برترین های کسب و کارعمومی

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده برای کاهش دور و انتقال آن به مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هدف از استفاده از گیربکس، انتقال نیرو بین فن و موتور و همچنین دستیابی به سرعت بهینه جهت دَوران پروانه است. برج‌ های خنک کننده معمولاً پروانه‌ هایی با قطر بالا و الکتروموتورهایی با توان بالا دارند که موجب ایجاد مشکلات و چالش‌ هایی مانند صدای زیاد، لرزش و هزینه‌ های نگهداری بالا خواهد شد.

بررسی گیربکس برج خنک کننده

ساختار گیربکس برج خنک کن

شرکت‌ ها و کارخانجاتی که ظرفیت تولید بالا دارند به برج‌ های خنک کننده‌ ای با ظرفیت حرارتی بالا دارند. این برج‌ های خنک کن معمولاً در ابعاد بزرگ ساخته می‌ شوند و مجهز به پروانه و الکتروموتورهای بزرگی هستند. بدون تکنولوژی گیربکس امکان کنترل گشتاور الکتروموتور و انتقال آن به فن در سرعت مطلوب وجود ندارد. در حقیقت کاهش دور در گیربکس منجر به تقویت گشتاور می‌ شود که در نهایت باعث انتخاب الکتروموتور با قدرت منطقی خواهد بود و البته هزینه‌ های سیستم را نیز بهینه خواهد کرد.

از طرف دیگر، هر چه قطر پروانه بزرگتر شود نیاز است تا سرعت دَوران آن کاهش یابد تا میزان صدا و لرزش در محدوده استاندارد باقی بماند. بنابراین گیربکس برج خنک کن سرعت دَوران پروانه را به سرعت مطلوب کاهش می‌ دهد. انتخاب نادرست گیربکس در برج موجب صدا، لرزش و خسارت به سازه و خواهد شد.

در برج‌ های خنک کننده بسیار بزرگ، فن باید در محدوده 100 تا 200 دور بر دقیقه کار کند. این در حالی است که سرعت دوران شفت الکتروموتور معمولاً 1800 دور بر دقیقه است. بنابراین گیربکس باید 18 برابر دور الکتروموتور را کاهش دهد تا به دور مطلوب فن برسیم. ترکیب استفاده از گیربکس، طراحی بِلید و گام مناسب در پروانه موجب عملکرد مناسب و کاهش مصرف انرژی خواهد شد و را افزایش می‌ دهد.

گیربکس برج‌های خنک کن

عمر گیربکس کولینگ تاور بستگی به کیفیت ساخت چرخدنده‌ ها و یاتاقان‌ های آن دارد؛ همچنین کیفیت نگهداری و تعمیرات گیربکس اهمیت بالایی دارد. دستورالعمل‌ های روغنکاری گیربکس و نگهداری از آن باید به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

پکینگ اسپلش چیست؟

پکینگ اسپلش یا به عبارت دیگر پکینگ پاششی یکی از انواع پکینگ برج خنک‌کننده می‌باشد. پکینگ اسپلش با ایجاد پاشش در آب خروجی نازل، موجب ایجاد انتقال حرارت بین آب و هوا می‌شود. هنگامی که آب با این دستگاه برخورد می‌کند به قطرات ریز‌تر تبدیل می‌شود. با انجام این کار مؤثری از تماس بین آب و هوا ایجاد شده و به میزان بالاتری می‌رسد. اگر چه پکینگ‌های اسپلش سطح کمتری نسبت به نوع آبشاری و زنبوری دارند اما توانایی ریزتر کردن قطرات آب داغ را به خوبی دارد.

پکینگ توربو اسپلش:

این محصول در برج خنک‌ کننده صنعتی و فوق صنعتی به دلیل عدم وجود آب باکیفیت و تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پکینگ به گونه‌ای طراحی شده است که امکان عبور هوا را از دو جهت عمودی و عرضی را در خود دارا می‌باشد. همچنین این دستگاه می‌تواند جایگزین مناسبی برای پکینگ‌های شانه تخم‌مرغی در برج خنک‌کننده ابارایی که به میزان بالایی در محیط‌های شرجی استفاده می‌شود، باشد.

ویژگی‌های منحصربه فردی که این دستگاه دارد، عبارتند از:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر دفورمه شدن پلیمر
  • ایجاد دمای کاری بالا و کاربری در صنایع فوق سنگین
  • ضریب ایجاد رسوب پایین
  • قابلیت انتقال حرارت بالا
  • دارای راندمان خنک‌کاری مطلوب
  • کاهنده هزینه‌های مربوط به اسید شویی سالانه و تعمیرات برج خنک کننده
  • دارای طول عمر بالا بین 7 تا 15 سال
  • پلیمر انعطاف‌پذیر در مقابل ارتعاشات
  • منجمد نشدن پلیمر در دمای پایین

قیمت انواع برج خنک کننده

قیمت انواع برج خنک کننده، همانند سایر دستگاه‌ های صنعتی وابسته به پارامترها و شاخصه‌ های متعددی می‌ باشد. هدف از خرید برج خنک کننده، استفاده از آب خنک جهت استفاده در فرآیند تولید است. باید در نظر داشت که هزینه در نظر گرفته شده جهت برخورداری از این سیال خنک، فقط هزینه مربوط به خرید برج خنک کننده نبوده و هزینه‌ های جانبی دیگری از جمله هزینه طراحی و اجرای لوله‌ کشی، هزینه ساخت فوندانسیون برج خنک کننده، هزینه تأمین آب و … را نیز شامل می‌ شود. این شاخصه ها هستند که قیمت برج خنک کننده را تعیین میکنند.

انواع پکینگ نت اسپلش برج خنک کننده

پکینگ نت اسپلش برج خنک کن، سطح تماس میان آب و هوا را با افزایش تعداد قطرات و در نتیجه افزایش سطوح این قطرات به وجود می آورد. این هدف با شکستن قطرات آب به قطرات ریز تر به وجود می آید. همچنین با شکستن قطرات آب به قطرات ریزتر و تغییر جهت و مسیر قطرات، زمان تماس میان آب و هوا افزایش می یابد. پکینگ نت اسپلش در انواع مختلفی ساخته می شود که در ادامه این مقاله تعدادی از آنها را معرفی خواهیم کرد.

    پکینگ اسپلش برج خنک کن امگا

این نوع پکینگ هم از بار های مشبک ساخته شده است. با تنظیم فواصل قرار گیری بار ها بسته به نوع برج خنک کننده می توان راندمان پکینگ را افزایش و کاهش داد ولی معمولا پکینگ برج خنک کننده امگا در برج خنک کننده جریان متقاطع به کار می رود. پکینگ های امگا به روش اکسترود و از جنس پی وی سی مقاوم ساخته می شوند و ساپورت ها از جنس پلی پروپیلن هستند. در طراحی این نوع پکینگ اسپلش برج خنک کن، شکل بارها امکان شکست و خم شدن آنها را به حداقل می رساند.

    پکینگ اسپلش برج خنک کن رندم اسپلش ( Random Splash ) یا پکینگ توربو اسپلش

این نوع پکینگ از قطعات کوچک استوانه ای مشبک به قطر های 2.5 سانتیمتر تا 5 سانتیمتر تشکیل شده است که به صورت رندم و بروی هم داخل کولینگ تاور ریخته می شود. شکل هندسی این پکینگ به صورتی است که برای عبور هوا همیشه مسیر وجود دارد و آب هم بروی سطوح قطعات در حرکت است و در اثر تماس مداوم و بدون وقفه موجب خنک شدن آب می شود.

انواع پکینگ های برج خنک کننده

پکینگ فیلمی یا لانه زنبوری

پکینگ اسپلش یا پاششی

پکینگ برج خنک کننده با توجه به نوع عملکرد به دو دسته پکینگ های اسپلش(splash) و فیلمی (film) دسته بندی می شود. پکینگ های اسپلش همانطور از نام آن ها مشخص است دارای عملکرد پاششی می باشد و  با تبدیل جریان آب به قطرات ریز تر سبب افزایش سطح تماس آب و هوا می گردد. پکینگ آبشاری یا فیلمی جریان آب را به صورت فیلم (لایه ی نازک) درآورده و در تماس با جریان هوای پروانه یا فن قرار میدهد.

پکینگ های اسپلش سطح تبادل انرژی کمتری نسبت به انواع مدل فیلمی دارند ولی در عوض رسوب کمتری می گیرند. رسوب زدایی پکینگ های اسپلش نیز نسبت به نوع لانه زنبوری یا فیلمی بسیار آسان تر می باشد. البته پکینگ های فیلمی با چسب های مخصوص به صورت بلوک تولید می شود ولی پکینگ های اسپلش قالباً به صورت جوشی یا یک تیکه تولید می شوند.

مشکلات معمول در گیربکس برج خنک کننده

مشکلات گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کن در هنگام کار دچار مشکلات و مسائلی می‌ شود که در ادامه به بررسی چند مورد از آنها می‌ پردازیم.

  • دمای بالای کارکرد گیربکس
    این مورد به دلیل سیکل‌ های کاری کوتاه و بی‌برنامه و یا خراب شدن زود هنگام گیربکس می‌ باشد.
  • صدا و لرزش بیش از اندازه و غیر عادی گیربکس
    موجب آلودگی صوتی، به خطر انداختن ایمنی پرسنل کاری، خستگی در تجهیزات و خراب شدن زود هنگام می‌ شود.
  • دما و رطوبت بالا در برج خنک کننده
    عمر و عملکرد گیربکس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌ دهد.
  • خراب شدن زود هنگام یاتاقان‌ ها یا بلبرینگ‌ ها
    باعث سایش بیش از اندازه شفت گیربکس می‌ گردد.

راهکارهای جدید مورد استفاده در ساخت گیربکس برج خنک کننده

ساختار کلی گیربکس برج خنک کننده

  • برای کنترل دمای بالا، از فین‌ هایی در ساخت آن استفاده می‌شود که موجب ایجاد سطح تماس و خنک شدن گیربکس با استفاده از هوای به جریان آمده توسط فن برج خنک کننده می‌ شود.
  • برای جذب صدا و ارتعاش در گیربکس از آلیاژهای مخصوص فلزی در ساخت گیریکس استفاده می‌ شود.
  • در دما و رطوبت بالای برج خنک کننده و برای جلوگیری از خراب شدن زود هنگام بلبرینگ‌ ها از درزگیرهای استیل استفاده می‌ شود که در مقابل درزگیر‌های پلاستیکی عمر و دوام بالاتری دارند.
  • استفاده از بلبرینگ‌ های بروز و بسیار مقاوم با سیکل کاری صد هزار ساعت که از آسیب رسیدن به و فرسایش آن جلوگیری می‌ کند.
دکمه بازگشت به بالا