اقتصادی

استفاده از روش‌های نوین برای مشارکت جوانان در رویه‌های مختلف سیاستگذاری کشور

وزیر اقتصاد تاکید کرد: رویدادهایی مانند شبیه‌سازی یا تئاترهای سیاستی، بسیار کمک می کند که جوانان و به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی از خام اندیشی و ساده انگاری در حوزه سیاستگذاری فاصله بگیرند.

به گزارش دانا نیوز، سیداحسان خاندوزی در مراسم اختتامیه نشست و رقابت علمی مدل شبیه‌سازی وزرای اقتصادی و دارایی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی OIC اظهار کرد: در عرصه سیاستگذاری، از ابزارهایی که فقط در ۱٠ سال اخیر در دنیا رونق گرفته و رواج یافته است،  اینکه سیاستگذاران بتوانند موقعیتهای سیاستگذاری را به اشتراک و تمرین بگذارند و دیگران را شریک در موقعیتهای سیاستگذاری خودشان قرار دهند، بسیار جدی و قابل توجه است.  

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه هایی که ICYF برگزار میکند، برگزاری جلسات و نشست‌هایی است که تحت عنوان شبیه‌سازی صورت میگیرد؛ جلسات شبیه‌سازی یکی از ابزارهاست و اصرار دارم  به این نقطه کانونی که سایر نخبگان و اهل اندیشه و سایر افراد صاحب تفکر و اندیشه بیایند و در تجربه سیاستگذاران شریک باشند و روی صندلی سیاستگذاری بنشینند تا قیود و محدودیت های مالی، اقتصادی،  فرهنگی،  اجتماعی و سیاست داخلی و سیاست‌خارجی و…  همه را به عنوان مختصاتی که سیاستگذار باید برای آنها تصمیم بگیرد، درک کنند و آنگاه در مورد بهینه بودن سیاست‌ها اظهارنظر کنند.  

خاندوزی عنوان کرد: این تجربه بسیار ارزشمندی است و ما نه تنها در سطح عامه مردم کشورهای اسلامی بلکه حتی در سطح نخبگان علمی و دانشگاهی کشورهای مسلمان از این جهت دچار فقر تجربه و سابقه هستیم و بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، به این معنا که بسیاری از صاحبنظران حوزه های مختلف دانشگاهی هیچگاه مجموعه قیود و مختصاتی را که باید سیاستگذار ذیل آنها تصمیم بگیرد،  را ملاحظه نمیکنند و درکی از اینکه چقدر پیچیدگی و دشواری و ظرافت به علاوه مهارتهای فنی و فردی لازم است، برای اینکه یک سیاستگذاری خوب انجام شود،   ندارند و به غیر از تصمیم خوب و سیاست درست، در عرصه اجرا و پیاده‌سازی هم ظرایف و موانع و مقاومتهایی که جریان های مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و…  ایجاد می کنند،   داستان دیگری است.  

وی عنوان کرد: از این منظر،  برگزاری چنین رویدادهایی مانند شبیه‌سازی یا مثلا تئاترهای سیاستی، بسیار کمک میکند که جوانان و به ویژه در تحصیلات تکمیلی بتوانند به شدت و به سرعت پس از این تمرینات،  بالغ و غنی شوند و باتجربه صحبت کنند و پخته اظهارنظر کنند و از خام اندیشی و ساده انگاری در حوزه سیاستگذاری فاصله بگیرند.

خاندوزی افزود: ما آنگاه می‌توانیم شاهد این باشیم که مجموعه سیاستگذاران و رسانه های حوزه سیاستگذاری با یک فهم و بلوغ در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر میکنند و این عنصر کمیابی در کشورهای مختلف است و از این جهت برگزاری این نشست بسیار حائز اهمیت است.  

وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: ما اگر بتوانیم تیم‌های ملی خوبی برای تمرینات سیاستگذاری داشته باشیم، و برای رقابت این تیم‌ها،   لیگ‌های بین المللی ایجاد کنیم تا سالی یکی دو بار بهترین تیم‌های سیاستگذاری در موضوعات مختلف بتوانند با هم در سطح بین کشورهای اسلامی رقابت کنند و امتیاز بیاورند،  به نظرم یکی از جذاب‌ترین رویدادهایی خواهد بود که میتوان در طبقه نخبگانی کشورهای اسلامی برگزار کرد.  

خاندوزی گفت: ان شاالله با تکمیل این دوره ها در سالهای آینده،  به چنین لیگ هایی دست پیدا کنیم و به عنوان یک رویداد بین‌المللی ذیل ICYF و سایر نهادها پیش برویم.

وی با تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری این نشست،  پیشنهاد کرد که شبیه‌سازی های بعد را در زمانی انجام دهند که قدری با یک پیش‌نشست همراه باشد تا بتوانند با درگیرشدن و ارتباط مستقیم اعضای تیم‌های شبیه‌سازی با سیاستگذاران واقعی،   نتیجه بهتری بگیرند.

وی تاکید کرد: ما در وزارت اقتصاد از فرصت مدرسه تابستانه هم در سال گذشته و هم امسال استفاده کردیم و برای اینکه این اتفاق رقم بخورد،   ۱٠٠ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف را وارد کردیم و آنها را ابتدا دخیل و شریک در فضایی  کردیم که در بخش های مختلف در ذیل وزارت اقتصاد به چه مسائلی می‌اندیشند و چگونه پیشنهاد سیاستی می‌دهند و ترتیبات اجرا و مدیریت چگونه است.  

خاندوزی بیان کرد: به نظرم برای دوره آتی که آمادگی میزبانی آن را هم داریم،   اگر پیش‌نشستی در حد ۵ یا ۷ روز وجود داشته باشد تا کسانی که جمع می شوند،  ابتدا با دست‌اندرکاران آن حوزه گفتگو کنند و شرایط واقعی را درک نمایند و آنگاه زمانی که شروع به شبیه‌سازی میکنند،   دستاوردهای بهتری خواهند داشت تا با آمادگی بهتری وارد این حوزه شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم این تجربه را هم در کشور خودمان و هم در بقیه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به شکل پررنگ‌تر و برنامه‌ریزی شده تر با هدف شریک کردن جوانان خودمان داشته باشیم و عقل های آنها را وارد تصمیم گیری های مختلف اداره کشور کنیم و مهمتر اینکه نیروپروری برای آینده داشته باشیم.  یکی از بهترین روش ها در مقایسه با شیوه های سنتی جذب نیرو استفاده از چنین رقابتهایی است که جوانان در رویه های مختلف سیاستگذاری کشور شریک شوند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا