اقتصادی

کلنگ پالایشگاه شهید سلیمانی به زمین می‌خورد

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: این شرکت به‌عنوان مجری پروژه پالایشگاه شهید سلیمانی انتخاب شده است و به‌زودی کلنگ این پروژه به زمین خواهد خورد.

به گزارش دانا نیوز، فرهاد احمدی امروز در حاشیه روز پایانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با بیان اینکه پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی یکی از بزرگ‌ترین پتروپالایشگاه‌های منطقه خواهد بود که با ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری تا پنج سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: در بخش فنی پروژه‌های پالایشی بیش از ۸۰ درصد، در بخش کالا، بیش از ۷۰ درصد و در بخش اجرا ۱۰۰ درصد داخلی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرای پروژه‌های پالایشی، توان صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنایع پالایشی را دارد، گفت: در میان کشورهای چین، روسیه و اروپا توانستیم برنده پروژه برون‌مرزی تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو شویم.

وی افزود: در شرایط تحریم توانستیم مگاپروژه فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان را با بزرگ‌ترین واحد تقطیر در جو و خلأ در خاورمیانه با اتکا به توان داخلی اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه در پروژه‌های خط لوله در طول یک سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت داشتیم، گفت: یکی از پروژه‌های برون‌مرزی تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلاست که امیدواریم پروژه‌های برون‌مرزی ما در آینده باز هم افزایش یابد و بتوانیم درآمد اقتصادی در بازارهای جهانی به دست آوریم. در حوزه صنعت نفت در جایگاه نخست هستیم و باید در صدور خدمات فنی مهندسی نیز جایگاهی برتر داشته باشیم.

احمدی با بیان اینکه انتخاب ما به‌عنوان شرکت برنده تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو نشان‌دهنده این است که گذشتگان ما در صنعت نفت تجارب خوبی ذخیره و به نسل جوان منتقل کرده‌اند، اظهار کرد:  ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در کشور داریم که کار اجرای پروژه‌های نو در این  بخش در دولت سیزدهم سرعت گرفته است و در سال جاری، تعدادی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

مذاکراتی برای اجرای پروژه‌های جدید برون مرزی انجام شده است

وی  از انجام مذاکراتی برای اجرای پروژه‌های جدید برون‌مرزی از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این پروژه‌ها، اطلاع‌رسانی درباره آن انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه در بخش دوم فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تولید بنزین با کیفیت خواهیم داشت که امیدواریم این پروژه به‌زودی تأمین مالی و طی سه تا چهار سال آینده اجرایی شود، گفت: با توجه به واگذاری طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشی به بخش خصوصی، امیدواریم این طرح‌ها ارتقا یابد و به سمت تولید فرآورده‌های با کیفیت حرکت کنند. بهترین واحد بنزین‌سازی کشور (ایزومریزاسیون) را در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک، تنها با اتکا به توان داخلی اجرایی کرده و به بخش خصوصی واگذار کردیم.

احمدی با بیان اینک تنها دو تا سه کاتالیست پالایشی داخلی‌سازی نشده است و در باقی کاتالیست‌ها به حداکثر بومی‌سازی دست یافته‌ایم، گفت: چند پروژه خط لوله جدید داریم که یکی از آنها خط لوله تابش است که این خط لوله به علت نبود تأمین منابع مالی در گذشته از اولویت خارج شده بود و در دولت جدید در اولویت قرار گرفته بود، با توجه به اینکه طراحی این پروژه قدیمی شده بود، دوباره پیمایش مسیر این پروژه انجام شد.

وی افزود: مدارک و اسناد این پروژه انجام شده است تا سرمایه‌گذار به‌صورت EPCF آن را اجرایی کند. خط لوله پارس نیز واگذار شده و با توجه به اینکه نو است، باید طراحی بنیادی آن انجام شود و نیاز است که سازمان برنامه و بودجه مجوزهای آن را اعطا کند که زمان‌بر است. منتظر تأمین منابع مالی این پروژه هستیم، ویژگی‌های این پروژه نیز برای واگذاری به‌صورت EPCF در سایت شرکت قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران خط لوله کرمان  زاهدان یکی دیگر از پروژه‌های تازه خط لوله است که مجوزهای نهایی آن دریافت نشده، مقدمات آن در حال انجام است و مطالعات محیط زیستی و دریافت مجوزها نیز در حال پیگیری است.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا