علمی و پزشکی

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا از نظر گستردگی و رونق آثارش همواره در شرق و غرب به یادگار مانده است; و باز هم تشکر از دانشمندان منصف و مشهور غربی که شبانه روز در مورد این معجزه تحقیق کرده اند. پاسخ به سوالات علمی و فلسفی در تمام سنین.

در ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، الجزایر، هند و پاکستان و تقریباً در همه کشورهای جهان درباره ابن سینا اتفاق افتاده است. مقالات ارائه شده در برخی از سمینارها با مقالاتی که در ایران نوشته شده است قابل مقایسه نیست.

یکی از دروس اجباری ما در زمینه فلسفه دکارت در اوایل انقلاب و در زمان جنگ بود که در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه خوزه فرانسه تحصیل می کردم. معلم ما، دومینیک لوکور، یکی از رهبرانی بود که این درس را آموزش داد. در روز اول درس پرسید چرا دکرارت با دیگر فیلسوفان فرانسوی قبل و بعد از او متفاوت است و آیا او تافته ای متفاوت است؟ او پرسید. در پرانتز، فرانسوی‌ها خود را عقل‌گرا معرفی کرده‌اند و این منطق را با دکارت گرفته‌اند.

با این سوال سکوت بر اتاق حاکم شد. برخی از دانشجویان به سوالاتی پاسخ دادند که مورد قبول استاد قرار نگرفت. سپس خود معلم با پاسخی غافلگیرکننده کلاس را از اتاق بیرون آورد که بسیار تعجب کردم. آن روزها مصادف با اوایل انقلاب و جنگ برنامه ریزی شده بود و رسانه های فرانسوی شبانه روز به تفصیل به جنگ و انقلاب ایران پرداختند. معلم گفت: اگر بر اساس عناصر انقلاب ایران باشد، به تشیع خواهید رسید، انقلابی است، مانند سایر مذاهب اسلامی، و همیشه با پادشاهان و حاکمان در تضاد است. او با حاکمان زمان خود به قدرت رسید و آواره از شهر و کشور.

وی ادامه داد: «به نظر من دکارت، خواننده آثار فلسفی ابن سینا به زبان لاتین، نه تنها علم و فلسفه، بلکه بر شیوه زندگی او نیز تأثیر گذاشته است. به طور خلاصه، اثر فلسفی ابن سینا در مورد مرد ممنوعه نوشته شده است. نکاح می خواهد از ابن سینا الگو بگیرد.

خیلی خوشحالم که استاد کلاس از ابن سینا تعریف کرد، اما متاسفم که ما ایرانی ها نمونه کار فرانسوی دکارت ابن سینا را نداشتیم. همین موضوع باعث شد در برنامه تحقیقاتی آینده ام به فکر نوشتن کتابی جدید درباره ابن سینا بیفتم.

پس از اتمام تحصیلاتم، به ایران بازگشتم و در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مشغول تحقیق درباره علمای اسلام در ایران بودم. در این مدت دکتر مهدی گلشنی ریاست پژوهشکده را بر عهده داشت و مقالات تخصصی زیادی در مورد کیام و کاجه نصر منتشر کردم. سپس پروژه ابن سینا را به عهده گرفتم و درخواست انتشاراتی از داخل و خارج از ایران کردم تا اینکه کتاب منتشر شد. علمای بزرگ ابن سینا تا به امروز بیشتر به مسائل و اسرار مابعدالطبیعی ابن سینا پرداخته اند. اگر جنبه های دیگری از ابن سینا در غرب مانند ریاضیات، نجوم، کیهان شناسی و موسیقی مورد مطالعه قرار گرفته باشد، مایلم به زادگاه خود ابن سینا برگردم تا تفسیرهایی از این گونه آثار ارائه دهم. نویسندگان و مترجمان این کتاب از نویسندگان و صاحب نظران صاحب نام در زمینه پژوهش هستند. آنها گفتند که نمی توانند به انتشار مقاله خود شهادت دهند.

آقای گسام فینیانوس، نویسنده سوری یکی از مقالات، به دلیل داعش و حملات تروریستی در سوریه از سمت خود استعفا داده است و من اکنون از او اطلاعی ندارم. یکی از بهترین مقالات این کتاب، مقاله دکتر گلشنی و شاگردش دکتر جمال از دیدگاه ابن سینا درباره رابطه آگاهی و ذهن و ذهن است. دو مقاله در مورد نجوم ابن سینا نوشته ام که یکی فارسی و دیگری فرانسوی است که امیدوارم توضیح داده شود. از دیدگاه ابن سینا لجستیک خارجی توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده است.

آنها نه تنها به دلیل دانش ابن سینا، بلکه به دلیل نقشی که او در تمدن اسلامی داشت، نوشتن کتابی درباره ابن سینا را برگزیدند. این تنها نماد تمدن است، مهم نیست به آن چه نگاه می کنید! به عنوان مثال، اگر شما زندگی نامه برخی از دانشمندان را چه در شرق و چه در غرب مطالعه کنید تا اهداف علمی را دنبال کنید، گاهی اوقات باید از میل قلبی خود برای اطاعت از دستورات امپراتوران دست بکشند. کم نیستند کسانی که ذکر نام حاکمان را لازم نمی دانند. برخی به دلیل منافع مادی، سکولار، مادی و مادی به دشمنان بشریت خدمت کرده اند.

یکی دیگر از خصوصیات ابن سینا این است که در آن زمان به علوم بسیاری احاطه شده بود. امروزه با گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی بر این باورند که انسان باید در یک علم منحصر بفرد باشد تا در گذشته، و عمر انسان برای مطالعه بسیاری از علوم برای محقق مدرن کافی نیست. اما آنها همچنین نمی توانند خلاقیت را در همان زمینه تجربه ایجاد و کشف کنند. من با برخی از این اساتید در دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه ها آشنا شده ام و می دانم که آنها تنها کسانی نیستند که مباحث اساسی ادبی، دینی، فلسفی و سیاسی کشورشان را نمی دانند. آنها همچنین در حرفه خود بی انگیزه هستند. مثلا من یک استاد ریاضی جبر را می شناسم اما وارد بحث هندسی نمی شود و اگر ابن سینا را مطالعه کنید از تنوع علوم متحیر می شوید!

کلانتری دانشگاه صنعتی و استاد علم و فلسفه این دانشگاه یادداشتی برای ما ارسال کرده اند که باید به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ توجه بیشتری کنیم که در ادامه می خوانید. ما ایرانی ها دانشمندان و فیلسوفان بزرگ خود را به طور کلی نمی شناسیم و ابن سینا را به طور خاص نمی شناسیم و شاید همین عدم آگاهی ما را از فروش اشیای قیمتی خود در بازار جهانی باز داشته است. از طرفی غرب در این زمینه بر ما برتری دارد. ابن سینا از نظر گستردگی و رونق کار همواره در شرق و غرب به یادگار مانده است; این به لطف دانشمندان منصف و مشهور غربی است که شبانه روز بر روی این معجزه کار کرده اند. به سؤالات علمی و فلسفی مدرن در همه اعصار پاسخ دهید. در ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، الجزایر، هند و پاکستان و تقریباً در همه کشورهای جهان درباره ابن سینا اتفاق افتاده است. مقالات ارائه شده در برخی از سمینارها با مقالاتی که در ایران نوشته شده است قابل مقایسه نیست. انگیزه اصلی من از نگارش این کتاب ترجمه و چاپ برخی از این مقالات است و شما با بررسی مطالب این کتاب با من موافق هستید.

23302

دکمه بازگشت به بالا