علمی و پزشکی

بهترین غذای فضایی، یک سالاد گیاهی خوشمزه

آژانس‌های فضایی ضمن برنامه ریزی برای ماموریت‌های طولانی‌تر، با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند که چگونه غذای فضانوردان را تامین کنند.

اکنون، محققانی در ACS Food Science & Technology گزارش داده‌اند که یک سالاد گیاهی خوشمزه را به عنوان وعده غذایی فضایی بهینه تولید کرده اند. آنها مواد تازه ای را انتخاب کردند که نیازهای تغذیه ای تخصصی فضانوردان را برآورده می کند و می تواند در فضا رشد کند.

بیشتر بخوانید:

فضانوردان در فضا کالری بیشتری نسبت به انسان های روی زمین می سوزانند و برای سالم ماندن در هنگام قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ریزگرانش به ریز مغذی های اضافی مانند کلسیم نیاز دارند. علاوه بر این، ماموریت‌های بلندمدت آینده به رشد مواد غذایی به روشی پایدار در فضاپیما یا ایستگاه‌های فضایی نیاز دارند. بنابراین، فولکر هسل و همکارانش تصمیم گرفتند یک غذای فضایی را بهینه کنند که آن شرایط منحصر به فرد پرواز فضایی را برآورده کند و طعم خوبی داشته باشد.

بهترین غذای فضایی، یک سالاد گیاهی خوشمزه

محققان شناسایی کردند که ترکیب غذاهای مختلف چقدر می تواند نیازهای تغذیه ای روزانه یک فضانورد را برآورده کند و در عین حال آب مورد نیاز برای رشد غذاها را به حداقل برساند. این تیم همچنین در مورد پایداری غذاها در فضا، انتخاب موادی که به کود، زمان و منطقه کمی برای رشد نیاز دارند و بازیافت بخش‌های غیرخوراکی، دقت کردند.

از ۱۰ سناریویی که محققان مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که یک وعده غذایی گیاهی متشکل از سویا، دانه های خشخاش، جو، کلم پیچ، بادام زمینی، سیب زمینی شیرین و یا تخمه آفتابگردان کارآمدترین تعادل حداکثر مواد مغذی و حداقل نهاده های کشاورزی را فراهم می کند. محققان پیشنهاد می‌کنند در حالی که این ترکیب نمی‌تواند تمام ریزمغذی‌های مورد نیاز یک فضانورد را فراهم کند، اما مواردی که در این ترکیب وجود ندارند را می‌توان در یک مکمل اضافه کرد.

کشت گیاهان در فضا یک چالش بسیار بزرگ است. جامعه فضایی اکنون چندین دهه است که سعی در انجام این کار دارد. دانشمندان تاکنون کاهو، کلم، فلفل چیلی، برنج، گندم، پیاز، سیب زمینی و گل های تزئینی را در فضا پرورش داده اند.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا