علمی و پزشکی

جایگزین غنی از پروتئین و کم‌هزینه برای گوشت

در سال‌های گذشته گام‌های بزرگی در زمینه تولید گوشت‌های آزمایشگاهی برداشته شده است، اما قیمت آن همچنان مانعی برای استفاده گسترده تجاری است. اخیرا یک استارت آپ بریتانیایی به نام Moolec کا

آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه جزئیات فناوری کشاورزی مولکولی شرکت Moolec یک راز تجاری است، اما این شرکت بیان می‌کند که توانسته ژن خوک را به ژنوم گیاهان معمولی سویا اضافه کند. در نتیجه، یک چهارم پروتئین‌های موجود در دانه‌های این گیاهان را پروتئین خوک تشکیل می‌دهد. به گفته این شرکت این میزان به طور دقیق ۲۶٫۶ درصد پروتئین حیوانی دارد و حتی رنگ صورتی شبیه به گوشت دارد.

این شرکت در وب سایت خود اعلام کرده که هر پروتئین برای افزودن ارزش از نظر عملکرد هدف مانند طعم، بافت و ارزش‌های غذایی انتخاب می‌شود. کشاورزان گیاهان را از طریق شیوه‌های کشاورزی مرسوم پرورش خواهند داد. هنگامی که دانه سویا برداشت و فرآوری شد، از طریق تکنیک‌های مرسوم، پروتئین‌های آن‌ها وارد جایگزین‌های گوشت و سایر محصولات می‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرده است که در گیاهان نخود از پروتئین‌های گوشت گاو استفاده می‌کند.

محققان توضیح می‌دهد: امیدوارند استفاده تجاری از این دانه پروتئینی بتواند در نهایت پرورش و کشتار دام‌ها را همراه با نگرانی‌های اخلاقی و زیست محیطی مرتبط از بین ببرد. در این رابطه، آمیت دینگرا (Amit Dhingra) مدیر ارشد علمی این شرکت می‌گوید: شرکت ما یک پلت فرم منحصر به فرد، موفق و قابل ثبت برای بیان پروتئین‌های بسیار ارزشمند در دانه‌های محصولات مهم اقتصادی مانند سویا ایجاد کرده است. این دستاورد سابقه‌ای را برای کل جامعه علمی باز می‌کند که به دنبال دستیابی به سطوح بالایی از بیان پروتئین در دانه‌ها از طریق کشاورزی مولکولی هستند.

گفتنی است که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه زمانی ممکن است غذا‌های حاوی پروتئین ترکیبی در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد، وجود ندارد.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا