ورزشی

۱۰ آذر؛ اختتامیه جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی/ تابش: سازمان‌ها و نهاد‌ها بودجه‌ای برای تولید محتوا در نظر بگیرند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره و علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین دقایقی پیش ۲۹ آبان ماه در مجموعه فرهنگی نیاوران برگزار شد.

تابش در ابتدای صحبت‌هایش درباره دوره دوم جشنواره گفت: دومین دوره جشنواره تیرماه با تشکیل شورای سیاست‌گذاری همچنین با حضور مدیران تشکیل شد، از تابستان امسال پیش‌رویدادهایی ترتیب دادیم که توانست بخشی از پیام جشنواره را به مردم قزوین مخابره کند.

 

وصول دو هزار اثر در دبیرخانه؛ مشارکت دهه هشتاد و نودی‌ها برایمان قابل توجه بود

وی در ادامه افزود: پس از آن در رایزنی با نهادها و صنوف و اتاق‌های بازرگانی حامیان جشنواره مشخص شد، از این رو در این دوره بانک شهر و روبیکا حامی هستند، یکی از اهداف جشنواره جلب همکاری بیشتر شرکت‌ها، بانک‌ها، نهادها و کارآفرین‌هاست تا فعالیت‌های میراث فرهنگی با همه جا مرتبط شود.

تابش توضیح داد: فراخوان تیرماه در پنج بخش منتشر شد و نزدیک به ۲ هزار اثر دریافت کردیم که ریز اطلاعات و پراکندگی آنها از متولدین دهه ۲۰ تا ۹۰ را نشان می‌دهد، اما مشارکت دهه هشتاد و نودی‌ها برایمان قابل توجه بود، برای همین امسال با رویکرد مردم‌محوری کار را جلو بردیم و از همه کودکان و نوجوانان خواستیم تا فهم خود از میراث فرهنگی را برایمان در قالب فیلم و متن بفرستند که خوشبختانه امسال کانون و آموزش و پرورش و صدا و سیما از این پویش حمایت کردند.

وی اظهار داشت: استان‌های تهران، قزوین، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و آذربایجان با ما مشارکت داشتند. ما امسال جایزه ملی قزوین را هم در کنار بخش‌های جشنواره تصویب کردیم و در آن بخش هم ۱۱۴ اثر از استان قزوین دریافت شد. کار هئیت‌های انتخاب از دو هفته پیش آغاز شده و داوری‌ها در حال انجام است تا آثار برتر در اختتامیه که دهم آذر در شهر تاریخی قزوین برپا می‌شود، معرفی شوند.

 

بخش جوان جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی 

تابش توضیح داد: امسال بخش کتاب و رساله‌های دانشگاهی و هنرهای نمایشی به جشنواره اضافه شده است و قرار است آثار برای مخاطبان قزوین در سینما مهتاب در ۱۷ سانس نمایش داده می شود.

وی یادآور شد: در تفاهمی با پلتفرم «هاشور» پیش‌بینی کردیم بخشی از آثار جشنواره را برای مردم پخش کنند. در این دوره از جشنواره امر آموزش و انتقال تجربه را در نظر گرفتیم و کارگاه‌هایی در نظر داریم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها آینه‌ای در میراث هستند و می‌توانند ارزش‌های درون این گنج میراث و هویت ملی ما را بازنمایی کنند، افزود: «میراث در آینه» عنوان این دوره جشنواره است و ابراهیم حقیقی هم پوستر این دوره را طراحی کرده است.

خزائلی نیز در ادامه درباره پیشینه تاریخی قزوین گفت: برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه در سالن امام خمینی قزوین خواهد بود و در این برنامه‌ها از برگزیدگان تجلیل می‌شود و از سویی در روزهای پنجشنبه و جمعه تورهای قزوین‌گردی را برپا خواهیم کرد.

 

تابش در بخش پرسش و پاسخ عنوان کرد: رویدادهای بین‌المللی و ملی برای ما مهم هستند، همین امسال هم پیشنهاد داشتیم آثار حوزه تمدن یا کشورهای همسایه و عضو اکو را داشته باشیم، طبعا در دوره سوم هم می‌شود به پیشنهاد بین‌المللی شدن فکر کنیم، اما یکی از کارهای من در جشنواره معرفی آثار برگزیده است و تا جایی که اعتبار سازمانی اجازه دهد برخی آثار برگزیده را برای نمایش در خارج از کشور معرفی می‌کنیم.

تابش در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره بخش دانشجویی و رساله‌های دانشگاهی مرتبط جشنواره عنوان کرد: این بخش نوپاست، در این دوره جشنواره استقبال هم از کتاب‌ها و رساله‌ها خوب بوده، کارهای ارزشمند ناشران و نویسندگان گردآوری شده و داوری هم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما در تعامل با پژوهشگاه‌های فرهنگی هستیم، تصریح کرد: با دکتر ده پهلوان در این باره صحبت کردیم که برگزیدگان بخش پایان‌نامه‌ به پژوهشگاه‌ها معرفی و زمینه چاپ آثارشان با تغییراتی در قالب اثر فراهم شود. نشست‌هایی هم قرار است در این زمینه برگزار شود.

 

تابش عنوان کرد: انتظار ما از صاحبان صنایع، شرکت‌ها و نهادها این است که وقتی می‌خواهند بودجه‌ای برای حمایت فرهنگ بگذارند، بخشی را می‌توانند در زمینه تولید محتوا در نظر بگیرند، هیئت دولت هم مصوباتی داشته باشند تا اگر نهادها کار فرهنگی کردند، تسهیلاتی برایشان قائل شوند.

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا