حوادث

ارجاع ۹۰۰ هزار پرونده به دفاتر مشاوره و مددکاری پلیس در سال‌جاری

مدیرکل مرکز مشاوره و مددکاری اجتماعی فراجا از ارجاع نزدیک به ۹۰۰ هزار پرونده به دفاتر مشاوره و مددکاری پلیس در ۱۰ ماهه امسال خبرداد.

به گزارش دانا نیوز، سرهنگ سیدمجید موسوی راد در تشریح خدماتی که مرکز مشاوره پلیس ارائه می‌دهد، گفت: نیروی انتظامی از سال ۸۰ متوجه شد پرونده‌های خانوادگی در کلانتری‌ها مطرح می‌شود که اگر مداخله لازم صورت گیرد، این پرونده‌ها به محیط امن خانواده باز می‌گردد و در همین راستا نیز دفاتر مشاوره شکل گرفت که در نتیجه آن تا امروز رشد و پویایی خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که بسیاری فعالان حوزه مددکاری و مشاوره از سوی پلیس استخدام شده و پرونده‌های خانوادگی را از چرخه قضایی و انتظامی خارج ساخته و به سمت خانواده باز می‌گردانند، گفت: در مراکز استان‌ها نیز مرکز مشاوره تخصصی داریم که در کنار کلانتری‌ها، به مردم ارائه خدمت می‌دهد.

موسوی راد با اشاره به این که مراکز فوق پاسخگوی سوالات مردم در زمینه پرونده‌های حقوقی است و پلیس در این راستا تلاش دارد فضای جامعه را به سوی آرامش سوق دهد، خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۹۰۰ هزار پرونده مطرح بود که درصد زیادی از این‌ها با مصالحه روبه‌رو شده است.

وی این روند را به چرخه تولید فضای روانی اجتماعیِ مثبت در جامعه تشبیه کرد و افزود: پرونده با سه روش مراجعه مستقیم مردم، تماس از سوی ۱۱۰ و همچنین ارجاع توسط مرجع قضایی به دایره اجتماعی کلانتری‌ها ارجاع داده می‌شود. در این فرآیند پرونده ابتدا به مشاوران ما ارجاع داده می‌شود تا موضوع مشخص شود. درست مانند بیماری که با علامتی از درد به پزشک مراجعه می‌کند و این جا پزشک تشخیص لازم را می‌دهد.

موسوی راد بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه تاکید کرد و افزود: اگر این مهارت‌ها آموخته شود، دعوای والدین و فرزند و مشکلات زناشویی کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: تمام فارغ التحصیلان مددکاری و مشاوره، با مراجعه به کلانتری‌ها می‌توانند از چگونگی همکاری با واحدهای مددکاری ما کسب اطلاع کنند. درحال حاضر از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها جذب نیرو می‌کنیم و دانشگاه علوم انتظامی هم گروه روانشناسی را برای همکاری داراست.

موسوی راد با بیان اینکه این ساختار در اولویت ۹۰ درصد کلانتری‌های کشور قرار داده شده است و جزئی از ساختار پلیس محسوب می‌شود، گفت: هرچند کلانتری مناطق مختلف آسیب‌های متفاوتی پیش رو دارند ولی ما متناسب با هر موضوع، نفراتی برای حل و فصل آسیب‌های روانی و اجتماعی داریم.

مدیرکل مرکز مشاوره و مددکاری اجتماعی فراجا بر ضرورت توسعه سلامت بهداشت روان، مدیریت هیجان و کنترل خشم در جامعه تاکید کرد و گفت: باید متناسب با پیشرفت و تکنولوژی‌های روز خدمت رسانی کنیم؛ حضور ما در فضای مجازی و خدمات غیرحضوری در پنج سال آینده پیش بینی شده که اگر مراجعه حضوری اتفاق نیفتد، خدمات آنلاین به مردم ارائه شود.

انتهای پیام

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا