برترین های کسب و کارعمومی

برای درمان شوره سر در طب سنتی

شوره سر یک اختلال رایج و مزمن است که در در همه سنین،  مشاهده میشود. به گفته پزشکان این اختلال در صورتی که درمان نشود منجر به ریزش مو می شود و شامپو biz برای ریزش مو توسط پزشکان بسیار توصیه می شود. درمان شوره سر در طب سنتی با روش های ساده امکان پذیر است اما نکته اینجاست که به کار گیری این روش ها در زمان طولانی ما را به نتیجه مطلوب می رساند در واقع با با استفاده از توصیه های طب سنتی برای یک بار ما به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با روش های توصیه شده درمان شوره سر در طب سنتی آشنا کنیم.

شوره سر چیست ؟

شوره سر نام دیگری از بیماری به نام درماتیت سبورئیک یا سبوره ،است که اغلب در  پوست سر اتفاق می افتد. شوره دانه های سفید و خشک پوست می باشد که حین شانه زدن ، روی لباس و شانه های  افراد مبتلا می ریزد وجود این تکه ها روی پوست سر محدود نمی شوند بلکه  ممکن است بعضی از آن ها  روی ابروها، قسمت هایی از گوش و یا داخل بینی هم وجود داشته باشند،که علت آن چربی زیاد در این قسمت ها می باشد .

آیا شوره سر مسری است؟

در ذهن عموم این سوال پیش میآید که آیا شوره سر سرایت میکند؟ بیماری شوره سر مسری نیست و در بیشتر اوقات نشان دهنده عدم رعایت بهداشت است مگر این که دلیل عصبی داشته باشد .ازاین رو جای نگرانی نیست . شوره سر برای افراد مبتلا به آن آزار دهنده است بنابراین به دنبال درمان آن هستند ما در این مقاله برای شما خبر خوبی داریم و آن این است که شوره درمان دارد البته نه از طریق داروهای شیمیایی. درمان شوره سر با طب سنتی امکان پذیر است.

علت شوره سر چیست؟

علت اصلی ایجاد شوره های سر قارچ های پوستی به نام مالاسزیا است که عاملی برای شوره  هستند . این قارچ روی پوست سر زندگی می کند و اغلب افراد را بدون علت خاصی درگیر میکند.  استفاده از شامپو گانودرما از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند. خشکی تنها علت شوره سر نیست ممکن است که پوست سر شما دچار خارش شود که در این صورت باید آن را مرطوب کنید اما گاهی اوقات شوره ها نتیجه رطوبت و چربی بیش از حد پوست سر نیز می باشد .

عواملی که باعث ایجاد شوره میشوند عبارتند از:

  • قارچ های مخمری و آسیب رسان
  • تولید چربی بیش از حد پوست در غدد پوست و فولیکول های مو
  • استرس و برخی بیماریها مانند: بیماری پارکینسون یا یک بیماری مانند HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) که به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند
  • سرما زیرا باعث خشکی پوست میشود
  • اختلال در سیستم هورمونی
  • مصرف دخانیات
  • سبوریا که در قسمت هایی از گوش ها،صورت و مرکز سینه به وجود خواهند آمد یکی از رایجترین علل ایجاد  شوره است.
  • التهاب پوست سرباعث میشود سلولهای پوست سر سریع تر تقسیم شوند

عوارض شوره سر چیست؟

عوارض شوره سر گاهی جدی است . عوارض شوره سر عبارت است از :

  • عفونت چشم
  • جوش و آکنه :افرادی که پوستشان بیشتر در معرض جوش زدن است .شوره سر میتواند وضعیت آنها را بدتر کند.
  •  نوعی بیماری پوستی است که می تواند به لکه های ضخیم قرمزرنگ و پوسته-پوسته شدن پوست منتهی شود.
  • ریزش مو:البته نه به صورت مستقیما بلکه خارش مداوم پوست منجر به ریزش خواهد شد.

انواع شوره سر

دو نوع شوره وجود دارد:

  • شوره خشک بیشتر در زمستان شایع است واز جمله علل به وجود امدن آن : شستن مداوم سر با آب داغ است . شوره خشک، ریز ورنگ آن سفید میباشد.
  • شوره پوستی یا چرب در زمانی که سبوم تولید شده توسط غدد چربی که وظیفه مرطوب نگه داشتن پوست سر را به عهده دارند زیاد شود . به وجود می آید.معمولا بزرگتر و رنگ زرد تری دارند.

توصیه های طب سنتی برای درمان شوره سر

شوره سر در طب سنتی درمان دارد. طب سنتی برای درمان این اختلال توصیه هایی دارد که اگر افراد آن را انجام دهند از شر شوه سر خلاص می شوند. از جمله توصیه های طب سنتی برای درمان شوره سر، استفاده از روغن ها میباشد که روش استفاده از آنها به شرح زیر می باشد:

درمان شوره سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل : روغن نارگیل برای درمان شوره سر مفید است و بوی خوبی نیزدارد.کمی را حرارت داده و پوست خود را با آن ،به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب بماند و صبح روز بعد با شامپو بشویید. چون پاک کردن روغن نارگیل از سر دشوار است .بهتر است دو بار موهایتان را با شامپو بشویید. روغن نارگیل و مخصوصا روغن های گرم پوست سر و مو را مرطوب می کنند پس این روش را هر هفته تکرار کنید.

درمان شوره سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای :  روغن درخت چای یک ماده طبیعی با خواص ضد قارچی است.مقداری از این روغن را در کف دست خود بریزید و پوست سر و موی خود را با آن ماساژ دهیدیک شب بماند ، صبح موهایتان را آبکشی کنید. بیشتر مردم بر این باورند که ماشاژ روغن به پوست سر چرب، بسیار مضر است اما پژشکان بر این باورند که پوست سر چرب بیانگر این است که پوست سعی دارد خشکی بیش از حدش را با ترشح بیشتر چربی از بین ببرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان طب سنتی ثابت شده است که چای منجر  به کاهش ۵ درصدی میزان چربیاست، و نیز باعث کاهش خارش و ریزش مو خواهد شد. از طرفی روغن درخت چای برای درمان سلول های مرده پوست مفید است. یک فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری روغن درخت چای ترکیب کنید.آن را درون یک اسپری یا بطری بریزیدو بر روی پوست خود بزنید. آن را آبکشی نکنید. در صورت داشتن حساسیت پوست قرمز یا متورم میشود.خواص ضد قارچی آن، پوست سر را پاکسازی می کندودرد را از بین می برد

درمان شوره سر با روغن زیتون

روغن زیتون : از استفاده کنید ؛ اگر به آن دسترسی نداریداز روغن زیتون معمولی و همیشگی خود برداشته ،آن را حرارت دهید و۱۰ قطره از آن را روی مو و پوست خود بمالید.به آرامی ماساژ دهید.با یک حوله بپیچید و تاصبح تحمل کنید سپس با شامپو بشویید .روغن زیتون رطوبت از دست رفته شما را برمی گرداند ؛ موهای شما سالم، براق و البته بدون شوره سر می شود.

درمان شوره سر با روغن رزماری

روغن رزماری : روغن رزماری را با سرکه ترکیب کنید ؛ پوست سر خود را با ترکیب ماساژ دهید .حدود ۲۰ دقیقه بعد، آن را به طور صحیح بشویید.

درمان شوره سر با سرکه سیب

سرکه سیب : مقداری سرکه سیب را با نسبتی برابر با  آب مخلوط کرده  و بعد از شامپو زدن روی پوست سر ماساژ دهید و پس از یک رب با آب بشویید این روش باید هفته ای یک بار تکرار شود.

درمان شوره سر با آلوئه ورا

آلوئه ورا : گیاهی است که دارای خواص زیادی است . برای درمان شوره سر باید یکی از برگ های این گیاه را از وسط نصف کنید و ژل آن را جدا کرده و در ظرفی بریزید و قبل از دوش گرفتن به کف سر خود ماساژ دهید و پ از ده دقیقه موهای خود را آب کشی کنید.

درمان شوره سر با آویشن

آویشن : آویشن گیاه پرخاصیتی است. برای درمان شوره سر هم کاربرد دارد برای این درمان باید حدود ۴ قاشق پودر آویشن را با دو فنجان آب جوشانده و بعد از خنک شدن به پوست سر ماساژ داده و بعد از ۱۵ دقیقه سر را بشویید. این درمآیا درمان شوره سر به شکل قطعی امکان پذیر است یا خیر. محققان معتقدند طیفی از عوامل در ایجاد شوره سر دخیل هستند و این طیف باعث می شوند ما نتوانیم درمان کاملی را ارائه دهیم. بحث بر سر قطعی بودن درمان این مشکل هیاهوی زیادی را ایجاد کرده بود تا این که در سال 2007 نشریه گاردین اعلام کرد: شوره درمان قطعی ندارد و اکثر افراد باید برای مدت طولانی علائم ناشی از آن را مدیریت و تحمل کنند. درمان شوره سر با یک شامپوی ضد شوره مناسب، می ‌تواند شرایط را کنترل کند و از خارش و پوسته پوسته شدن سر، جلوگیری کند. اگر هم تمایل به مواد شوینده ندارید؛ می توانید به سمت طبیعت و درمان های گیاهی حرکت کنید. در ادامه موثرترین روش های درمان شوره سر را به شما معرفی می کنیم.

بهترین درمان شوره سر چرب چیست؟

زیر پوست سر، غدهایی وجود دارند که در جهت تولید و ترشح چربی طبیعی فعالیت می ‌کنند. ترشح چربی مو و پوست سر شما را مرطوب نگه‌ می ‌دارد و مانع از خشک ‌شدن آن می ‌شود. همچنین موجب کاهش فرخوردگی و جلوگیری از تظاهرات پیری می‌ شود. مشکل، زمانی شروع می ‌شود که غده ها، شروع به اضافه ‌کاری و تولید چربی در مقادیر بیش از حد لازم می‌ کنند. چربی اضافی روی پوست سر تجمع کرده و آن را چسبنده می‌ کند. چربی مازاد روی سر به آلودگی‌ ها و یاخته های مرده پوست چسبیده، و بدین ترتیب، شوره سر تشکیل می ‌شود.

آیا روش های خانگی برای درمان شوره سر چرب کارساز است؟

برای درمان شوره سر چرب مانند انواع دیگر شوره سر، شامپو گانودرما مخصوص موهای چرب و لوسیون های زیادی توصیه می شوند؛ اما بهتر است برای درمان این مشکل به روش های طبیعی و کم خطرتر روی بیاوریم. اگر شما یک ریتم درمانی صحیح را در خانه دنبال کنید، در کمترین زمان ممکن می توانید درمان شوره سر چرب را انجام دهید. برای این کار از گزینه های زیر کمک بگیرید.

  • ژل آلوئه ‌ورا برای درمان شوره سر چرب

جدا از شامپوهای حاوی عصاره این گیاه، ژل آن هم یک درمان عالی برای از بین‌ بردن شوره‌ های چرب است. از آنجایی که این ژل غنی از آنزیم‌ های پاک ‌کننده است، سلول‌ های مرده پوست، تجمع چربی و رسوبات چربی که باعث مسدود کردن فولیکول مو می ‌شوند را نابود می کند. ژل آلوئه ‌ورا دارای گلیکوپروتئین‌هایی است که باعث کاهش التهاب و تسکین خارش می‌ شوند. این ژل بهترین درمان شوره سر چرب است که می توانید در خانه از آن بره ببرید.

روش استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان شوره سر چرب:

ژل را روی تمام پوست سرتان بمالید. حوله را در آب گرم فرو کنید و آب اضافی را بگیرید. این حوله گرم و مرطوب را دور سر خود بپیچید و آن را نیم ‌ساعت نگه ‌دارید. ژل را با یک شامپوی ملایم بشویید. در زمان درمان شوره سر چرب با ژل آلوئه ورا سعی کنید کمتر از شامپوهای شیمیایی استفاده کنید.

عنوان یک درمان شوره سر چرب بسیار مؤثر عمل می‌ کند. سرکه سیب دارای PH کمتر از 7 است و حالت اسیدی دارد. این حالت اسیدی سرکه سیب باعث می ‌شود تجمع چربی ‌های مسدودکننده فولیکول‌ های موی شما از بین رفته و تحریک کاهش یابد. سرکه سیب علاوه بر درمان شوره سر چرب باعث تنظیم اسیدیته مو و پوست سر هم می شود.

روش استفاده از سرکه سیب برای درمان شوره سر چرب:

سرکه سیب را روی تمام پوست سرتان ریخته و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید 20 دقیقه روی سر باقی بماند. آن را با شامپویی ملایم بشویید. یک بار در هفته، این روال را تکرار کنید. برخی می گویند بهتر است سرکه را در شامپو بریزید اما این کار به درمان شوره سر چرب هیچ کمکی نمی کند.

  • آب‌ لیمو  و درمان شوره سر

آب‌ لیمو برای تمیزکردن شوره سر چرب یک داروی بی نظیر است. محتوای اسید سیتریک آب ‌لیمو، به‌عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل کرده و از هرگونه عفونتی که می ‌تواند تغذیه ‌کننده شوره چرب روی پوست سر شما باشد، جلوگیری می‌ کند.

دکمه بازگشت به بالا