در شهرداری سمنان طرحهایی وجود دارد که با اعتبارات سالانه شهرداری قابل اجرا نیست، بیان کرد: هفت هزار میلیارد ریال طرحهای بزرگ با پشتوانه های سرمایه‌گذار پیش بینی شد.

وی شهرک آسیا را نمونه ای از طرح های با مشارکت سرمایه گذار معرفی و اضافه کرد: این طرح ۲۶ هکتار برای خدمات خودرویی داشته است و ۱۶ گام در بخش اول برای آن تعریف و در قالب مشارکت فراخوان شد و ۶ مورد سرمایه‌گذار تعیین شده است و بدهی شهرداری در قالب این امر تهاتر شد.

وی میزان بدهی شهرداری سمنان را سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و میزان طلب از دستگاه های اجرای را چهار هزار میلیارد ریال بیان کرد.

وی درباره برخی برنامه های توسعه شرق شهر سمنان، خاطرنشان کرد: منطقه در اختیار نیروی هوا فضای وزارت دفاع ۵۰ هکتار احیا و خیابان فضیلت در شهرک مسکن آنلاین به این منطقه متصل می شود که نقش مهمی در مدیریت بار ترافیکی منطقه دارد. همچنین توسعه شهر تا پلیس راه در شرق سمنان مدنظر است.

شهردار سمنان به تعیین این شهر به عنوان تنها نماینده ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای در مسیر جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: این اتحادیه در چین مستقر است و اکنون ۲۴ کشور در آن عضویت دارند و قابلیت عضویت تا ۷۳ کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: سمنان عضو دائمی این اتحادیه بین المللی است که مدیریت آن سالانه تعیین می شود و سمنان برای مدیریت سال آینده اعلام آمادگی کرده است.

موسوی موقعیت شهر، مرکزیت استان و موقعیت استان را در این مساله مهم برشمرد و ابراز کرد: ۳۹ شهر ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارند و باید ارتباط سمنان با این شهرها بهبود یابد.

وی ادامه داد که اساسنامه مرکز بین‌المللی جاده ابریشم در شهرداری سمنان مصوب شده و آماده ارایه به مراجع بالادستی است.

وی کل ارزش افزوده سال گذشته شهرداری سمنان را ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال دانس تو افزود: در سال ۱۴۰۲ و تاکنون این شاخص به ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال رسیده است و روند آن تا پایان سال افزایشی خواهد بود.

نائب رییس شورای اسلامی شهر سمنان نیز در این نشست با انتقاد از توسعه دوره ای بافت های تاریخی شهر افزود: سال ۷۷ بافت تاریخی سمنان ۴۲ هکتار بود که سال ۹۳ در طرح جامع به ۲۵۰ هکتار رسید و به تازگی به ۳۵۷ هکتار افزایش یافته است.

مجید نظری تاکید کرد: میزان بافت تاریخی شهر سمنان طی دوره های مختلف حدود هشت تا ۹ برابر شد ولی شهر تاریخی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سمنان شهری است که ظرفیت تاریخی شدن دارد، ادامه داد: مدیریت شهری دغدغه لازم را در زمینه بافتهای تاریخی و فرسوده دارد ولی باید توجه داشت که مدیریت محدوده بافت تاریخی با توسعه این بافت متفاوت است و قصور گذشتگان نباید با توسعه بافتهای تاریخی جبران شود.

وی یادآور شد: دغدغه اصلی در حوزه مدیریت شهری درآمدزایی است، وگرنه تعریف طرح کار چندان سختی نیست.

وی با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری سمنان برای سال آینده ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است، تاکید کرد که پرداخت بدهی دستگاه‌های اجرایی به مدیریت شهری به میزان بیش از چهارهزار میلیارد ریال نقش مهمی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری دارد.

عضو شورای اسلامی شهر سمنان با اشاره به ۱۹ مورد مشوق حمایت از احیای بافتهای فرسوده در کشور، افزود: در سمنان این مشوق ها به تعداد انگشتان دست نمی رسد که مساله ای قابل بحث است.

دکمه بازگشت به بالا