استان ها

آزادی ٣٣ تن از ماهی‌گیران کشورمان از زندان سومالی

آزادی ٣٣ تن از ماهی‌گیران کشورمان از زندان سومالی

٣٣ نفر از ماهی‌گیران و ملوانان ایرانی که در سومالی زندانی بودند آزاد شده و از مسیر هوایی در حال بازگشت به کشورمان می‌باشند.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی غلام پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا اعلام کرد: علی محمد عمر بالکاد کفیل وزارت امور خارجه سومالی به وی خبر داده که ٣٣ نفر از ماهی گیران و ملوانان ایرانی که در سومالی زندانی بودند آزاد شده و از مسیر هوایی در حال بازگشت به کشورمان می‌باشند.

علی غلامپور که سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سومالی نیز هست، افزود: مقامات وزارت امور خارجه دولت سومالی برای حرکت به سمت فرآیند احیای روابط دو جانبه که چند سال قبل قطع شد، اعلام آمادگی کرده‌اند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد: آزادی ملوانان و ماهی گیران کشورمان، فضای مثبت موجود برای از سرگیری روابط دوجانبه را تقویت نمایدو مسیر تعامل و گفتگوهای سازنده میان دو کشور باز شده و دو ملت مسلمان ایران و سومالی از روابط و مناسبات شایسته و پایدار دوجانبه بهره مند گردند. وی همچنین افزود تنظیم موافقت نامه همکاری های شیلاتی میان دو طرف یکی از اولویت های مهم دستور کار می‌باشد که می‌تواند منافع و نیازهای متقابل هر دو طرف را تامین و از تکرار توقیف کشتی‌های ماهیگیری کشورمان در آب های اقیانوس هند پیش گیری نماید.

لازم به ذکر است، آزادی ملوانان و ماهی گیران ایرانی با پی گیری های مستمر وزارت امور خارجه کشورمان و تلاش ها و رایزنی های شبانه روزی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا و مساعدت و همراهی خانواده های آنان صورت پذیرفت.

اضافه می‌نماید این ملوانان و ماهی گیران در تابستان ١٤٠٢ در آب‌های اقیانوس هند توسط نیروهای سومالی دستگیر و به شش سال حبس و پرداخت چند صد هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده بودند. گفتنی است ملوانان و ماهی گیران کشورمان با مجوز صادره از مقامات سومالیایی فعالیت می‌کرده اند اما مقامات سومالیایی مدعی هستند که مجوزهای مذکور از سوی منابع غیر مجاز صادر شده و فاقد اعتبار بوده است.

خاطر نشان می سازد کشتی‌های متعلق به ملوانان همچنان در توقیف دولت سومالی است که می‌بایستی رها و به مالکان آنها تحویل داده شود.

دکمه بازگشت به بالا