عمومی

آخرین خبرها از روستاهای زیان‌دیده از طرح «قمرود» در الیگودرز – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها: هدف از اجرای طرح «قمرود» انتقال ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد «کوچری» و تصفیه‌خانه دو دهک جهت تأمین آب شرب و صنعت درازمدت شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان، ساوه و قم برای جبران روزافزون کمبود آبی شهرهایی که از رشد جمعیت سریعی برخوردار است و این طرح عظیم برای افق ۱۴۲۰ در نظر گرفته شده است.

روستاهای الیگودرز در انتظار آب‌رسانی

باوجوداینکه پروژه «قمرود» برای مردم برخی از شهرها و استان‌های کشور پروژه‌ای حیات‌بخش بود ولی مردم شهرستان الیگودرز به‌عنوان یکی از پرآب‌ترین شهرستان‌های استان با اجرای این پروژه از کمبود آب به‌شدت رنج می‌برند.

این پروژه شاید در نگاه اول از سوی مسئولان وزارت نیرو به نام طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به «قمرود» نام نهاده شده باشد، ولی در واقع این پروژه از روستاهای الیگودرز در استان لرستان آغاز می‌شود و به‌نوعی آبی که در تونل‌های این طرح انتقال جاری می‌شود، قبل از اینکه آب دز باشد، آب لرستان است.

روایتی از نیش و نوش یک طرح/ «قمرود» در مبدا چه خسارتی برجای گذاشت؟

گرچه از یک سو پروژه انتقال آب «قمرود» موجب خشکی زمین‌های کشاورزی و رودخانه‌های برخی از روستاهای الیگودرز و در نتیجه مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان این روستاها شده است؛ ولی از سوی دیگر انتقال آب لرستان به مرکز ایران را می‌توان یکی از پروژه‌های مهم و بزرگی دانست که دارای اهمیت ملی است؛ ولی باید این دو زاویه به‌دقت و به‌موازات هم موردتوجه قرار می‌گرفت.

قرار بود بعد از اجرای این پروژه انتقال آب، روستاهای زیان‌دیده از اجرای آن نیز موردتوجه قرار بگیرند و پروژه آبرسانی به این روستاها در الیگودرز نیز عملیاتی شود، اما همچنان با وجود وعده‌های داده شده همچنان روستای شهرستان الیگودرز به دلیل اجرای پروژه «قمرود» دچار تنش شدید آبی هستند و روزبه‌روز شرایط برای زندگی در این روستاها سخت‌تر می‌شود.

وعده آبرسانی به ۱۰۰ نقطه جمعیتی زیان‌دیده از طرح «قمرود»

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی دراین‌رابطه، اظهار داشت: پس از سال‌ها دسترسی به کانال «قمرود» برای آب‌رسانی به حدود ۱۰۰ نقطه جمعیتی متأثر از طرح «قمرود» در الیگودرز فراهم شد.

وی عنوان کرد: فاز اول این پروژه شامل یک شهر و ۲۰ روستا به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با پیگیری‌های مستمر مجوز برداشت آب از سامانه «قمرود» برای تأمین آب موردنیاز حدود ۱۰۰ نقطه جمعیتی زیان‌دیده از اجرای این طرح در الیگودرز از سوی وزارت نیرو صادر شد.

روایتی از نیش و نوش یک طرح/ «قمرود» در مبدا چه خسارتی برجای گذاشت؟

خدابخشی، تصریح کرد: در تاریخ پنج تیرماه ۹۸، پس از اخذ مجوز برداشت آب از طریق تونل «قمرود» عملیات اجرایی این پروژه با حضور وزیر سابق نیرو، استاندار لرستان و جمعی از مدیران ملی، استانی و… آغاز شد.

وی، بیان داشت: با رایزنی‌های صورت‌گرفته با وزیر نیرو و مدیرعامل آب و فاضلاب کشور ادامه اجرای عملیات آبرسانی به حدود ۱۰۰ نقطه جمعیتی زیان‌دیده از طرح «قمرود» به قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) ابلاغ شد و اکنون عملیات اجرایی فاز نخست آن شامل یک شهر و ۲۰ روستا با اتمام رسیده است.

۲۰ روستا و یک شهر آبرسانی می‌شوند

یاسر اکبریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز دراین‌رابطه، اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش‌های انجام‌گرفته توسط بسیج سازندگی سپاه لرستان به نمایندگی از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) همکاران پرتلاش شرکت آبفا استان و مشاورین مربوطه در طی چند روز آینده با حضور مسئولین در سطح معاون وزیر و مقامات ارشد استانی مراسم بهره‌برداری و تأمین آب ۲۰ روستا و یک شهر از شهرستان الیگودرز در قالب طرح جهاد آبرسانی برگزار خواهد شد.

وی، افزود: با بهره‌برداری از طرح جهاد آبرسانی در این مرحله تعداد سه هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آبفا قرار خواهند گرفت.

روایتی از نیش و نوش یک طرح/ «قمرود» در مبدا چه خسارتی برجای گذاشت؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در خصوص آبرسانی به یک شهر هم گفت: روستای «شاپورآباد» که جدیداً به شهر تغییر پیدا کرده است هم در قالب این طرح آبرسانی شده است.

اکبریان، اعتبار هزینه شده برای این روستاها را رقمی نزدیک به ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این راستا احداث یک باب تصفیه‌خانه آب، لوله‌گذاری، حفر چاه، احداث مخزن، احداث شبکه آب و نیرورسانی صورت‌گرفته است.

وی، گفت: طرح جهاد آبرسانی در گام اول باهدف آبرسانی به ۱۲۵ روستا در طی سه سال شروع شده و تاکنون بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

دکمه بازگشت به بالا