اقتصادی

کمبود ۳ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت با کاهش تولید عربستان

بازارهای جهانی نفت در پی تصمیم عربستان سعودی برای تمدید کاهش داوطلبانه تولید خود، با کمبود عرضه بیش از سه میلیون بشکه در روز در سه ماهه آینده روبرو هستند که احتمالا بزرگترین کمبود عرضه در بیش از یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش دانا نیوز، جدیدترین آماری که توسط اوپک منتشر شد، نشان می‌دهد چرا کاهش عرضه عربستان در بحبوحه یک دوره بی‌سابقه تقاضا، قیمت نفت برنت در بازار لندن را به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش داده است. با وجود آن که بازارهای نفت با محدودتر شدن عرضه روبرو شده‌اند اما ریاض هفته گذشته اعلام کرد یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید اضافی خود را تا پایان سال میلادی جاری تمدید می‌کند.

طبق پیش بینی‌های ارائه شده در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ذخایر جهانی نفت که در سه ماهه جاری، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کردند، کاهش شدیدتر حدود ۳.۳ میلیون بشکه در روز در سه ماهه آینده خواهند داشت.

بر اساس بررسی بلومبرگ از آمار منتشره توسط دبیرخانه اوپک، اگر این پیش بینی‌ها درست باشد، بزرگترین کاهش ذخایر از حداقل سال ۲۰۰۷ خواهد بود.

بیم آن می‌رود استراتژی عربستان که با کاهش صادرات از سوی روسیه حمایت شده است، باعث تشدید فشارهای تورمی مجدد در اقتصاد جهانی شکننده شود. قیمت دیزل در اروپا افزایش یافته است و همزمان شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی به مسافران هشدار داده اند که خود را برای افزایش قیمت‌ها آماده کنند.

این مسئله حتی می‌تواند برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که برای مبارزات انتخاباتی سال آینده آماده می‌شود، به یک موضوع سیاسی تبدیل شود زیرا میانگین قیمت ملی بنزین در آمریکا، به حدود چهار دلار در هر گالن نزدیک شده است. کاخ سفید اعلام کرده است که این اقدام عربستان، تلاش‌های اقتصادی دولت را دشوار نمی‌کند.

طبق گزارش اوپک، این گروه که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در سه ماهه جاری تاکنون، به طور متوسط ۲۷.۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که تقریبا ۱.۸ میلیون بشکه کمتر از میزان مورد نیاز مصرف کنندگان بوده است. اگر اوپک همان طور که عربستان سعودی اعلام کرده است، تولید را بدون تغییر نگه دارد، شکاف بین عرضه و تقاضا در سه ماه پایانی امسال، تقریبا دو برابر خواهد شد. اوپک برآورد کرده است که برای تامین نیاز مصرف کنندگان، باید ۳۰.۷ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم، نفت تولید کند.

هرچند مقامات اوپک به طور مرتب می‌گویند هدف آنها، حفظ توازن بازارهای جهانی نفت است، اما جدیدترین پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این تولیدکنندگان قصد دارند ذخایر نفت را به سرعت کاهش دهند. در گزارش اوپک آمده است: ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه یافته در حال حاضر، حدود ۱۱۴ میلیون بشکه پایین میانگین این ذخایر برای دوره پنج ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است.

محدودیت عرضه نفت، منعکس‌کننده نیازهای مالی درون این گروه است.

برآوردهای بلومبرگ اکونومیکس نشان می‌دهد که عربستان سعودی برای پوشش مخارج دولت و همچنین پروژه‌های بلندپروازانه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، ممکن است به قیمت تقریبا ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت نیاز داشته باشد. این کشور هزینه‌های قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری‌های مختلف از شهر آینده‌گرای نئوم گرفته تا خرید فوتبالیست‌های مطرحی مانند کریستیانو رونالدو برای لیگ داخلی، صرف کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک در گزارش سپتامبر بازار نفت، برآوردها از میزان تقاضا و عرضه جهانی نفت در سال میلادی جاری و سال آینده را تا حد زیادی بدون تغییر نگه داشت. این گروه و متحدانش، ۲۶ نوامبر برای بازبینی سیاست تولید در سال پیش رو، دیدار می‌کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا