استان ها

۲۰ محصول دانش‌بنیان سلامت‌محور رونمایی می‌شود

در دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان؛

۲۰ محصول دانش‌بنیان سلامت‌محور رونمایی می‌شود

دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی از امروز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه ۲۰ محصول دانش‌بنیان سلامت‌محور رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت امروز 24 دی 1402 در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی با بیان اینکه سلامت بنیان روایت پیشرفت فناوری ایران اسلامی است، گفت: بیش از هزار شرکت در این حوزه فعال هستند که ۵۰ درصد آنها در حوزه دارو، ۴۰ درصد در حوزه تجهیزات و ملزومات مصرفی و سرمایه‌ای پزشکی و ۱۰ درصد در حوزه‌های غذایی، مکمل، آرایشی و بهداشتی و سایر حوزه‌های سلامت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در مقایسه با نخستین رویداد، مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در دومین رویداد سلامت محور بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته و این استقبال نشان می‌دهد که هم تعداد شرکت‌های فعال در حوزه سلامت افزایش پیدا کرده و هم اینکه تمایل شرکت‌ها جهت حضور در این رویداد بزرگ افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با تولید داروهای دانش‌بنیان گفت: در حوزه تولید دارو هرسال رشد قابل توجهی داشته‌ایم، امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۷ محصول دانش‌بنیان به سبد دارویی کشور اضافه شده‌اند که عمده آنها داروهای پیشرفته و با فناوری بالا هستند.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز بیش از ۳۳ قلم تجهیزات و ملزومات مصرفی و سرمایه‌ای جدید وجود دارند که امسال در دومین رویداد سلامت بنیان عرضه می‌شوند.

محمدی یادآور شد: این رویداد عرصه مهمی برای حوزه سلامت و همه ذی‌نفعان آن است تا با دست‌آوردهای این حوزه آشنا شوند.

وی با اشاره به خلق ارزش افزوده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: سیاست ما حرکت به سمت عمق تولید و کاهش ارزبری است.

محمدی از وجود ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی در کشور خبر داد و افزود: هدف ما اتصال دانشگاه به صنعت است.

رئیس سازمان غذا و دارو از رونمایی ۲۰ محصول دانش‌بنیان در دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان خبر داد.

در ادامه، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: با همت همکاران ما جریان بسیار فعال و پویا در تحقیقات نتیجه گرا وجود دارد تا بتواند فرایند ایده به محصول، خودش را نشان بدهد.

وی افزود: بیش از ۲۲ محصول در فاز تحقیقات بالینی و پیش بالینی سازمان انرژی اتمی وجود دارد.

اسلامی ادامه داد: صنعت هسته‌ای شکافنده مسیر پیشرفت علم و فنآوری است و امروز ایران به عنوان یک بازیگر مطرح در دنیا دیده می‌شود.

وی افزود: آب سنگین، یک تحول اساسی در تولید دارو به حساب می‌آید و ایران در این زمینه از قابلیت بالایی در دنیا برخوردار است.

اسلامی از تولید کیت غربالگری در سازمان انرژی اتمی خبر داد و گفت: از وزیر بهداشت می‌خواهم دستور بدهند کار غربالگری در کشور با این کیت انجام شود.

در ادامه، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سخنانی به دستاوردهای حوزه سلامت در کشور اشاره و اظهار کرد: مردم باید باور کنند که داروی ایرانی، با کیفیت تر و اثربخش تر از محصولات خارجی است.

وی افزود: تلاش‌های محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان ما به شکلی پیش می رود که امروز شاهد افزایش ورود داروهای ایرانی به آفریقا هستیم‌.

در ادامه، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، گفت: حوزه سلامت از مهم‌ترین مؤلفه‌های هر حکومتی است و ایران در این زمینه پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است.

وی افزود: قدرت حوزه سلامت کشور در حادثه تروریستی کرمان به وضوح مشاهده شد، به طوری که ۱۱۰ عمل جراحی در همان ساعات اولیه حادثه انجام شد.

عین‌اللهی ادامه داد: ما امروزه یک کارنامه درخشان در حوزه سلامت داریم و یکی از ویژگی‌های این حوزه، مردمی بودن و مردمی سازی امور در حوزه سلامت است.

وزیر بهداشت گفت: بنابراین انتظار داریم حرکت‌های مردمی در حوزه سلامت به این سمت برود که به محصولات تولید داخل اعتماد کنند.

وی افزود: ما ۲۲ هزار عضو هیأت علمی داریم که ۲۷۵ نفر از آنها جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند.

وزیر بهداشت گفت: نکته مهم، پژوهش و ایده پردازی است که تبدیل به محصول شود تا مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما انتظار خلاقیت و ایجاد راهکارهای جدید در رفع مشکلات مردم را داریم و شرکت‌های ما باید دارای مرکز تحقیقات باشند.

عین‌اللهی با اشاره به راه اندازی ۱۵ پارک علم و فنآوری، گفت: علم و صنعت باید با هم عجین شوند تا شاهد تحولات بزرگ در حوزه سلامت کشور باشیم.

دکمه بازگشت به بالا