اجتماعی

دروغگویی چه تاثیری بر بینی می‌گذارد؟

دانا نیوز/خراسان رضوی هیچ‌کدام از ما با دروغ بیگانه نیستیم؛ چه این دروغ به قولی دروغ سفید و چه دروغ سیاه باشد.

به نقل از هلث، گاهی اوقات، وقتی گرفتار دروغگویی می‌شوید، ممکن است تعجب کنید که چیزی در صورت شما وجود داشته باشد که دروغ شما را فاش کند. در زمان دروغ گفتن، آیا بیشتر از حد معمول عرق می‌کنید؟ آیا گوش‌های شما قرمز می‌شود؟

اگر در اطراف کودکان بوده‌اید یا کارتون‌هایی تماشا کرده‌اید، احتمالا از خود می‌پرسید که آیا در زمان دروغ گفتن ممکن است که بینی ما مانند پینوکیو بلند شود؟ به گفته برخی از دانشمندان، ممکن است این اتفاق رخ دهد؛ هرچند نه آنطور که شما فکر می‌کنید.

بر اساس نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ توسط محققان دانشگاه گرانادا در اسپانیا منتشر شد، در زمان دروغ گفتن، دمای اطراف بینی و گوشه‌های داخلی چشم (عضله مداری) افزایش می‌یابد. دانشمندان با استفاده از ترموگرافی – دوربینی که تفاوت‌های دمایی حرارتی را تشخیص می‌دهد – توانستند این افزایش دما را در صورت فریب‌کاری افراد نظارت کنند. محققان همچنین دریافتند که دمای صورت افراد زمانی که روی چیزی تمرکز می‌کنند کاهش می‌یابد و زمانی که مضطرب هستند دوباره افزایش می‌یابد.

دانشمندان آلن هیرش و چارلز ولف در مورد دروغگویی تحقیق کردند و به گفته دکتر هیرش که متخصص مغز و اعصاب و روان‌پزشک است، نشانه آشکار دروغ به‌عنوان مثال پیرامون تکذیب رابطه بیل کلینتون با مونیکا لوینسکی، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به تعداد دفعاتی است که بینی خود را لمس کرد؛ وی دقیقا ۲۶ بار در ۶۰ ثانیه بینی خود را لمس کرده بود.

وی می‌گوید: متوجه شدم که وقتی دروغ می‌گفت، مدام بینی‌اش را لمس می‌کرد. در بخشی که حقیقت را می‌گفت هرگز به بینی‌اش دست نزد اما وقتی دروغ می‌گفت در دقیقه ۲۶ بار آن را لمس می‌کرد. ما این مورد را تاثیرات پینوکیو نامیده‌ایم.

دروغگویی چه تاثیری بر بینی می‌گذارد؟

وقتی دروغ می‌گوییم، قلب سریع‌تر پمپاژ می‌کند و بافت‌های بینی متورم می‌شود این مورد باعث خارش بینی ما می‌شود. در حالی که یافتن مدرک علمی بیشتری در مورد این واقعیت که بینی شما هنگام دروغگویی خارش می‌کند، دشوار است، کارشناسان زبان بدن مانند تونیا ریمن نظرات مشابهی به اشتراک گذاشته‌اند. به غیر از دمای بینی و خارش، دروغ گفتن بر سلامتی شما نیز تاثیر می‌گذارد.

به گفته آنیتا کلی، استاد روان‌شناسی دانشگاه نوتردام در ایندیانا، ممکن است شنیده باشید که چرا نباید در مورد رژیم غذایی خود به پزشک خود دروغ بگویید و بدانید که درگیر شدن در دروغ های مکرر نیز می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

کلی در مطالعه «علم صداقت» شرکت داشت و یافته‌های آن را در صد و بیستمین همایش سالانه انجمن روانشناسی آمریکا به اشتراک گذاشت. در این مطالعه ۱۰ هفته‌ای، ۱۱۰ داوطلب – ترکیبی از بزرگسالان و دانشجویان – در گروه سنی ۱۸ تا ۷۱ سال شرکت کردند. به یک گروه دستور داده شد که به مدت ۱۰ هفته از دروغ پرهیز کنند در حالی که گروه دیگر اینطور نبود.

سلامت آنان در طول مطالعه به‌صورت هفتگی بررسی شد. این استاد روان‌شناسی توضیح داد: ما دریافتیم که شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌طور هدفمند و چشمگیر دروغ‌های روزمره خود را کاهش دهند و این به نوبه خود با بهبود چشمگیر سلامتی همراه بود.

برخی نتایج تحقیقات به ارتباط بین دروغگویی و اضطراب، روابط ضعیف، اعتیاد و افسردگی اشاره دارند. همچنین معلوم شد که این فقط بینی ما نیست که باید نگران آن باشیم بلکه با دروغگویی سلامت ما نیز در معرض خطر است بنابراین تا آنجا که می‌توانید صادق باشید و در این هنگام، سلامت روحی و جسمی شما نیز از شما تشکر خواهد کرد.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا