برترین های کسب و کارفرهنگ و هنر

خرید میناکاری اصفهان و ظروف مس و پرداز از فروشگاه صنایع دستی کاسب خان

معرفی محصولات مس و پرداز

انواع محصولات مس و پرداز را در مطلب دیگر سایت نام بردیم. در این بخش به معرفی و توضیح بیشتر در مورد هر کدام از محصولات تولیدی ظروف مسی اصفهان می پردازیم. جهت خرید مینکاری اصفهان با بهترین قیمت با ما در  فروشگاه کاسب خان تماس بگیرید.

·         آجیل خوری پرداز

    ظرف آجیل خوری پرداز ، یک ظرف مسی پایه دار با لبه های شبکه بری شده در اندازه های مختلف است. داخل این ظرف می توانید میوه هم بگذارید. آجیل و تنقالات دیگر هم همین طور. اگر از آن دسته افرادی هستید که این ظرف مسی نقاشی شده را برای داخل ویترین یا دکور خود می خواهید، برای تزئینات خود مورد مناسبی را انتخاب کرده اید. همچنین برای جهیزیه هم اگر قصد دارید ظروف تزئینی و دکوری نیز خریداری نمایید، آجیل خوری پرداز گزینه ی قابل و ایده آلی می باشد.

·         سنگاب مس و پرداز

    شاید هنگام خرید میناکاری اصفهان با قیمت ارزان – فروشگاه صنایع دستی بازار مینا؛ اسم این محصول برایتان غریب باشد. من هم بار اول که کلمه ی سنگاب را شنیدم نتوانستم با آن ارتباطی برقرار کنم. تا اینکه در مورد آن تحقیق کردم و دیدم چقدر جای تاسف است که اطلاعاتم راجع به گذشته ی نه چندان دور سرزمینم کم است. وقتی با کاربرد سنگاب در گذشته آشنا شدم و فهمیدم هنرمندان چنین ظروفی را امروزه به شکل هنری می سازند تا یاد گذشته ها و فرهنگ و تمدن ما زنده بماند قدر و ارزش هنر را دریافتم.

·         شکلات خوری نقاشی به سبک پرداز

    شکلات خوری یک ظرف پایه دار و در دار است. البته شکلات خوری بدون درب یا بدون پایه هم شاید تولید شود اما این خصوصیات که بیان کردیم درمورد شکلات خوری پرداز تولید مجموعه صنایع دستی ماست. درب آن نیز دستگیره ای دارد تا به راحتی آن را بردارید یا روی ظرف بگذارید.

·         شیرینی خوری مس و پرداز

    تقریبا شبیه یک بشقاب پایه دار است. اینکه روی پایه هم کار شده باشد یا نه به سلیقه و خواست هنرمند و نوع محصول و سایز آن بستگی دارد. معمولا اگر پایه آن بلندتر باشد روی آن کار می شود زیرا فضای آن روی پایه وجود دارد اما در محصولات کوچکتر اغلب تنها در پایین پایه که نزدیک به زمین می شود کار انجام می شود.

·         سرویس های چای خوری مس و پرداز

    این سرویس شامل یک سینی ، یک قندان و چند گیره نگهدارنده استکان ها وهمچنین قاشق های کوچک چای خوری است. این سرویس هرچند یک محصول دکوری است اما می توان برای پذیرایی چایی هم از آن استفاده کرد. برای مثال اگر مهمانی خاصی دارید مانند دعوت کردن یک شخص ویژه به منزلتان ، تولد خانوادگی ، سالگرد ازدواج و مانند اینها می توانید با این سرویس مهمانی خود را ویژه تر کنید.

·         سرویس شربت خوری مس و پرداز

    این سرویس شامل یک سینی گرد ، چند عدد جام و یک تنگ می باشد. این سرویس هم اندازه های مختلفی دارد. یک محصول دکوری و تزئینی می باشد و کاربرد مصرفی مثل مصرف مایعات و شربت را ندارد.

·         سرویس سماور پرداز

    یک محصول خاص و لوکس، فوق العاده زیبا برای دیزاین منزل می باشد. این محصول یک محصول تزئینی است و کاربرد مصرفی ندارد.

·         قندان مسی پرداز

    قندان ها را بدون سرویس چای خوری و به صورت تکی هم می توانید خریداری کنید. اندازه های مختلف این محصول کاربردهای آن را نیز متنوع کرده است. مثلا سایز بزرگ آن می تواند شکلات خوری هم باشد.

·         آینه و شمعدان خوری مس و پرداز

    اگر یک عقد در پیش دارید اولا به شما تبریک می گوییم و دوما به شما توصیه می کنیم که آینه و شمعدان خود را از بین صنایع دستی انتخاب کنید. مس و پرداز ، فیرزوه کوبی ، ملیله کاری ، مس و خاتم و … آینه شمعدان های زیبا و هنری خاصی برای جشن شما تولید کرده اند.

·         کاسه و بشقاب پرداز

    می خواهید گوشه ای از ویترین یا دیزاین منزل خود را با یک محصول ویژه پر و کامل کنید اما در انتخاب آن سردرگم هستید ؟ تعلل نکنید. کاسه بشقاب پرداز یک گزینه ی عالی است.

·         گلدان مس و پرداز

    گلدان ها که دیگر نیاز به توضیح و تعریف ندارند. زیبا ، لوکس ، پایه ثابت دکوراسیون ، چشمگیر و دوست داشتنی.

·         سنبلدان پرداز

    یک نوع گلدان است که باز بهتر است مثل سنگاب در مورد آن کمی تحقیق کنید. چون در گذشته سنبلدان ها کاربرد دیگری داشته اند و با نام آتشدان شناخته می شدند. زیرساخت بعضی از محصولات صنایع دستی مثل مس و پرداز، ظروف مسی هستند. به این ترتیب مطالب زیر در مورد ساخت انواع ظروف مسی می تواند در شناخت شما از روش ساخت زیرساخت مسی نیز مفید باشد.

معدن های مس ایران

انسان‌ها پس از کشف کردن سنگ و گل تصمیم گرفتند از فلزات هم استفاده کنند. مس به طور خالص در طبیعت پیدا می‌شود و به آسانی قابل بهره‌داری می باشد. در ایران هم معادن مس زیاد و مفیدی هست که مهم‌ترین آن ها عبارتند از:

  • معدن مس سونگون
  • معدن مس سرچشمه
  • معدن مس میدوک
  • معدن مس قلعه‌زری

معدن مس سونگون

این معدن در استان آذربایجان شرقی و 130 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد. این معدن در یک منطقه کوهستانی با ارتفاع 2000 متر بالای سطح دریا واقع شده است. ذخیره احتمالی این معدن بیشتر از 1 میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج معدن سونگون به طور تقریبی 796 میلیون تن برآورد شده است. در این معدن به غیراز مس، سایر فلزات مانند طلا و نقره هم استخراج می‌شود.

معدن مس سرچشمه

این معدن در 50 کیلومتری جنوب شهرستان رفسنجان قراردارد. معدن سرچشمه بزرگترین تولید‌کننده مس در کشور ما و دنیاست. این معدن روباز است و بر روی کمربند جهانی مس واقع شده است.

معدن مس میدوک

معدن مس میدوک در شهر بابک از توابع استان کرمان قرار گرفته است. در قدیم این معدن معدن لاچاه نامیده می شد. زمین‌شناسی کانسار مس میدوک 170 میلیون تن با عیار 83% حساب شده که از این مقدار به میزان 144 میلیون تن آن را می شود استخراج نمود.

معدن مس قلعه زری

این معدن در روستای قلعه زری و در 180 کیلومتری شهرستان بیرجند واقع شده. قسمت زیادی از مس ایران از این معدن بدست می آید. در معدن مس قلعه زری به غیر از مس فلزات با ارزش دیگری نیز استخراج می‌شود.

مراحل تولید ظروف مسی

از قدیم تا به حال ظروف مسی نقش زیادی در زندگی ما گذاشته اند. مراحل تولید ظروف مسی همیشه به یک شیوه بوده و مسگران برای ساختن و فرم دادن ظروف مسی زحمات زیادی را نتحمل می شوند. مس یک عنصر حیاتی و لازم در زندگی بشر است که مراحل تولید آن راحت نیست و تنها مسگران حرفه‌ای موفق به تولید ظروف مسی مرغوب و درخشان می‌شوند. مراحل اولیه ساخت تمام ظروف مسی یکسان است ولی مراحل بعدی ساخت، برای هر ظرف مسی متفاوت است.

روش تولید ظروف مسی

ظروف مسی از ورق‌های بزرگ و صیقل داده شده مس تولید می‌شوند. جهت تولید ظروف مسی، چکش‌کاری گرم و سرد انجام می شود.

زیرساخت پرداز مراحل ساخت ظروف مسی

البته این مراحل به طور کلی برای ساخت و تولید ظروف مسی به کار می رود چه این ظروف زیرساخت محصولات پرداز باشند چه نباشند.

  • فرم دادن ورق‌های مس به شیوه چکش‌کاری
  • دندانه‌دار کردن لبه‌ها
  • باز نمودن دندانه‌ها
  • چفت کردن
  • گرم نمودن و دوباره چکش‌کاری کردن

ظرف های مسی از ورق‌های بزرگ و صیقل داده شده مس تولید می‌شوند. در مرحله اول ورق مسی صاف و مرغوب را به اندازه ظرف مسی که مدنظر دارند برش داده، در مرحله دوم آن را روی سندان، با ابزار مختلف حالت و فرم می‌دهند. در مرحله سوم، ورق مسی را با حرارت جوش (قیناق) می‌دهند. در مرحله چهارم، ظروف فرم گرفته‌ و جوش داده شده رابا اسید شستشو می دهند و دوباره به صورت چرخشی آن را حرارت می‌دهند و در زمان این حرارت چرخشی پودر لحیم (نشادر) به آن افزوده می شود.

به این دلیل که رنگش سیاه بشود. درمرحله پنجم تولید ظروف مسی را قلع یا سفید می کنند. به این صورت که پنبه را به قلع آغشته کرده و سپس به بدنه‌ی ظرف مسی می مالند. در مرحله آخر، پس از قلع کردن ظرف مسی آن را در آب خنک می گذارند و می شویند. و با شستن ظرف مسی پودر لحیمی که در آن وجود دارد، از میان رفته، و به طور کامل صاف و درخشنده می‌شود.

سابقه مسگری در ایران

مسگری یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ایران است. پیشینه مس و مسگری در ایران سابقه زیادی دارد و از قدیم هنر دست ایرانیان بوده است. مراکز عمده مسگری در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، کرمان، زنجان و یزد است. مسگری در زنجان به بیش از 1000 سال پیش و زمان ساسانیان برمی‌گردد. در قدیم همه ظروف مسی با دست انسان تولید می‌شدند. صنعت مس در کرمان، در زمان سلجوقیان اوج گرفت.

فواید ظروف مسی

بعضی از تحقیقات علمی نشان داده که وجود مس در بدن ما لازم است. ظروف مسی فایده های بسیاری برای بدن دارند. به کار بردن ظروف مسی باعث تسکین و آرامش مفاصل می‌شود و بیماری مانند آرتروز را بهبود می‌بخشد، به درد مفاصل و تورم مفاصل هم کمک می‌کند. این فلز موجب تولید ملانین در بدن شده که می‌تواند سلامت مو را حفظ کرده و موجب رشد سریع مو شود. به کار بردن ظروف مسی برای طحال و کبد فایده دارد و موجب افزایش سرعت عملکرد مغز نیز می‌شود.

پذیرایی با ظروف مس و پرداز

بعضی از ظروف مس و پرداز را که هم کاربرد تزئینی دارند و هم کاربرد مصرفی، می توانید برای پذیرایی استفاده کنید و لذت ببرید. یک مهمانی خاص با این ظروف پذیرایی زیبا و لوکس می تواند خاطره انگیز و به یادماندنی تر شود. البته این نکته را هم باید بیان کنیم که این ظروف را نباید مانند سایر ظروف آشپزخانه شستشو کنید بلکه باید آن ها را با یک دستمال نرم و نم دار پاک و تمیز کنید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا