حوادث

اسامی تعدادی از دارو‌های چاقی و لاغری غیرمجاز

آفتاب‌‌نیوز :

معصومه عبدی کریمی در خصوص محصولات و کالاهایی که عطاری‌ها مجاز به عرضه هستند، گفت: عطاری‌ها مجاز به عرضه گیاهان دارویی، برخی عرقیجات و عصاره‌های گیاهی دارای پروانه و سیب سلامت از وزارت بهداشت هستند و می‌توانند نسبت به عرضه و فروش این اقلام اقدام کنند. عطاری نمی‌تواند دارو گیاهی عرضه کند، حتی اگر این دارو، یک داروی گیاهی مجوزدار باشد.

عبدی ادامه داد: عطارها نمی‌توانند گیاهان دارویی به صورت مخلوطی از چند گیاه باشد را عرضه کرده و مجاز نیستند که گیاهان دارویی را به شکل پودر که ترکیبات آن قابل تشخیص نباشد، بفروشند. گیاهان دارویی باید به صورت خشک شده و قابل تشخیص باشند.

وی ادامه داد: داروهای گیاهی باید صرفا در داروخانه‌ها عرضه شوند و اگر حین بازرسی در عطاری داروهای گیاهی مشاهده شود، جمع آوری خواهد شد. به جز این موارد اقلام دارویی قاچاق خارج از زنجیره تولید و توزیع بهداشت کشور مکمل‌ها، دارو، عرقیات و عصاره‌های گیاهی بدون پروانه، چون غیرقانونی قلمداد می‌شوند نیز جمع آوری شده و مطابق قانون، بسته به ارزش ریالی و اینکه چقدر پر خطر باشد با آن برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

عبدی در خصوص نظارت بر عطاری‌های سطح استان گفت: دادن مجوز به عطاری مربوط به حیطه فعالیت غذا و دارو علوم پزشکی نمی‌شود و برعهده اتحادیه خواروبار است، اما مدیریت نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و صنعتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی وظیفه دارد بر عرضه فرآورده‌ها و محصولاتی که در عطاری‌ها وجود دارد، نظارت کند. این نظارت هم با همراهی دستگاه‌های نظارتی دیگر مانند پلیس امنیت اقتصادی، پلیس اماکن، همکاران صمت،یا همکاران اتاق اصناف انجام شده و طی بازرسی‌های دوره‌ای کلیه کالاهایی که در عطاری‌ها وجود دارد، بررسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تمام عطاری‌ها در سطح استان توسط همکاران بازرسی و نظارت می‌شوند گفت: متاسفانه تعداد قابل توجهی از عطاری‌ها اقلام و داروهایی را که مجاز به عرضه آن نیستند را به فروش می‌رسانند. چون عطاری‌ها از رسته‌های شغلی اتحادیه خوار بار محسوب می‌شوند، با حضور همکاران این اتحادیه جلسه ای گذاشته و برای آگاهی بخشی و آموزش به عطاری‌ها در مورد اینکه چه اقلامی می‌توانند عرضه کنند، اعلام آمادگی کردیم. چون بسیاری از این عطاری‌ها بعد از اینکه بازرسی شده و اقلامشان ضبط می‌شود، بیان می‌کنند که اطلاع نداشتند که مجاز به عرضه این اقلام نیستند.

عبدی درباره اینکه فروش چه اقلام دارویی در عطاری‌ها غیر مجاز است، گفت: عطاری مجاز به فروش هیچ شکل دارویی نیست و عرضه هر گونه دارو تحت هر شکلی مثل انواع شربت‌های گیاهی، سنتی، مکمل‌ها، قرص، کپسول، شیاف و یا شربت توسط عطاری‌ها تخلف است.

مدیریت نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و صنعتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: تهیه داروهای غیرمجاز که هیچ مجوزی ندارد، عارضه زیادی در مصرف کننده ایجاد می‌کند. این داروها اکثرا توسط شبکه‌های مجازی تبلیغ شده و در بازرسی از واحد صنفی کشف‌ می‌شوند.

وی با اشاره به نام داروهای غیرمجاز گفت: اقلام غیر مجاز کشف شده در بازرسی‌ها که توسط عطاری‌ها عرضه شده و برای مردم هم به دلیل تبلیغات مجازی آشنا هستند سی‌گل بوستان، شیاف ماریانا، گلوریا، رویال فت، لاغری پلاتین اصل و لاغری فرشته است. توصیه می‌شود شهروندان با توجه به اینکه این داروها فاقد مجوز هستند، از خرید و مصرف آن اجتناب کنند.

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا