فرهنگ و هنر

آیین آواز به ایستگاه چهل و پنجم رسید

آخرین نشست تخصصی‌آموزشی «آیین آواز» در سال جاری جدای از بحث‌های فنی و تخصصی، با چندین اجرای موسیقی از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۱۵ اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش دانا نیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، این برنامه با رویکرد اجرای ساز و آواز و تصنیف در چند بخش مختلف با مجری‌گری حمید سهرابی برگزار می‌شود. بحث فنی تخصصی و کارشناسی این نشست با عنوان «یه دهن آواز» [یک دهان آواز] توسط سعید مجیدی، محقق و مدرس صداسازی و آواز ایرانی ارائه می‌شود. 

مجیدی در این سخنرانی به نقش دهان در آواز خواهد پرداخت. این پژوهنده در این بار می‌گوید: «حفرۀ دهان در کنار حفره‌ها ی حلق و بینی یکی از موثرترین قسمت‌های مجرای گفتار در تولید و شکل‌دهی صدا و آواهاست.

در جهان با روش‌های مختلفی اعضای دهان را در تولید و تغییر صدا به کار می‌گیرند، در این سخنرانی تلاش می‌شود با مرور تکنیک  برخی اساتید ایرانی و دیگر کشورها، این نقش را بهتر شناخته و با ارائۀ تمرین‌هایی به بهبود کیفیت صدا در خوانندگی کمک کنیم.»

در بخش آواز و سخن نیز بامداد فلاحتی به همراه پوریا سبزواری آهنگساز و نوازنده تار حضور می‌یابند. فلاحتی لابلای اجرای ساز و آواز به فراخور صحبت‌هایی مرتبط با اجرایش ارائه می‌کند.

در بخشی دیگر داریوش آریان‌پور با تار و علیرضا شریعتی با پیانو، مسعود مظلوم خواننده را همراهی می‌کنند. دل‌شکن به آهنگسازی اکبر محسنی و شعر بیژن ترقی و نیز دلتنگی با آهنگسازی و ترانه سرا مسعود مظلوم (در دشتی و بیات اصفهان) از دیگر بخش‌های آیین آواز این ماه است.

در بخشی دیگر احسان عبایی نوازنده تار، مجید رهنما نوازنده نی و مهدی رنگین‌کمان نوازنده تمبک، صدای امیرحسین رحمتی را به ترتیب با اجرای پیش‌درآمد دشتی اثر غلامحسین بیگجه‌خانی، ساز و آواز دشتی، تصنیف نرگس مست و رنگ دشتی شهنازی

همراهی می‌کنند. غزل آواز این اجرا اثر از مهدی اخوان‌ثالث خواهد بود.

امیرعلی هاشمی خواننده و ادیب تیرانداز سه‌تارنواز دیگر اجرای نشست را بر عهده دارند. اجرای جداگانه آواز توسط ادیب تیرانداز به همراه سه‌تارنوازی خودش از جمله برنامه هایی است که پیش روی مخاطبان برنامه قرار می‌گیرد.

حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و برای شرکت در آن می‌توانید به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

آیین آواز به ایستگاه چهل و پنجم رسید

انتهای پیام 

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا